MataróBus empitjora el servei amb retallades i la CUP proposa un nou model de transport públic

La CUP ha votat en contra de la “modificació del contracte” d’explotació del MataróBus perquè empitjora el servei públic de transport per retallar despeses. El Ple de l’Ajuntament ha aprovat amb els vots de CiU i el PSC l’eliminació de línies, la retallada d’horaris del servei, l’eliminació de serveis de cap de setmana i festius i la supressió de parades i recorregut en algunes línies.

El regidor de la CUP, Xavier Safont-Tria ha argumentat el nostre vot contrari perquè aquestes mesures deixen tocat de mort el MataróBus i “això no s’arregla amb més retallades que encara empitjoren la situació, sinó redefinint el model de transport públic cap a un servei més eficaç i competitiu respecte al vehicle privat. Especialment pel que fa al preu del bitllet com a la rapidesa del desplaçament”. També ha denunciat que la reforma aprovada implica una nova retallada dels drets dels treballadors, que veuran reduïdes les hores de servei.

Ara mateix el MataróBus no té prou ingressos perquè el servei és deficitari i de mala qualitat. Davant d’aquesta realitat es pot actuar de dues maneres:

• Anar retallant i garantir la mort lenta però segura del transport públic.
• O bé invertir-hi per aconseguir que a la ciutat el transport públic sigui més utilitzat que el vehicle privat.

La CUP aposta per l’opció de potenciar el MataróBus i d’invertir-hi enlloc de retallar. Això ho podem aconseguir replantejant globalment el servei amb un nou disseny i una clara discriminació positiva del transport públic col·lectiu respecte el transport privat.

En canvi, CiU i PSC amb les noves mesures eliminen un 11,4% el quilometratge global dels autobusos. Retallen despeses però en cap cas garanteixen més ingressos ni un millor servei. No anem bé.

Safont-Tria ha recordat que ja fa temps que avisem: l’actual model de transport públic és erroni i les dades ho evidencien: cada dia disminueix el nombre d’usuaris i per tant els ingressos del servei.

La reducció del preu del bitllet senzill de 2€ a 1,7€, que el PSC es vol apuntar com a medalla, no és més que un canvi insignificant que afecta una petita part d’usuaris perquè la gran majoria utilitza les targetes. O bé entenem que ens trobem davant un problema més global, i que per tant necessita solucions globals, o no ens en sortirem.

La CUP lamenta aquest nou pedaç, però l’any vinent tenim l’oportunitat de canviar radicalment el transport públic col·lectiu del MataróBus perquè s’acaba el contracte de gestió de l’empresa que l’explota i serà una nova oportunitat per canviar el model. Esperem que el govern municipal ho sàpiga aprofitar.

La CUP es posa el repte de treballar de manera participativa, amb la implicació del màxim possible de persones i col·lectius compromesos amb el transport públic, amb l’objectiu de posar damunt la taula una alternativa sòlida i viable a l’actual model de MataróBus.

Mataró, 21 de desembre de 2012
Oficina de Premsa CUP Mataró