La CUP vol que l'Ajuntament defensi el català a l'escola i doni suport a la desobediència civil
La CUP presenta una moció al Ple on reclama que l'Ajuntament de Mataró es posicioni clarament en contra dela reforma educativa que vol imposar el ministre espanyol Wert. Concretament, volem un compromís ferm en defensa del model d'immersió, que s'aturin les retallades en educació i (a diferència de la moció pressentada per PSC, ICV i CiU) que, en cas que la LOCME prosperi, l'Ajuntament es comprometi a donar suport a les iniciatives que impulsin la insubmissió i la desobediència civil a les polítiques educatives regressives i espanyolistes.
La CUP ha redactat aquesta moció el mateix dia que ha participat en la concentració de més de 500 persones davant l'Ajuntament de Mataró convocada per SomEscola en defensa del model lingüístic a les escoles catalanes i de rebuig a la reforma educativa que està impulsant el govern espanyol.
Davant la negativa del PSC, autor de la moció inicial, a incorporar la proposta de la CUP que defensa la insubmissió i la desobediència civil, el nostre Grup Municipal ha presentat una moció alternativa:
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ ALTERNATIVA AL PUNT 6 DEL PLE MUNICIPAL QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR (CUP) PER REBUTJAR L’AVANTPROJECTE DE LLEI ORGÀNICA DE MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA (LOMCE)
La proposta de reforma de la Ley Orgánica de Educación a través de la Ley Orgánica de Modificación de la Calidad Educativa (LOMCE) plantejada, de forma unilateral, pel Ministre d’Educació espanyol, Sr. Wert, pretén millorar el sistema educatiu imposant per la via legislativa una ideologia neoliberal i espanyolista.
La nova llei d’educació del govern del PP fa servir l’excusa de la crisi per imposar un model educatiu mercantilista, elitista, espanyolista i competitiu. La realitat demostra que per millorar la qualitat educativa no és necessària una nova llei: calen més recursos!
No ens podem conformar amb els resultats del sistema educatiu, que encara té un alt índex de fracàs escolar; però la millora que necessita hauria d'anar precisament en la direcció contrària del que apunta la LOMCE: cal més inversió, més autogestió i implicació social.
Justament, la proposta de Wert ve precedida d'altres reformes en el sector de l'educació i que, a diferència de la proposta de la LOMCE, ja estan en vigor, com les regulades al Real Decreto Ley 14/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo, que ha modificat les condicions laborals del professorat incrementant la ràtio d'alumnes per aula, i que suposarà acomiadaments de professorat degut a la reducció de plantilles prevista per l'augment d'hores lectives a impartir per cada professor/a, i ha reduït les hores que destinen aquests professionals en el dia a dia a activitats destinades a millorar la qualitat educativa. Així, els i les estudiants també han patit de forma directa les retallades en educació del govern espanyol: els Reials Decrets 1000/2012 i 1721/2007, modificat per l'anterior, han endurit els requisits per accedir i poder mantenir les beques, trencant el principi d'igualtat en el dret a l'accés a l'educació. En definitiva, la retallada del Ministeri d’Educació prevista és de més de 6.400 milions d'euros i ens situa a la cua dels estats de l’OCDE pel que fa a inversió en educació.
Al marge de la valoració dels continguts de la llei que es proposa, pensem que és inacceptable la invasió competencial que es fa i la voluntat antidemocràtica per imposar des de fora a la societat catalana un determinat model educatiu.
Quant als continguts, cal assenyalar que l’avantprojecte LOMCE reprodueix les tesis neoliberals que ja havia apuntat la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), aprovada en el seu dia per PSC, CiU i ERC; per tant, es confirma la sintonia dels governs espanyol i català a l’hora d’executar els dictats dels mercats financers.
Les polítiques neoliberals que es proposen desplegar són, entre d’altres mesures, reforçar econòmicament la privada-concertada, la introducció de la competitivitat entre centres i l’assignació de recursos en funció dels resultats educatius. Les premisses que sustenten la LOMCE no milloraran pas la qualitat de l’educació pública perquè simplement estan pensades per a mercantilitzar i privatitzar l’ensenyament públic.
Alhora, el govern espanyol del PP ha aprofitat l’avinentesa per imposar la seva ideologia espanyolista i desmantellar la immersió lingüística, proposant que la llengua catalana, en comptes de ser la llengua vehicular d’aprenentatge, sigui una assignatura de “quarta categoria” de la qual ni tan sols sigui obligatori avaluar l’alumnat.
En conclusió, la reforma educativa que impulsa el govern espanyol demostra que les polítiques educatives estan subjectes al dictats dels mercats financers i al xovinisme espanyolista.
Alternativament, considerem que seria més sensat que els diners públics que actualment es destinen a rescatar bancs per pagar un deute il·legítim es destinessin a l’educació pública. I, d’altra banda, considerem inadmissible la ingerència del govern espanyol en el disseny del model educatiu català, la qual cosa evidencia que més enllà dels actes de protesta i desobediència, la solució passa per l’assoliment de la independència dels Països Catalans.
Per tot plegat, el grup municipal de la CUP proposa l’aprovació dels acords següents:
1. L’Ajuntament de Mataró referma el compromís en la defensa del model d’immersió lingüística que durant més de 30 anys ha obtingut un èxit, tant pel que fa a l’aprenentatge de la llengua, com per ser una eina imprescindible per a la igualtat d’oportunitats i la inclusió social. Desmantellar aquest model implica, doncs, no solament un atac a la llengua catalana, sinó un atac a la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat.
2. L’Ajuntament de Mataró exigeix al Govern de l’Estat espanyol i al Govern de la Generalitat de Catalunya que aturin les retallades en educació i, que els pressupostos de 2013 reverteixin l’actual dèficit d’inversió en recursos humans, infraestructurals, logístics i econòmics que pateix l’educació pública
3. L’Ajuntament de Mataró fa una crida a tota la comunitat educativa i a la societat a mobilitzar-se en contra de la l’avantprojecte de la LOMCE, i en cas que els continguts previstos prosperin, es compromet a donar suport a les iniciatives que impulsin la insubmissió i la desobediència civil a les polítiques educatives regressives i espanyolistes.
No obstant això, el Ple decidirà.
Xavier Safont-Tria i Ramon. Portaveu de la CUP a l’Ajuntament de Mataró
Mataró, 10 de desembre de 2012