Bakartxo Ruiz (Bildu) exposa l'aposta basca per la pau, el canvi polític i social

El passat 27 de juliol la CUP va convidar a Bakartxo Ruiz, diputada de la coalició sobiranista Bildu al Parlament de Navarra, a visitar Mataró i a participar de Les Santes. La presència de Ruiz va transcórrer amb tota normalitat i cordialitat, amb l'única excepció de les crítiques reaccionàries del PP.

Durant els actes institucionals del matí, Ruiz va assistir com a convidada de la comitiva de l'Ajuntament a l'Anada a Ofici i va conèixer de prop el caràcter festiu i reivindicatiu de la nostra festa major, que enguany va estar tristament marcada per la presència de Felip Puig, conseller d'Interior, i per un fort desplegament intimidatori dels Mossos d'Esquadra.

A la tarda, la CUP va entrevistar Ruiz (podeu escoltar l'entrevista aquí) i, tot seguit, va organitzar un acte públic al Casal de l'Aliança sota el títol 'Present i futur a Euskal Herria', que va reunir a prop d'un centenar de persones interessades a conèixer la realitat política i social basca. Ruiz va explicar que Bildu és una coalició de nova creació integrada per dos partits legals (Eusko Alkartasuna i Alternatiba -una escisió de IU) i per persones independents, com ella mateixa, que representen la veu de l'esquerra abertzale, que des de fa una dècada és una opció política mancada de representació política legal en aplicació de la Llei de Partits pactada en el seu dia pel PP i el PSOE.

Ruiz va remarcar que Bildu es troba assetjada i en punt de mira dels espanyolistes i dels autonomistes, perquè la seva presència a les institucions deixa en evidència la seva gestió política i la seva nul·la voluntat de resoldre el conflicte basc, alhora que contribueix a reforçar la lluita ideològica i de masses a favor del canvi social.

L'èxit electoral de Bildu ha superat totes les expectatives i no és casual, ja que sorgeix després d'un llarg procés de debat entre les bases independentistes i de l'esquerra basca, amb la voluntat de desbloquejar la situació del conflicte i superar els dèficits democràtics existents. Defineix un programa polític centrat en la pacificació; l'aposta per l'acumulació de forces a través del sobiranisme, que abasta un àmbit més ampli que l'independentisme estricte, centrat en donar la paraula al poble; i, les polítiques d'esquerres per fer front a la crisi econòmica.

Finalment, Bakartxo va respondre a les preguntes del públic assistent sobre la situació de la llengua basca, l'euskera, la valoració del moviment 15M, les il·legalitzacions de partits i les coincidències amb el projecte polític de la CUP als Països Catalans.