11. Plec de clàusules per a l'externalització del Mataró Bus


Extracte de l'acta del Ple de l'Ajuntament de Mataró del 13 de març del 2008.



11 - APROVACIÓ DEL PLEC DE CLÀUSULES ECONÒMIQUES ADMINISTRATIVES I TÈCNIQUES PARTICULARS QUE REGIRÀ LA CONTRACTACIÓ, AMB LA FORMA DE CONCURS I PROCEDIMENT OBERT, DE LA GESTIÓ DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT COL·LECTIU URBÀ DE VIATGERS, I CONVOCAR LICITACIÓ.



El senyor Oriol Batista, conseller delegat de Via Pública, presenta la proposta següent





“Mitjançant informe de data 21/02/2008, el cap del Servei de Mobilitat proposa la tramitació de l’expedient de contractació, mitjançant forma de concurs i procediment obert, de la gestió en forma de gestió interessada del servei públic de transport col·lectiu urbà de viatgers “Mataró Bus”, per un termini inicial de 5 anys i amb un pressupost màxim de 3.650.000 € d’aportació municipal per a l’exercici 2009.



Consta informe del secretari general de data 22/02/2008, sobre l’adequació dels plecs de clàusules administratives, tècniques i econòmiques particulars que han de regir el contracte a la normativa legal vigent en matèria de contractació pública.



Consta, així mateix, informe favorable emès per l’interventor de Fons de la Corporació, de data de 22/02/2008.



Es preveu l’existència de crèdit adequat i suficient a la partida 20100/513110/47000 del pressupost municipal que s’aprovi per als propers exercicis per tal de fer front a les despeses que comporti la present contractació.



En virtut de les competències delegades per resolució de l’Alcaldia de data 16 de juny de 2007 qui subscriu, consellera delegada de Serveis Centrals, PROPOSA l’Excm. Ajuntament en Ple, l’adopció dels següents acords:



Primer. Iniciar l’expedient de contractació de la gestió en forma de gestió interessada del servei públic de transport col·lectiu urbà de viatgers “Mataró Bus”, per un termini inicial de 5 anys i amb un pressupost màxim de 3.650.000 € d’aportació municipal per a l’exercici 2009.



Segon. Aprovar el plec de condicions administratives, tècniques i econòmiques particulars, que regiran la contractació de la gestió dels del servei públic de transport col·lectiu urbà de viatgers “Mataró Bus”.



Tercer. Convocar licitació, amb la forma de concurs i procediment obert, per a l’adjudicació del contracte a què fa referència l’apartat primer de la part resolutiva d’aquest acord, i obrir als efectes un termini fins el dia 25 d’abril de 2008 per a la presentació de proposicions pels interessats.



Quart. Aprovar els següents document comptables a càrrec de la partida 20100/513110/47000 del pressuposts municipals que s’aprovin per als exercicis 2009 a 2013:



- Operació tipus AFUT núm. 7853 per import de 2.920.000,00 €.

- Operació tipus AFUT núm. 9550 per import de 3.650.000,00 €.

- Operació tipus AFUT núm. 9555 per import de 3.650.000,00 €.

- Operació tipus AFUT núm. 9570 per import de 3.650.000,00 €.

- Operació tipus AFUT núm. 9574 per import de 3.650.000,00 €.

- Operació tipus AFUT núm. 9586 per import de 730.000,00 €.”



El senyor Xavier Safont-Tria, portaveu del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular, anuncia el seu vot en contra a l’aprovació, perquè concedir la gestió d’un servei públic a una empresa privada constitueix una privatització de fet, com a externalització o gestió interessada. En segon lloc, perquè aquest plec només contempla de forma vaga i imprecisa les qüestions més importants, com la distància entre parades, l’accessibilitat, el nombre de línies, la freqüència de pas i les tarifes.

Per a nosaltres és evident que l’estructura de la xarxa actual és clarament insuficient, que la freqüència de pas —que els diumenges i festius arriba a passar els tres quarts d’hora— és una burla a la ciutadania i que cal ampliar les tarifes especials als grups amb poc poder adquisitiu, com els estudiants.



El plec no només no obliga l’empresa adjudicatària en aquests punts, sinó que hi podem afegir frases com: “L’adjudicatari podrà proposar serveis a indrets de demanda difusa”, podrà proposar o haurà de proposar? “L’adjudicatari haurà de realitzar un salt qualitat que pot comportar la restructuració de les línies”, què vol dir un salt qualitatiu? “L’adjudicatari haurà d’intentar mantenir i incrementar la cobertura”, novament no s’especifiquen les coses clarament.



En tercer lloc, aquest plec no millora substancialment l’atenció a l’usuari, no contempla la creació d’una pàgina web fàcilment accessible, sinó que la informació continua dins les pàgines reservades al web municipal, de difícil accés i consulta. I l’atenció telefònica no es fa mitjançant la línia 900, gratuïta, sinó a través del 010.



En quart lloc, aquest plec no contempla les condicions laborals dels treballadors del servei públic. És més, empitjora la clàusula que garanteix la subrogració dels treballadors per la nova empresa. En les condicions que ja tenien l’any 97 s’especificaven les remuneracions, l’antiguitat, la categoria i altres drets adquirits que ara no s’esmenten. I no es contempla la revisió dels serveis als treballadors perquè reverteixin en l’Ajuntament, cosa que sí explicita amb els autobusos.



A nosaltres ens sembla molt greu que l’Ajuntament es desentengui de les condicions laborals dels treballadors dels seus serveis públics i els abandoni a la negociació d’un conveni amb l’empresa privada adjudicatària. Això vol dir que el Govern municipal contribueix a la precarietat laboral; un fet inadmissible per a un Govern d’esquerres.



En cinquè i últim lloc, l’article 37 diu textualment: “Com sigui que és de preveure que aquest servei sigui deficitari i els ingressos no assoleixin les despeses ni els increments per gestió, l’administració contractant realitzarà una aportació que cobrirà el dèficit resultant”. Això ve a dir que l’empresa privada adjudicatària s’emportarà els beneficis i els ciutadans pagarem les factures, que en llenguatge popular és “ser cornut i pagar el beure”.



Si els ciutadans hem d’acabar pagant les factures, volem que aquest servei sigui de gestió pública, gratuït i garanteixi unes condicions dignes tant per als usuaris com per als treballadors. Per tot això, la CUP hi votarà en contra.



El senyor Pau Mojedano, portaveu del grup municipal del Partit Popular de Catalunya, en primer lloc, agraeix al Sr. Batista la seva gentilesa per haver-los enviat l’informe comparatiu que els havien demanat. És veritat que s’ha treballat molt en l’actual document, així com en l’anterior plec de condicions. No hi ha canvis que afectin el més important del contracte i a més s’hi han incorporat millores, com el tema de la freqüència o dels polígons, una vella reivindicació d’aquest grup.

En tot cas, dir-li que tot i estant d’acord amb el document i, per tant, hi votarem a favor, tenim un parell d’inquietuds al respecte:

D’una banda, la preocupació dels treballadors pel fet que el punt 11 del plec no acabi d’aprofundir en detall en les qüestions del seu interès com sí que feia l’anterior text, però aquest és un tema que ja es va aclarir i no pensem que pugui donar peu a cap por en el futur per part dels treballadors. I, de l’altra, hi ha el tema del famós cotxe del Mataró Bus, que en principi tenia una finalitat —intentar vetllar perquè el trajecte del Bus no es vegi entorpit— però que ha acabat derivant en un vehicle de sanció per infraccions viàries en general. Admetem que això sí que ens ha causat alguna mena de dilema a l’hora de posicionar-nos en aquest punt, però al final crec que no podem barrejar unes coses amb les altres i és en altres àmbits que podrem discutir-ho tot.

Finalment, fer al Sr. Batista un parell de suggeriments perquè es puguin deixar oberts en aquest document. En primer lloc, intentar anar millorant la freqüència si volem que no hi hagi problemes en els sectors d’oci nocturn de la ciutat a fi donar cobertura a la gent que surt de nit a través del transport públic. En segon lloc, la connexió, almenys en algunes hores puntuals —com poden ser les entrades i sortides a les escoles— amb les urbanitzacions de la ciutat, perquè això contribuiria també a anar reduint la intensitat del trànsit a la ciutat.





El Sr. Joaquim Fernandez, portaveu del grup municipal de CiU pena recorda tota la bona feina que ja es va fer en el seu moment amb l’anterior plec de condicions, ara fa 10 anys, quan hi havia el Sr. Manchado al capdavant de la regidoria de Circulació i Transports. De fet, va ser llavors quan es va fer el salt important al transport públic urbà a Mataró. Novament, vull deixar constància per darrera vegada de la satisfacció pel servei prestat per l’empresa que actualment dóna servei i també de la desil·lusió perquè la tercera fase que preveia la seva oferta no s’ha pogut dur a terme, malgrat l’hàgim reclamada de tant en tant en aquest ple.

Com ja ha dit el Sr. Batista, hi ha hagut un procés participatiu important. Des de CiU els reconeixem aquest mèrit. En aquell moment al front del departament hi havia el Sr. Melero i crec que també és de justícia mencionar aquí la feina feta pel nostre representant, el Sr . Octavi Nonell i també la que han fet els tècnics de la casa i, en especial, al Sr. Ferran Àngel, cap de Mobilitat. No en va, el plec de condicions del Mataró Bus i el de Recollida de la Brossa són dels plecs més importants que aprova aquest ple. I passades les felicitacions passaré a parlar del text, perquè aquí sí que hi tenim diferències.

A tall d’esmenes d’última hora fetes de veu aquí en el ple jo els diria que per part nostra no hi hauria cap inconvenient a incloure la demanda dels treballadors a fi de recuperar el text que hi havia en el plec de condicions anterior perquè el punt 11, d’obligacions de l’empresa, reculli, a més de: “subrogant-se les obligacions de l’empresa”, el que llavors deia: “de l’empresa actualment prestatària del servei respecte el seu personal, respectant la seva remuneració, antiguitat, categoria laboral i altres drets adquirits”. Creiem que el text actual també ho diu però potser no especifica aquests punts en concret i des de CiU pensem que val la pena satisfer la tranquil·litat dels treballadors. De la mateixa manera que un dels annex  anteriors recollia els acords i drets adquirits del personal amb anterioritat a aquell moment i que entenem que ara es mantenen. També s’hi podria afegir a tall d’esmena. No obstant això, quedi clar que per a CiU el text actual és satisfactori en aquest sentit.

Recordar també que vam presentar una esmena a la comissió informativa perquè pensem que quan es parla de les zones del Rengle i les hortes, entenen que seria més convenient un redactat que indiqués: “totes les noves zones de desenvolupament urbanístic de la ciutat”, perquè hi poden haver altres llocs de pas a banda dels que s’hi esmenten. La voluntat del ple és que l’autobús arribi a tot arreu, és a dir, també als polígons industrials. Aquesta és una de les virtuts del plec de condicions.

El nostre grup, però, no donarà suport al plec perquè en l’apartat 34 on es parla de “propostes de millora de velocitat comercial” aquí no trobem bé que no es parli de la gestió semafòrica o d’una millor gestió de diferents cruïlles per donar preferència al bus, ni es mencioni específicament d’un carril bus que garanteixi el pas del transport públic, encara que la densitat de trànsit privat sigui gran. En canvi, sí que es recull el vehicle de control del trànsit.

Hem de reconèixer, això sí, les converses amb el regidor oferint possibilitats que la identificació del vehicle sigui compartida de la Policia amb el Mataró Bus, però després del debat en el nostre grup, creiem que no és suficient. Es un tema de concepte que hauria de caure del plec de condicions i s’hauria de modificar el punt 34 en el sentit de preveure gestió semafòrica o carril bus i extreure les referències al vehicle de control del trànsit. Avançar que en el debat que mantindrem sobre els criteris d’actuació del vehicle, CiU no té cap inconvenient en què aquest sigui un vehicle policial i controli el trànsit des d’un punt de vista de la Policia Local. Vostès ens han recordat que un regidor nostre en té un de vehicle com aquest i n’està molt orgullós, però és que aquest regidor que vostès posen com a exemple té un vehicle policial i no de la xarxa d’autobusos. Això contribuiria a esborrar cap mena de sospita i la gent l’identificaria com a vehicle de la Policia. Si vostès accepten això, votaríem a favor del plec de condicions. Però si no és així, ens hi abstindrem.



El senyor Oriol Batista afirma que la demanda que fan els treballadors queda molt clarament expressada en l’apartat 11 sobre els drets dels treballadors així com les seves obligacions, que queden coberts amb la subrogació. Ara modificar a última hora aquest punt, després de tot el procés, de les moltes reunions... quan realment no té transcendència, perquè els drets dels treballadors queden ben recollits, no representa un canvi substancial. En aquest sentit, el plec de condicions ho recull bé.

Quant a la segona petició de CiU sobre la cobertura del servei, entenc que ja es va acceptar i així vostè ho va presentar a la comissió informativa a fi d’introduir aquesta frase de “i d’altres zones en desenvolupament”. Per tant, el plec ja ha recollit aquesta aportació seva.

Finalment, pel que fa al tema del vehicle. En relació amb el problema que tenim sobre si el vehicle ha de ser com és o un vehicle policial, val a dir que arran d’informes sabem que el fet de convertir-lo en un vehicle policial comportaria una sèrie de requisits i normatives i aquest vehicle passaria a actuar per tota la ciutat, cosa que acabaria disparant encara molt més el nombre d’infraccions. Per tant, aquí hi ha un punt d’incoherència o de no ajustar-se a la realitat.

D’altra banda, jo segueixo defensat que hi ha d’haver la imatge del Mataró Bus en aquest vehicle, pel que representa de conscienciació i pedagogia, que es mou per les vies on circula el Mataró Bus i ha de garantir que aquestes estiguin netes i accessibles a fi que el bus pugui complir els seus horaris. Està per oferir un transport públic urbà de qualitat als ciutadans.



El senyor Xavier Safont-Tria insta al Sr. Oriol Batista, en el punt on s’especifica les condicions dels treballadors, que fes un petit esforç per introduir aquestes petites modificacions que s’estan presentant, perquè no impliquen canvis substancials. És important que els treballadors se sentin confiats. Valdria la pena que s’assumís aquesta aportació.



El senyor Joaquim Fernàndez comenta que desbaratar tot el calendari no caldria. Només es tracta d’acceptar l’esmena o no acceptar-la, perquè aquí està redactada i només caldria incorporar-la. La nostra pretensió no és allargar el procés ni desmuntar el calendari, sinó com a esmena feta aquí in voce.

Quant al tema de la comissió informativa, jo vaig fer aquesta esmena i vaig interpretar que se li passaria a vostè com a esmena feta en aquell moment i no que quedava directament acceptada.

Finalment, el tema del vehicle. No passa res si pensem diferent. Ens hi abstindrem i ja està. Ara bé, jo tinc l’obligació de rebatre els seus arguments. Nosaltres ens queixem del nombre d’infraccions elevat sempre tenint en compte que el vehicle va identificat com del Mataró Bus i sanciona fora del que és el circuit d’aquest mitjà de transport.

Pel que fa a la tolerància, cal dir que aquí qui justifica les sancions fora del pas del Mataró Bus per part d’aquest vehicle, és el Govern i no pas CiU.



El senyor Oriol Batista respecte al tema dels drets dels treballadors, insisteix novament que han estat molts mesos de reunions, s’han acceptat moltes esmenes i ara que en el ple es demanin aquests canvis no seria el més adequat, i més tenint en compte que els seus drets que queden perfectament recollits i podem estar tranquils. De no ser així, sí que l’acceptaríem.



VOTACIÓ:  Ordinària

Vots favorables: 19
,  corresponents als membres del grup municipal Socialista (11), corresponents al grup municipal d’Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida i Alternativa (2), corresponent al grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (2) i corresponents als membres del grup municipal del Partit Popular de Catalunya (4).

Vots en contra: 1, corresponent al membre del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular.

Abstencions: 7,  corresponents als membres del grup municipal de Convergència i Unió.