L’Ajuntament donarà suport als afectats per les “preferents” de les entitats bancàries

Tots els grups municipals amb representació al Ple Municipal s’han adherit a la proposta de resolució redactada per la plataforma EstafaBanca Mataró i presentada per la CUP per tal que l’Ajuntament doni suport a les persones afectades per l’estafa de les Emissions de Plans Preferents per part d’entitats bancàries.

El suport als afectats es concretarà en la creació d’una comissió de seguiment del problema de l’estafa de les emissions de Plans Preferents, amb representants dels Grups Municipals i amb representants de les diverses plataformes d’afectats, per tal d'establir una estratègia comuna de defensa.

També es delegarà a l’Alcalde de Mataró per tal que comuniqui a les entitats bancàries la revisió, per part de l'Ajuntament, de les seves necessitats creditícies a les Caixes i Bancs que no contemplin una solució que respongui als interessos dels seus clients, ciutadans de Mataró, que se senten estafats.

L’acord també conclou que l’Alcalde farà un comunicat públic sobre les repercussions negatives que el comportament de les entitats financeres, està generant sobre les necessitats econòmiques i la salut dels ciutadans afectats.

Així mateix, l’Ajuntament de Mataró donarà suport als diferents col•lectius d’afectats.

La proposta de resolució a la qual s’han afegit tots els grups municipals és la següent.

Proposta de resolució que presenten tots els grups municipals, per tal que l’Ajuntament doni suport a les persones afectades per l’estafa de les Emissions de Plans Preferents per part d’entitats bancàries

Milers de ciutadans i ciutadanes mataronines, majoritàriament gent gran i persones jubilades, fent confiança a delegats d'entitats bancàries, van subscriure uns dipòsits financers sense que se’ls hagués assessorat de forma precisa del contingut i finalitat d'aquests dipòsits. En la majoria dels casos hi va haver un assessorament insuficient i erroni, fruit de la informació tergiversada i interessadament maliciosa que la Direcció de l’Entitat subministrà als seus empleats, en el qual les entitats prometien als seus clients que podrien recuperar els seus estalvis quan ells volguessin, amb la única condició de notificar-ho a l'entitat bancària amb uns dies d'antel•lació, ara s’ha vist que això no ha estat possible.

Quan van anar a recollir els seus diners, es van trobar amb la desagradable realitat que la seva oficina, l'oficina de tota la vida, els hi negava el que ells creien que era el seu dret: recuperar els seus diners tal i com se’ls havia promès.

Els fets descrits han representat, dins l'actual context de crisi econòmica i laboral, multitud de situacions desesperades i casos d’agreujament de malalties.

Les persones afectades de Mataró s'han unit al voltant de diversos col•lectius per tal de reclamar els seus drets, i han iniciat tot un seguit de mobilitzacions que tenen per finalitat fer visible al conjunt de la ciutadania l'estafa bancària de la qual son víctimes.

La fatxenderia i prepotència de les Direccions de bancs i caixes de la ciutat, entestats en no reconèixer l'estafa i les conseqüències personals i socials que se'n deriven, estan generant una espiral d'indignació que augmenta cada dia que passa, i que també aboca a una creixent desconfiança cap els representants polítics per la manca d’implicació real orientada a la solució d’aquest greu problema ciutadà.

És per aquests motius que els Grups Municipals que subscriuen aquesta proposta de resolució, a instàncies de la Plataforma EstafabancaMataró, proposen al Ple de l’Ajuntament l’adopció dels acords següents:

1). Delegar a l’Alcalde de Mataró per tal que, amb la màxima premura, creï una comissió de seguiment del problema de l’estafa de les emissions de Plans Preferents, amb representants dels Grups Municipals i amb representants de les diverses plataformes d’afectats, per tal d'establir una estratègia comuna de defensa.

2). Delegar a l’Alcalde de Mataró per tal que, en el termini màxim de 15 dies, comuniqui a les entitats bancàries la revisió, per part de l'Ajuntament, de les seves necessitats creditícies a les Caixes i Bancs que no contemplin una solució que respongui als interessos dels seus clients, ciutadans de Mataró, que se senten estafats.

3). Delegar a l’Alcalde de Mataró, com a màxim representant de tots els ciutadans de la ciutat, per tal que faci un comunicat públic sobre les repercussions negatives que el comportament de les entitats financeres, està generant sobre les necessitats econòmiques i la salut dels ciutadans afectats.

4). Que l’Ajuntament de Mataró doni suport als diferents col•lectius d’afectats.

5). Transmetre aquests acords del Ple de l'Ajuntament a les persones i entitats següents:

  • Als Presidents de totes les entitats financeres amb presència a Mataró
  • Al Consell Comarcal del Maresme
  • A la Federació i a l’Associació de Municipis
  • Al President de la Generalitat de Catalunya
  • Al President del govern espanyol

No obstant això, el Ple decidirà.

Mataró, 26 de juny de 2012