La CUP rebutja el pressupost del Govern municipal per a 2010


{vimeo}9225956{/vimeo}



El Govern municipal va aprovar en el Ple Municipal de dijous 4 de febrer el pressupost general de l'Ajuntament de Mataró per a l'any 2010. La CUP hi va votar en contra perquè és un pressupost marcat per la davallada d'ingressos insostenible i per un PAM continuista que gira l'esquena a les necessitats estratègiques de la ciutat. Les principals propostes d'actuació fetes per la CUP (millora del transport públic, PUMSA al servei dels interessos populars, parc públic d'habitatge, fi de la incineració de residus, banc de terres, cartelleres públiques, modificació radical de la participació ciutadana, millores en educació, defensa i promoció de l'ús del català, etc.) han estat rebutjades.



El regidor de la CUP, Xavier Safont-Tria, va destacar que les
propostes d'acció per fer front a la crisi no poden venir només dels
partits polítics. En aquest sentit va destacar com a prioritat un canvi
en l'actual model participatiu, ja que per plantar cara a l'actual
situació econòmica també cal donar veu i recollir les propostes que es
fan des del teixit associatiu, veïnal i sindical de la ciutat.



L'actual davallada d'ingressos municipals posa en situació de risc les
polítiques d'esquerres. Per a evitar aquest risc, la CUP va assenyalar
dues exigències bàsiques: augmentar impostos a les rendes més altes i
acabar amb l'espoli fiscal. Així mateix, va remarcar la importància
d'acabar amb l'actual política d'externalitzacions de serveis públics i
l'increment de la fiscalitat indirecta.



També es va posar en evidència que a Mataró tenim un govern feble que ha deixat el timó de la ciutat en mans dels interessos privats
(especuladors, multinacionals). Alhora, la CUP va lamentar els
endeutaments excessius de GINTRA en la construcció d'uns aparcaments
privatius quan una política més sostenible i d'esquerres hagués
destinat els mateixos diners a potenciar el transport públic. També es
va posar en qüestió l'endeutament crític de PUMSA que ha construït un
seguit de pisos que, en el context actual, difícilment es vendran.



[vídeo intervenció de la CUP al Ple]



AL·LEGACIONS DE LA CUP AL PAM 2010




Aprovat inicialment en el ple municipal extraordinari celebrat el 24 de desembre de 2009.



Eix 1. La ciutat pensada per a les persones



1.1. L’escolarització:



Al·legació núm 1:



Programa 1.1.1. Planificació, escolarització i administració (3200)



1.1.1.2. fer extensiva la informació a les etapes post-obligatòries, especialment a la franja dels 18 als 25 anys, atès que és un col·lectiu especialment fràgil i que, si no està degudament format, és susceptible de fracàs laboral i social.



Al·legació núm 2:



Quan parlem de “Cercar solucions que minimitzin les dificultats derivades de les adjudicacions dels centres escolars, llunyans del seu domicili familiar”, malgrat que ja s’està  fent, cal avançar MÉS, perquè realment és minimitzin les dificultats que suposen per a les famílies. I això passa per aplicar polítiques a llarg termini, d’àmbit transversal, des de polítiques d’habitatge, per evitar  la concentració i afavorir que les famílies puguin portar els fills a l’escola del seu entorn més proper.



Al·legació núm 3:



Ampliar i millorar la coordinació entre IME  i  IMPEM: Considerem que la formació professional ha de ser  un aspecte prioritari en l’actuació municipal  pel que té de formació laboral, d’inserció de treball i de cohesió social.  A Mataró tenim un gruix molt important d’alumnat que abandona el sistema educatiu als 15 anys, amb un fracàs escolar evident i, per tant, sense cap possibilitat d’inserir-se  ni en l’àmbit educatiu i MOLT  MENYS  en el laboral. Per tant, hem de ser EXTREMADAMENT  CUROSOS  i  CONSCIENTS  d’aquesta realitat, que necessita unes actuacions urgents i molt ben definides ( amb terminis, pressupostos, espais ...).  Es necessari continuar i implementar els “Projectes singulars”, aules obertes, PQPI als diferents instituts de la ciutat i per tant cal treballar amb la formació dels docents que han d’impartir aquest projectes. Entenem aquests projectes de vital importància per poder donar una resposta adequada  a un perfil d’alumnat amb risc d’exclusió social i laboral que amb el currículum ordinari fracassa.



Al·legació núm 4:



Valorem molt positivament la creació del primer PQPI adaptat a la ciutat (era un greuge molt important) però aquest PQPI no respon realment a les necessitats dels alumnes amb NEE ja que l’únic que s’ha fet ha estat una ampliació de la durada del curs (en lloc de fer-lo en 1 any, es farà en 2). Cal revisar-lo i  adaptar el currículum a les capacitats dels alumnes.



Cal implementar PQPI adaptats, per l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials



Al·legació núm 5:



Accelerar els tràmits per a la construcció de la nova ubicació de l’escola Joan Coromines.



Al·legació núm 6:



Estudiar la construcció d’una Escola Municipal de Música dotada de tots els equipaments tècnics i musicals en una seu central que reforci l’actual model descentralitzat.



1.3 Llengua Catalana:



Al·legació núm 7:



Compromís municipal perquè cap persona no es quedi sense curs de llengua catalana.



Al·legació núm 8:



Establir que els cursos d’alfabetització es facin en català.



Al·legació núm 9:



Fer un seguiment periòdic de l’índex d’ús de la llengua catalana en diversos àmbits  i edats: al carrer, en la família, als jutjats, a l’escola...



Al·legació núm 10:



Suport a les entitats ciutadanes que organitzin activitats en defensa de l'ús social del català.



Al·legació núm 11:



Millorar la informació sobre drets lingüístics.



Al·legació núm 12:



Facilitar la tramitació de queixes ciutadanes per incompliment de la llei de política lingüística



1.4 Habitatge:



Al·legació núm 13:



Impulsar un ampli procés d’accés a l’habitatge a través d’un parc públic d’habitatge que surti de la compra de pisos vells rehabilitats.



Al·legació núm 14:



Tot el sòl municipal destinar-lo exclusivament a l’habitatge social, serveis i equipaments.



Al·legació núm 15:



Estudiar l’aplicació d’impostos que gravin els habitatges en desús i buits, i mesures legals pertinents per poder expropiar, que quedarien sota propietat pública.



Al·legació núm 16:



Promoure i donar suport a la recuperació i rehabilitació d’edificis antics en estat ruïnós. Elaborar un catàleg d’aquests edificis i un pla d’ajudes i subvencions



Al·legació núm 17:



Reformar PUMSA perquè s’obri a la participació del teixit associatiu (associacions de veïns, entitats socials, etc.) que impulsi i planifiqui una política d’habitatge al servei de les classes populars.



Al·legació núm 18:



Optimitzar el patrimoni existent –determinat pel cens d’habitatges amb la finalitat d’utilitzar aquells habitatges que estiguin desocupats durant llargs períodes de temps. Es fixarien uns

terminis màxims, passats els quals en seria obligatori la seva venda o lloguer. També en els casos que no es complís els terminis s’expropiarien els habitatges per destinar-les a l’allotjament de persones sense habitatge.



Al·legació núm 19:



Creació de sistemes de compensació per rehabilitar habitatges deshabitats, indústries... per tal que el sòl del casc urbà tingui un millor rendiment qualitatiu i quantitatiu, en lloc de crear noves zones urbanitzables, espoliant el terreny rural o natural. Aquestes actuacions serien particularment pertinents en certes zones del centre històric de Mataró que estan patint un procés de degradació i desocupació.



Al·legació núm 20:



Polítiques públiques de suport a les famílies afectades per embargaments i desnonaments a causa de la seva precarietat de recursos econòmics, manca de papers legals, etc.



Al·legació núm 21:



Fomentar, en els habitatges de protecció oficial, la creació de serveis comunitaris.



Al·legació núm 22:



Crear un servei jurídic per garantir l’accés a un habitatge de totes les persones que són discriminades per algun motiu.



1.6 Salut:



Al·legació núm 23:



Impulsar hàbits d’alimentació saludable amb aliments de producció ecològica de proximitat.



Al·legació núm 24:



Dotar de finançament i iniciar el projecte de salut mental a la Llar Cabanelles.



1.8. Millorar la seguretat i el civisme:



Al·legació núm 25:



Redefinir la policia de proximitat amb un tarannà més proper a la ciutadania i els moviments veïnals.



Al·legació núm 26:



Elaborar una proposta de xarxa de carril bici que possibiliti la mobilitat en aquest mitjà per tota la ciutat.



1.9 Civisme:



Al·legació núm 27:



Revisar l’ordenança de civisme consensuadament amb les entitats cíviques i la ciutadania.



1.17 Joventut:



Al·legació núm 28:



Crear un espai públic gestionat per l’assaig de grups musicals i l’organització juvenil de concerts musicals.



1.20 Cultura:



Al·legació núm 29:



Impulsar la mostra de cinema amb un pressupost més elevat per transformar-la i potenciar-la en una mostra singular i potent amb una difusió d’àmbit nacional.



1.22 Equipaments esportius:



Al·legació núm 30:



Iniciar els tràmits per a la construcció d’un nou espai cobert polivalent per a realitzar tot tipus d’activitats esportives i actes culturals.



2.1 Pla General



Al·legació núm 31:



Protegir i desenvolupar el sector del Sorrall com a zona verda i d’equipaments sense usos per habitatges.



Al·legació núm 32:



No modificar el Pla General de la carretera de Cirera i del sector C1



Al·legació núm 33:



Iniciar la compra de diferents terrenys actualment en estat erm, dins de les Cinc Sènies, per tal d’evitar l’especulació i degradació. Aquests terrenys haurien de servir  per cedir-los a la compra o lloguer per a l’activitat agrícola. Aquesta activitat hauria d’afavorir les iniciatives de joves pagesos i/o pageses, i preferentment aquelles que es basin en un sistema productiu d’agricultura ecològica.



Al·legació núm 34:



Iniciar les gestions a nivell nacional per tal d’aprovar una legislació que desenvolupi un banc de terres, tal com ja funciona a França amb la Seffer.



Al·legació núm 35:



Les zones forestal que formen part d’aquest terç que dóna l’equilibri a la ciutat entre zones agrícoles, urbanes i forestals, els darrers anys s’ha vist trencat per un espectacular creixement d’urbanitzacions de nova construcció. Entenem que les zones forestal són un espai per a la riquesa i biodiversitat del nostre municipi. Preservar i desenvolupar les zones forestals també hauria de ser un eix prioritari per la política municipal



Proposem aturar la creació i ampliació de noves urbanitzacions que destrossen les zones.



2.2 Patrimoni arquitectònic:



Al·legació núm 36:



Aturar les obres de deconstrucció de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, catalogada com a patrimoni arquitectònic, i procedir a la seva immediata reconstrucció al mateix lloc original i respectant el subsòl.



Al·legació núm 37:



Preservar i rehabilitar les cases de cós i tots els edificis singulars de la ciutat.



2.3 Model territorial:



Al·legació núm 38:



Presentar al·legacions contra el projecte de construcció de vies laterals a la C32



Al·legació núm 39:



Obrir un veritable debat sobre el model de comarca que volem, que sigui molt transparent i participatiu, que sorgeixi des de baix cap a dalt, i en el que conflueixin les diverses administracions (Generalitat, Consell Comarcal, Diputació i Ajuntaments) amb els col·lectius i sectors socials diversos sensibles amb el tema.



Al·legació núm 40:



Planificar amb un model de gestió i ordenació territorial supramunicipal.



2.5 Xarxa viària :



Al·legació núm 41:



Declarar una moratòria en la construcció de noves àrees de contenidors soterrats mentre s’estudien altres alternatives més econòmiques i eficaces com la recollida porta a porta.



Al·legació núm 42:



-Al punt 2.5.1.23



"Canvi de sistema de recollida de residus a la zona centre. De la recollida porta a porta a la recollida mitjançant contenidors soterrats."



Substituir el text per aquest altre:



“Prorrogar el sistema de recollida de residus a la zona centre mentre s’avalua l’eficàcia constatada de les diferents alternatives.”



2.7 Medi ambient:



Al·legació núm 43:



Desplegar una política global basada en la sostenibilitat i equilibri del Maresme, que haurà de tenir precisa cura de l’aprofitament dels recursos escassos com l’aigua, l’energia, el sòl agrícola i forestal, etc. Tot evitant els efectes negatius del procés urbanitzador com la pol·lució ambiental i la producció de residus contaminants.



Al·legació núm 44:



Potenciar totes les vies “netes” de producció d’energia, com els sistemes basats en l’aprofitament de l’energia solar i eòlica.



Al·legació núm 45:



Diversificació de les fonts d’energia i descentralitzar la seva producció per evitar la situació actual de control monopolístic de l’energia (gas, electricitat, etc.).



Al·legació núm 46:



Evitar l’excés de llum que comporta contaminació lumínica.



A) Proposem la utilització per als fanals de làmpades intel·ligents que disminueixin la despesa energètica i la contaminació lumínica.



B) Elaborar un mapa de lluminositat que restringeix els horaris d’exposició i les ubicacions dels tots els rètols i senyals lluminosos de la ciutat.



Al·legació núm 47:



Garantir que a totes les noves edificacions urbanístiques tant si són privades com públiques, s’instal·lin plaques solars i que compleixin uns requisits mínim de construcció bioclimàtica on es revisin els materials de construcció i l’orientació de les cases de cara a l’estalvi energètic.



Al·legació núm 48:



Cal prioritzar la minimització de residus i la recollida selectiva d’escombraries i altres residus líquids i sòlids i defugir els sistemes actuals d’incineració massiva.



Al·legació núm 49:



Promoure polítiques de conscienciació ciutadana per minimitzar els residus i que fomentin la reutilització.



Al·legació núm 50:



Fer més accessible el servei de deixalleria i concebre’l també com a un servei ciutadà d’intercanvi i reutilització d’objectes en desús.



Al·legació núm 51:



Elaborar un pla de tancament de la planta incineradora a mitjà termini.



Al·legació núm 52:



Implantació del sistema de residu mínim amb programes de prevenció, reciclatge i compostatge dels residus.



Al·legació núm 53:



Recuperar i restaurar les fonts dels espais periurbans.



2.8 Garantir la mobilitat i el transport públic:



Al·legació núm 54:



Elaborar un estudi sobre la viabilitat d’implantar la gestió pública del servei de transport públic urbà.



Al·legació núm 55



**Programa 2.8.3 Aparcaments (1334)



Eliminar la nota al peu que diu



"(*) Condicionat a la signatura del conveni amb el promotor privat."



Al·legació núm 56:



Iniciar els estudis d'ubicació per a la construcció de l'estació central d'autobusos interurbans que faciliti la connexió de Mataró per línies regulars o viatges puntuals amb altres poblacions catalanes i destins internacionals. Tot això sense perdre els recorreguts i parades actuals de línies com les de Mataró-Barcelona.



Que es contempli la necessària interconnexió amb altres mitjans de transport públic com el ferrocarril i el Mataró Bus, així com l'accessibilitat per a totes les persones usuàries. Preveure les reserves de sòl en funció de les conclusions de l'estudi d'ubicació.



Al·legació núm 57:



Creiem que cal avançar en la universalització dels serveis públics gratuïts (és a dir, pagats entre tots via impostos) estenent-los en primer lloc als col·lectius més necessitats.



És per això que proposem:



Ampliar als col·lectius d'aturats i estudiants l'accés gratuït a aquest servei.



Al·legació núm 58:



Recuperar i rehabilitar tant com sigui possible el traçat dels camins tradicionals per bastir una xarxa comarcal de comunicacions a peu i en bicicleta.



3.13 Model participatiu:



Al·legació núm 59:



Crear una xarxa de cartelleres d'ús públic per facilitar als col·lectius i ciutadans la comunicació de les seves activitats i convocatòries.



Al·legació núm 60:



Consensuar amb els membres i les entitats que formen part dels Consells Municipals de Participació (territorials i sectorials) un nou mecanisme participatiu per a l'elaboració del PAM. 



3.5 Serveis informàtics corporatius:



Al·legació núm 61:



Comunicació amb el ciutadans utilitzant formats lliures i oberts



Al·legació núm 62:



Ús i desenvolupament de programari lliure dins l'administració sobre plataformes lliures.



Al·legació núm 63:



Ús de programari lliure en l'educació.



Al·legació núm 64:



Promoció de l'ús i desenvolupament de programari lliure en el teixit social i econòmic



 

Mataró, 18 de gener de 2010