Homenatge a Joan Peiró en el 70è aniversari del seu afusellament

Dimarts 24 de juliol de 2012 a les 6 de la tarda ha tingut lloc al Cementiri dels Caputxins de Mataró l'acte d'homenatge al líder sindicalista i cooperativista Joan Peiró i Belis (Barcelona, 1987-Paterna, 1942) amb motiu del 70è. aniversari del seu afusellament.

L'historiador Jaume Vellvehí en el seu parlament ha destacat de Peiró el seu lideratge en l'anarcosindicalisme de la CNT, com a activista i com a teòric, al costat del seu paper de director de la molt representativa Cooperativa del Vidre de Mataró.

Va ser ministre d'Indústria d'un dels Governs de la Segona República, va passar a l'exili a França. Detingut a la 'zona lliure' va ser deportat a Alemanya. Lliurat pels nazis a l'Espanya de Franco, va ser jutjat i condemnat a mort. El seu cas és molt paral·lel al del president Lluís Companys.

Després d'una ofrena floral s'ha llegit un Manifest unitari de la Comissió Organitzadora, signat pels sindicats CGT, CCOO, COS, UGT, Unió de Pagesos, USOC, la Unió de Cooperadors de Mataró, la Fundació Unió de Cooperadors, Mataró Cooperatives i el Grup d’Història del Casal.

Destaquem dos punts del Mainfest: 'El llegat de Peiró va més enllà dels que comparteixen la seva ideologia anarcosindicalista i de sindicalisme revolucionari. La seva actitud de defensa de drets de la classe
treballadora, de la persona i de la vida, enfrontant-se ja fos als poders públics, a la policia, a la patronal o als tribunals populars de 1936, ha fet que fos reconegut i valorat per persones d’un ventall ideològic molt ample, fins i tot més enllà de les esquerres'.

I un altre paràgraf: 'Avui Joan Peiró estem segurs que es rebel·laria contra l’estat de coses en què ens toca viure. Que lluitaria contra les injustícies, que estaria o que se sentiria “indignat”. Però també estem segurs que la seva “indignació” aniria acompanyada de propostes i d’accions concretes a fer.

I estem segurs que es posaria mans a l’obra, des del sindicat, la cooperativa, els mitjans de comunicació, les entitats, a la fàbrica o al carrer'.

Han asssitit a l'acte l'alcalde de Mataró, Joan Mora, els exalcaldes Manuel Mas i Joan A. Baron, el diputat i exconseller Salvador Milà, diversos regidors i representants de les entitats organitzadores, d’Òmnium Cultural, d'ERC, la CUP, i la filla del sindicalista, Guillermina Peiró, que ha pres la paraula al final de l'acte recordant el seu pare i reivindicant la República.

Comissió organitzadora de l'homenatge a Joan Peiró