La CUP rebutja el reglament d'ús d'equipaments cívics per manca de participació ciutadana


Tot just tornant de vacances, el regidor de Participació Ciutadana de
l’Ajuntament de Mataró, Sr. Carlos Fernández es va reunir amb la
Candidatura d’Unitat Popular per fer-nos arribar l’esborrany del
document anomenat Reglament d’ús dels equipaments Cívics del Servei de
Participació Ciutadana
. Ens va explicar que el document s’havia
consensuat amb els partits amb representació institucional en
l’anterior legislatura i ens donava escassos dies per proposar-hi
esmenes i que, a més a més, el govern decidiria si les hi incorporava o
no.



La CUP va demanar més temps per poder estudiar el document, però el
regidor-delegat ens va comunicar que el nou reglament s’aprovaria
inicialment en el ple ordinari del mes d’octubre i que si no volíem
proposar esmenes concretes, podríem presentar al·legacions. Un cop
aprovat pel ple, s’obriria el període d’al·legacions mínim legal de
vint dies.


D’entrada vam exposar al Sr. Fernández que consideràvem que s’hauria de regular l’ús de tots els equipaments municipals, i no aïlladament els que depenen d’un o altre departament de l’Ajuntament. Se li va demanar per quin motiu els equipaments que depenen del Servei de Participació Ciutadana han d’estar regulats de forma diferent que els que depenen, per exemple del Patronat Municipal de Cultura o del Patronat d’Esports, o els equipaments de joves o gent gran.



Des de la CUP es va fer la valoració del document, però, seguint els nostres principis, vam voler consultar amb “la veu del carrer”. En aquest cas ens vam reunir amb diverses entitats, especialment les més afectades per la proposta de reglament: el moviment veïnal. La nostra sorpresa va ser veure que les entitats que havien de gaudir de la normativa, o patir-la, no tenien coneixement de la seva existència: era el primer cop que veien l’esborrany de Reglament. Ens trobàvem fent la feina que hauria d’haver fet el regidor.



A partir d’aquí vam tenir clar que cal rebutjar aquest reglament per la forma com s’ha redactat i pel procediment que s’ha seguit: ha estat elaborat només entre els partits polítics amb representació institucional i sense consultar les entitats ciutadanes més afectades pel text.



Des de la CUP considerem que aquest reglament posa tot d’entrebancs burocràtics a l’ús d’equipaments de la ciutat. Al nostre entendre l’Ajuntament hauria de facilitar l’accés del teixit associatiu als equipaments, enlloc de posar-hi traves. La CUP proposava en el seu programa electoral la creació dels Casals de Barri autogestionats per les entitats, mentre que aquest Reglament incrementa el control de l’administració sobre les activitats en espais que són de tota la ciutadania.



Experiències positives com el Casal de Barri de Les Esmandies són contemplats per l’actual govern com una “excepció”, que també pretenen reglamentar, però el regidor Fernández ens va deixar clar que no hi ha la intenció ni voluntat d’estendre aquest model d’equipament en altres barris de la ciutat.



El reglament presentat és inadmissible. En línies generals, quan parla de drets i deures, els drets són per a l’Ajuntament i els deures per als usuaris dels equipaments.  La normativa imposa deures i restriccions a les entitats usuàries. En canvi, l’Ajuntament no té cap deure i, a més a més, es reserva el privilegi d’interpretar què és i què no és un “bon ús” de les instal·lacions.



Només el regidor de la CUP va demanar en Junta de Portaveus del dia 24 de setembre de 2007 l’ajornament de l’aprovació inicial, i sembla que aquesta no es farà en el ple d’octubre, tal com el govern tenia previst.



El que més ens preocupa de tot plegat és que l’elaboració d’aquest Reglament sense cap mena de participació ciutadana estigui proposat  pel departament de l’Ajuntament que s’anomena precisament de “Participació Ciutadana”. Quin grau de participació ciutadana hi haurà a  la resta de departaments de l’Ajuntament?




Oficina de premsa

CUP Mataró



Mataró, 3 d’octubre del 2007