La campanya 'Envàs, on vas?' crea confusió ciutadana i beneficia interessos privats

La campanya 'Envàs, on vas?', no busca augmentar la quantitat de materials reciclats (l'objectiu social per tal de reduir els residus i els impactes ambientals d'abocadors i incineradores) sinó fer baixar els costos de la gestió dels residus d’envasos (en benefici de les empreses privades que produeixen els envasos) encara que sigui a costa d'excloure materials que poden ser reciclables.

Tal com han posat en evidència el CEPA i la Fundació Prevenció de Residus i Consum (article) la campanya la fa el govern en benefici de les empreses privades. El sector privat ha segrestat el que hauria de ser un model de recollida selectiva per a tots els materials reciclables.

La campanya està produïnt sensació de perplexitat als ciutadans i ciutadanes que han agafat el bon hàbit de separar els residus als contenidors de plàstic, metall i vidre. Un got, un test, una paella, una joguina que siguin de vidre, plàstic o metalls són reciclables; es poden reciclar i es reciclen si van a les plantes de tractament però els envasadors no volen fer-se càrrec del seu cost i han decidit unilateralment que aquests productes s'han d'enviar al contenidor de rebuig (i posteriorment a abocadors i incineradores). Amb aquesta campanya no es promou el reciclatge i la reducció dels residus sinó tot el contrari i a més, a costa de fer cada cop més complicada la seva separació.

Des de la CUP Mataró compartim el posicionament del CEPA i la Fundació Prevenció de Residus i Consum i reclamem la retirada de la campanya 'envàs, on vas?' alhora que ens afegima l'objectiu d'avançar cap al residu zero: un futur on no es posés en el mercat cap producte que no fos reutilitzable, reciclable o compostable i que distribuís responsabilitats econòmiques de manera justa i transparent deslliurant l'administració d'unes càrregues que no li haurien de correspondre.

Article del CEPA 'La campanya “Envàs, on vas?” mostra els límits de la gestió dels envasos'