Dreta i ultradreta voten contra la moció de la CUP per l'abolició de les bales de goma

Els 16 regidors de CiU, PP i PxC han votat contra la moció que havia presentat la CUP (a la qual es va afegir ICV) per l'abolició de l'ús de bales de goma per part de la policia. Els 11 vots favorables de CUP, ICV i PSC han estat insuficients per aprovar la proposta que l'Ajuntament de Mataró reclami l'abolició d'aquesta munició que ja ha mutilat un ull a 8 persones a Catalunya els darrers anys.

Això ha passat al Ple de l'Ajuntament de Mataró el mateix dia que Felip Puig tornava a mentir en seu parlamentària sobre el cas d'Ester Quintana, que va perdre la visió d'un ull durant les càrregues dels Mossos d'Esquadra aquest 14 de desembre durant la jornada de vaga general. Després de la compareixença de Felip Puig s'ha donat a conèixer un nou vídeo que demostra que els Mossos encara van disparar més trets dels que fins ara ha reconegut el Conseller d'Interior.

La moció rebutjada pels grups municipals de dreta i ultradreta és la següent:

Proposta de resolució que presenten els Grups Municipals de la CUP i ICV-EUiA per l’abolició de l’ús de les bales de goma per part de la policia

Els Països Catalans són dels pocs indrets europeus on la policia utilitza bales de goma en manifestacions i esdeveniments públics.

La dotació de projectils de goma dels Mossos d’Esquadra, d’un pes de 90gr. i capaços d’arribar a una velocitat de més de 200m/s (més de 720 km/hora) són considerats pel protocol tècnic intern com a armes “less-letal”, és a dir, “menys letals”. L’evidència però, demostra que poden causar danys permanents als òrgans vitals i, a més, són difícilment controlables.

Limitant-nos a un sol exemple, i deixant de banda altres tipus de lesions, a l’estat espanyol són 24 les persones que han perdut un ull des de 1990 fins avui, a causa d’aquests projectils. Per tant, el terme “menys letal” ha de ser definitivament considerat inadequat perquè, donat el potencial destructiu d’aquestes armes, no garanteix la seguretat dels ciutadans, sinó que esdevé un risc.

Fa sols dos anys a la ciutat de Barcelona tres nois van perdre l’ull a causa de l’impacte d’una bala de goma. Un altre va estar ingressat a la UCI durant una setmana, amb un traumatisme cardiopulmonar, tement per la seva vida. El juliol d’aquest any passat un altre noi va perdre l’ull dret.

El passat 14 de novembre, durant les manifestacions de la vaga general, l’Ester Quintana, treballadora d’un centre cívic de Sant Martí també perdia l’ull esquerra per l’impacte d’una pilota de goma. Aquesta setmana, el conseller d'Interior Felip Puig va negar que Ester Quintana hi hagués perdut un ull per cap acció dels Mossos quan a dir que a la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Gran Via aquell vespre no s’hi havia fet cap llançament de projectil, tan sols dues salves. Malgrat tot, després d’haver-se divulgat per internet un vídeo on es veu com un agent dels mossos d'esquadra dispara amb una llançadora a la cruïlla del passeig de Gràcia amb la ronda de Sant Pere, el Departament d'Interior admet ara, que sí que va disparar projectils antiavalots al final de la manifestació del 14 de novembre, a la mateixa zona on Ester Quintana va perdre un ull.

Reprovem que el conseller d’Interior Felip Puig hagi mentit en seu parlamentària quan se l’ha requerit per donar explicacions.

A aquests casos s’hi afegeixen ferits greus en diferents parts del cos – pit, mandíbula, orella, cames, etc –, fet que ens porta a la conclusió que cada vegada que es disparen aquestes les bales de goma causen afectats greus.

Per tot això, els grups municipals de la CUP i ICV-EUiA proposen al Ple de l’Ajuntament de Mataró l’adopció dels acords següents:

1) L’Ajuntament de Mataró reclama l’abolició de l’ús de bales de goma, tal com ha succeït en altres països europeus.

2) L’Ajuntament de Mataró demana a la Generalitat de Catalunya la restitució del comitè d'ètica dels Mossos d’Esquadra, que hauria de controlar aquestes males practiques.

3) Traslladar els acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, als diversos grups parlamentaris que conformen l’actual Parlament de Catalunya i al col·lectiu promotor de la iniciativa Stop Bales de Goma!

Xavier Safont-Tria i Ramon
Portaveu del Grup Municipal de la CUP a l’Ajuntament de Mataró