La grua municipal entra en campanya

 

El Govern utilitza la grua per assetjar a la CUP. Reclamem que el servei de la grua municipal tingui una gestió racional i no sotmesa a les pressions polítiques ni a la finalitat recaptatòria.

Divendres 13 de maig la CUP va celebrar l’acte central de campanya a l’Auditori del Tecnocampus (TCM). Una furgoneta de l’organització, que en aquells moments estava estacionada, igual que altres vehicles, dins del recinte del TCM, a fi de descarregar el material de l’acte, va ser enganxada per la grua municipal. Malgrat els requeriments i les explicacions donades pels organitzadors de l’acte i pels propis responsables del TCM, els agents de la policia local van multar el propietari del vehicle per un estacionament suposadament inadequat i també van imposar l’abonament de la taxa de retirada pel “servei de grua”. 

Considerem que l’actuació dels agents de la policia local va ser abusiva i va atemptar contra la llibertat electoral de la CUP.

Tanmateix, des de la CUP volem fer evident que aquesta circumstància és la mateixa amb què sovint es troben la resta de conductores i conductors de la ciutat, els quals massa cops es troben desemparats, sense poder defensar-se i amb el fet consumat de “ja el tenim enganxat” referint-se al vehicle. Aquesta pràctica deriva en moltes ocasions en un acte de prepotència i abús de l’autoritat pública envers la ciutadania.

Teòricament, el servei de la grua municipal és un mecanisme del govern municipal per garantir el bon funcionament de la circulació, els vianants i la ciutat. Però massa sovint tenim la percepció de què les actuacions destinades a regular el trànsit només tenen una finalitat recaptatòria. En aquest sentit cal reportar l’actuació del cotxe de control amb càmera de vídeo (adscrit a l’empresa de transports públics urbans), les càmeres de vídeo fixes enfront la parada d’autobusos de l’estació de trens, plaça Espanya i Ronda del Cros, la instal·lació de zones blaves només en alguns sectors de la ciutat, etc.

El més paradigmàtic són, sense dubte, les denúncies públiques presentades en diverses ocasions durant l’actual mandat per part del col·lectiu de funcionaris (policies), en què denunciaven les ordres rebudes per la superioritat de la comissaria de la Policia Local de Mataró, als Agents de la Policia Local que prestaven el servei a la grua, que havien de retirar de forma obligatòria un “cupo” de vehicles com a mínim durant el seu servei, advertint-los que si no arribaven a fer realitzar aquest mínim haurien de tornar a prestar el servei de grua cada jornada laboral fins a arribar-hi. El nivell de pressió, donat a conèixer pels representants sindicals, apunta al fet que els agents van arribar a rebre cada 30/60 minuts, trucades mitjançant l’emissora per consultar-los quants vehicles havien fet retirar fins aquell moment. En el cas que no haguessin realitzat el nombre d’arrossegaments estipulat per la superioritat, l’endemà havien d’atendre  aquest tipus de servei fins que no assolien la ràtio de vehicles retirats que s’entenia que havien de realitzar. El fet de castigar els agents a continuar de servei a la grua ha originat que en diverses ocasions alguns districtes es quedin sense el policia de barri durant els dies en què aquests són castigats.

Pensem que les pràctiques sancionadores i de regulació del trànsit aplicades pel Govern municipal no sols no han contribuït a millorar la situació sinó que creen massa situacions d’indefensió i greuges comparatius ja que s’actua amb una finalitat merament recaptatòria. Per fer una comparativa, a l'any 2010 l'Ajuntament de Santa Coloma (117.000 habitants) preveia recaptar 600.000 euros en multes, mentre que l'Ajuntament de Mataró (122.000 habitants) tenia previst recaptar-ne més de 5 milions d'euros. La CUP discrepem, i pensem que el servei de la grua i les càmeres de control no haurien de servir per engreixar les arques municipals sinó per regular millor el trànsit, que si és conflictiu és perquè no hi ha hagut una política decidida a favor d’una mobilitat sostenible, adreçada a prioritzar els vianants, les bicicletes i el transport públic.

Des de la CUP entenem que la grua municipal és un servei necessari per a la millora de la mobilitat però, ateses les circumstàncies, exigim una modificació radical dels actuals criteris d’actuació, fent valer el criteri professional dels agents de la policia local i posant fi a la temptació d’engreixar les arques municipals mitjançant les multes de trànsit. 

Assemblea de la CUP

 Mataró 17 de maig de 2011