Per una mobilitat alternativa

Dijous 19 de maig, al Centre Social del Camí de la Serra, la CUP ha exposat les seves propostes d'actuació perquè Mataró avanci cap un nou model de mobilitat sostenible.

Carme Polvillo ha destacat el fet que la mobilitat és un eix bàsic del programa de la CUP, que volem que sigui sostenible, és a dir, que millori l'accessibilitat amb el transport públic, la connectivitat (amb diferents modes de transport) i, sobretot, que racionalitzi l'ús del cotxe privat. Volem aconseguir que el bus, la bicicleta i el tren siguin les alternatives més ràpides i barates i còmodes. Tot seguit ha detallat les principals actuacions que caldria realitzar:

Cal millorar el servei de Mataró Bus, perquè les 8 línies actuals no donen resposta a les necessitats de mobilitat de la ciutadania: cal augmentar les freqüències de pas (ara passen cada 14 minuts de mitjana), abaratir el preu del bitllet (ara costa 1,45 euros) i fer una aposta estratègica per recuperar la gestió pública del servei i invertir-hi molt més encara que en un primer moment pugui ser deficitari. Els beneeficis de la recpatació de les multes de trànsit, aparcaments municipals i les zones balves haurien d'anar destinats íntegrament a la millora del Mataró Bus.

Caldria habilitar aparcaments dissuassoris en els accessos a la ciutat per afavorir els trajectes a peu o mitjançant el transport públic.

Mataró necessita una estació d'autobusos interurbans.

Cal unir i racionalitzar l'actual xarxa de carrils bici, unint els carrils que ara no porten enlloc; alhora cal resoldre el problema de l'aparcament de les bicicletes que és un dels principals problemes que desincentiva l'ús d'aquest mitjà.

Quant al tren, apostem per la línia orbital que ha de connectar Mataró amb altres ciutats de la segona corona metropolitana, però proposem un traçat alternatiu que no afecti l'espai agrícola de les Cinc Sènies. D'altra banda, a la línia R1 demanem més freqüències, la recuperació dels trens semidirectes i la connexió directa amb Girona i el Prat de Llobregat.

Toni Guirao ha explicat que la mobilitat que plantegem no sols ha de servir per portar la gent a algun lloc sinó que ha de definir un model de ciutat i de gestió del usos del territori més sostenibles. Ha posat com a exemple erroni per a la mobilitat la planificació urbanística de barris com la Via Europa (impulsat, aleshores, per un representat d'ICV), un sector mancat d'espais verds i que només està pensat per connectar amb l'autopista i, per tant, per a l'ús dels cotxes. En aquest sentit ha posat de manifest les contradiccions dels partits polítics de l'esquerra, en al·lusió a ERC i ICV, que a canvi d'una d'una cadira s'han deixat menjar els seus programes i principis a mans del PSC i que, com s'ha vist amb la polèmica dels laterals de l'autopista, només els recuperen quan la gent es mobilitza o quan veuen perillar la seva parcel·la de poder.

En canvi, des la CUP ens proposem impulsar un altre model de ciutat, més humana, on les autopistes no arribin al centre de la ciutat. En aquest sentit ha destacat el rebuig de la CUP al projecte de construcció dels laterals de l'autopista: 'Ni Ronda, ni laterals, els diners que públics han de servir per millorar el transport públic.

Xavier Safont-Tria, ha assenyalat el cotxe privat com a un element clau del mode de producció capitalista, davant del qual ens hem convertit en espectadors passius del seu terror (accidents, contaminació, caos, etc.). L'ús massiu del cotxe privat només respon als interessos de la indústria automobilística (que tot i rebre molts diners públics no ha tingut cap rubor per deslocalitzar la seva producció amb l'excusa de la crisi), de les grans constructores i dels peatges.

Ha afirmat que podríem viure sense cotxes si hi hagués un plantejament de mobilitat i de ciutat alternatiu a l'actual. L'aposta de la CUP passa per millorar la qualitat de vida i recuperar l'espai públic que ara està segrestat pels cotxes. El repte de futur no és que tothom tingui un cotxe elèctric sinó per donar la màxima prioritat a la millora del transport públic. Això seria possible si destinéssim al transport públic els més de 5 milions d'euros que recapta cada any l'Ajuntament de Mataró en multes de trànsit.

Pel que fa a la qüestió del projecte de construcció dels laterals de l'autopista (Ronda Mataró) ha recordat el paper ambigu jugat per ICV, que encara no fa un any mantenien la possibilitat de construir uns 'laterals permeables'; en aquest sentit, ha celebrat la clarificació dels posicionaments d'ICV, CiU i PP en contra dels laterals, però ha advertit que la CUP, sigui quin sigui el resultat electoral, exigirà responsabilitat i el compliment de tot allò que han dit durant la campanya.

 

?

?

?