La CUP defensa l'alimentació de proximitat amb una calçotada popular

Dues-centes tretze persones han compartit taula a la plaça Santa Anna de Mataró aquest diumenge 18 de març en la vuitena calçotada popular de la CUP per la sobirania alimentàra. L'acte, de caràcter lúdico-reivindicatiu, s'ha centrat en denunciar l'especulació amb un bé de primera necessitat com són els aliments i en defensar l'alimentació de proximitat i de qualitat.

Durant la jornada s'ha fet promoció del documental “El plat o la vida” [www.elplatolavida.org]. La seva autora, Nani Moré, ha explicat  en primera persona la fal·làcia alimentària dels menjadors col·lectius, a través de la seva vivència com a cuinera que es va veure obligada a remenar enlloc de cuinar, a oferir productes enlloc d’aliments i que passava vergonya en veure les cares dels seus comensals. Va decidir que allò no podia ser: ella havia decidit dedicar-se a la cuina per alimentar persones, no per omplir estómacs d’usuaris. “El plat o la vida” vol informar, inspirar i animar. De qui depén el canvi? De la consciència social, però sobretot, i en primer lloc, de les famílies. Com a usuàries poden decidir qui gestiona el servei de menjador de l’escola i com volen que ho faci, ja sigui des de l’AMPA o des dels consells escolars.

També ha intervingut la sociòloga Marta Roca, que ha alertat que la borsa condiciona els preus del blat i de les matèries alimentàries de primera necessitat. No podem permetre, ha dit, que s'especuli amb productes bàsics per a l'alimentació.

El regidor de la CUP Xavier Safont-Tria també ha posat èmfasi en la defensa dels productes de proximitat i de qualitat, i ha lamentat que la política dels governs municipals s'hagi basat en la implantació de grans superfícies comercials com El Corte Inglés, que porten productes de països llunyans i imposen preus als productors, enlloc de promoure els productes locals. Tenim un rebost a les Cinc Sènies però el govern prioritza les multinacionals.

Durant el dinar també hem pogut gaudir de l'actuació musical del grup Batà, un conjunt musical d'Alcoi (País Valencia) que fa música d'autor amb un punt intimista i alhora carregat d’ironia i de critica amb textos més explícits.

Les més de 200 persones que han participat a la calçotada han menjat propo de 3.000 calçots acompanyats de botifarra de producció ecològica o bé de coca de recapte feta artesanalment. La salsa dels calçots també ha estat el·laborada a Mataró pels mateixos militants de la CUP. Enguany, s'ha promogut que els participants a la calçotada portéssin plat i coberts de casa seva per evitar la generació de residus.