Laterals a l'autopista C-32? Ni en pintura!
La tertúlia política mensual de Mataró Ràdio ha girat entorn la mobilitat i el traspàs dels trens de rodalies a la Generalitat de Barcelona. Joan Jubany (CUP) ha participat en el debat amb Montserrat Candini (CiU), Consol Prados (PSC), Antoni Soy (ERC), Adam Alonso (PP), i Esteban Martínez (ICV).
La CUP defensa el transport públic i denuncia la privatització del ferrocarril. S'ha dividit la RENFE
en tres empreses, i el traspàs de la gestió d'una d'elles a la
Generalitat pot donar peu a l'entrada de gestors privats. El nostre
model ha de ser transport públic amb gestió pública.
En tot cas el traspàs ha d'anar acompanyat de les partides
presupostàries i els recursos corresponents i adequats, però dels 6.000 milions d'euros promesos
només n'han aribat 4.000 milions.
Es pot escoltar la tertúlia aquí, i està resumida al nou web dels serveis informatius de Mataró Ràdio.
A més, hi ha punts que caldria aclarir:
- de qui dependran els treballadors de rodalies?
- qui serà el propietari dels trens?
-
quin poder de decisió tindrà la Generalitat sobre l'ordenació de les
infrastructures (vies, estacions, pannells informatius...).
Depenent de les respostes, la capacitat real de la
Generalitat per decidir trajectes, freqüències, preus etc. pot ser molt
minsa.
Jubany ha dit que la gestió del tren de rodalies
ha d'anar acompanyada d'una planificació global del transport públic a
la comarca que contempli el transport en bus, la possible ampliació de
la xarxa de metro més enllà de badalona i la possible conversió del
tren de la costa en un tramvia lleuger. També ha de contemplar una bona
xarxa comarcal de carrils bici i camins a peu. i per descomptar ha de
preveure la intermodalitat entre tots aquests mitjans (com arribar en
bici a l'estació de tren, com fer transbord entre tren i bus etc.)
Lligat amb això darrer cal recordar la reivindicació de la CUP
d'una estació central intermodal de busos-tren a Mataró, que va ser rebutjada pel tripartit mataroní (PSC-ERC-ICV).
Joan Jubany ha recalcat la importància del futur tren orbital però ha recordat el rebuig de la CUP al traçat que preveu trinxar l'espai agrícola protegit de les Cinc Sènies. Cal recordar que la CUP s'ha quedat sola defensant que el tren no envaeixi les Cinc Sènies.
Pel que fa als laterals a l'autopista
C-32, Jubany ha dit que des de la CUP no els volem veure ni en pintura. L'alternativa al col·lapse que es produeix a l'entrada de Barcelona i a la sortida Mataró Oest és la potenciació de transport públic col·lectiu. Els col·lapses són a les entrades de les ciutats, i no pas al llarg de l'autopista. Per tant, els laterals no resoldran el problema.