Nova agressió contra l'agricultura a Mataró


La instal·lació a les Cinc Sènies dels tallers de la línia del tren orbital representa una nova a agressió a la darrera zona agrícola de Mataró. S’expropiarà quasi una hectàrea de terreny on es cultiven verdures i desapareixerà un dels últims camps de garrofers de Mataró, i els trams finals de la línia ferroviària que no vagin soterrats també afectaran terrenys agrícoles que actualment es cultiven a la zona vora el mar. A més, la pagesia ja ha advertit del risc que el túnel soterrat pot tallar els aqüífers subterranis que alimenten pous i mines d’aigua.



Per tot això la CUP proposa que l’Ajuntament mantingui una oposició a l’actual traçat fins que no se solucionin les afectacions dels terrenys agrícoles i vetlli per garantir que el túnel del tren orbital no afecti els aqüífers ni mines que reguen l’espai agrícola de Mata i les Cinc Sènies.



 El tren a les Cinc Sènies 56.38 Kb



{vimeo}12306904{/vimeo}



Vídeo amb les intervencions al ple del regidor de la CUP Xevi Safont-Tria, del pagès Pep Riera i del regidor d'Urbanisme Ramon Bassas. El govern rebutja la proposta de preservar les Cinc Sènies.


PROPOSTA DE RESOLUCIÓ QUE PRESENTA AL PLE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR (CUP) PERQUÈ L’AJUNTAMENT VETLLI PER TAL QUE EL TREN ORBITAL NO AFECTI L’ACTIVITAT AGRÍCOLA



El nou d’abril proppassat, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya aprovava definitivament el Pla director urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a la línia orbital ferroviària. Aquesta nova línia ferroviària generarà afectacions a la zona agrícola de Mata-Cinc Sènies, una zona suposadament protegida on l’activitat agrícola es veurà afectada de nou.



Els tallers de la línia orbital són previstos de situar al costat de la carretera de Mata en zona agrícola. Això suposarà l’expropiació de quasi una hectàrea de terreny on actualment es cultiven verdures i hi ha un dels últims camps de garrofers a Mataró.



Els trams finals de la línia ferroviària que no vagin soterrats també afectaran terrenys agrícoles que actualment es cultiven a la zona vora el mar.



Des de la mateixa pagesia s’ha criticat aquest traçat i s’ha advertit del risc que el túnel soterrat pot tallar els aqüífers subterranis que alimenten pous i mines d’aigua.



Des de la Generalitat no s’ha especificat què comportaran les afectacions  en els terrenys afectats. Això ha creat incertesa en el sector agrícola perquè no queda definit si s’hi podran continuar construint les instal•lacions agrícoles necessàries per fer viable la seva activitat.



És per tot això que des de la Candidatura d’Unitat Popular fem les propostes següents:



1)  L’Ajuntament de Mataró mantindrà una oposició a l’actual traçat fins que no se solucionin les afectacions dels terrenys agrícoles.

2)  L’Ajuntament de Mataró vetllarà per garantir que el túnel del tren orbital no afecti els aqüífers ni mines que reguen l’espai agrícola de Mata-Cinc Sènies.

3)  L’Ajuntament de Mataró defensarà que les infraestructures agrícoles necessàries es puguin construir en els terrenys afectats pel tren orbital (sempre sota els criteris urbanístics establerts).

 

No obstant això,  el Ple decidirà



Xavier Safont-Tria i Ramon

Regidor portaveu del grup municipal de la CUP

Mataró 31 de maig de 2010