La CUP demana que no es tanquin aules d'escola bressol i rebutja l'augment de preus

El govern municipal (CiU) s'ha proposat eliminar dues aules de l'Escola Bressol de Rocafonda i dues més a la de Cerdanyola. Paral·lelament, el consell plenari de l'Institut Municipal d'Educació (IME) va rebutjar la proposta del govern d'augmentar els preus públics que hauran de pagar les famílies. Davant aquests fets, la CUP demana al Ple que no es tanquin aules i que no s'incrementin els preus de les escoles bressol municipals.

Preguntes  i precs que presenta el Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular referent a la supressió d’aules i a l’increment de preus de les Escoles Bressol Municipals

Educadores i famílies de les escoles bressol de Mataró es van concentrar el 26 de març davant l’Ajuntament per manifestar el seu rebuig davant la voluntat de l’Institut Municipal d’Educació (IME) de tancar dues aules de l’Escola Bressol de Rocafonda i dues més a la de Cerdanyola: dos grups sense especificar a Rocafonda i un grup de lactants i un de 2-3 a Cerdanyola.

El comitè de treballadors i les famílies també protestaven per l’anunci de l’increment de la quota que pares i mares hauran de pagar per portar els seus fills a les escoles bressol municipals. La Generalitat de Catalunya reduirà les subvencions que destina a les escoles bressol municipals i l’Ajuntament de Mataró no assumirà la diferència, de manera que s’incrementaria el preu que paguen les famílies.
Aquesta proposta d’augment dels preus públics, però, va ser rebutjada pels vots de la majoria de consellers del darrer plenari de l’IME, entre ells la representant de la CUP.

De per si, les quotes de les escoles bresol municipals ja suposen un cost que no està a l’abast de totes les famílies, i menys d’aquelles que tenen membres a l’atur o en  risc d’exclusió social.

Per la seva banda, la Federació d’Associacions Veïnals de Mataró i l’Associació de Veïns de Rocafonda també han mostrat el seu malestar davant la possibilitat que es tanquin grups de les escoles bressol municipals. Ens consta que aquestes dues entitats s’han adreçat per escrit a l’alcalde per expressar-li la seva oposició al tancament dels dos grups de l’escola bressol de Rocafonda, una de les més antigues de la ciutat.

El setembre de 1978 es creà un primer grup de “Guarderies Municipals”, fruit d’una reivindicació del  moviment popular i d’una forta pressió social davant l’Ajuntament d’aquell moment, en l’últim període dels ajuntaments franquistes. L’Ajuntament del moment, es va fer càrrec de diferents “guarderies” que fins aleshores depenien d’associacions de veïns o cooperatives i que a partir d’aleshores, van esdevenir Escoles Bressol Municipals.

Les  Escoles Bressol de la  nostra ciutat han estat i són un referent per la  seva qualitat pedagògica, i no només a la comarca sinó a tot Catalunya.

Des de la CUP, pensem que invertir en educació és una inversió que tard o d’hora dóna el resultat. I no fer-ho té conseqüències.

Per tot això el Grup Municipal de la CUP a l’Ajuntament de Mataró formula les següents PREGUNTES:

1. És ferma la decisió de tancar aules a les escoles bressol de Rocafonda i de Cerdanyola?

2. El govern té previst tancar encara més aules d’escola bressol a la ciutat?

3. Com afectarà al personal laboral el tancament d’aules d’escola bressol?

4. L’escola bressol és un lloc idoni per fomentar el contacte i la relació entre infants, famílies i escola. Quin criteri s’utilitza per tancar aules d’escoles bressol justament en barris que més ho necessiten?

5. Ha considerat el govern que potser hi ha famílies per a les quals el preu de les escoles bressol és excessiu? Quines oportunitats ofereix l’Ajuntament a les famílies que tenen problemes econòmics per tal que els seus fills i filles tinguin les mateixes oportunitats que altres d’anar a una escola bressol de qualitat i així contribuir a una societat més equitativa?

6. Alguns dels objectius de l’espai Infants i Família és el d’acompanyar i donar suport a les mares primerenques, també el d’oferir i compartir informació sobre la criança dels fills, i tot això ens permet aprendre en el context d’un altre model educatiu. Quin és el futur de l’espai Infants i Família?

7. Pel que fa a l’increment de preus públics rebutjat per la majoria del Consell Plenari de l’IME, quina és la postura del govern municipal? El govern farà alguna proposta alternativa?

I formula els següents PRECS:

1.  Que no es dugui a terme l’eliminació d’aules a les escoles bressol de Rocafonda i Cerdanyola.

2.  Que es busquin solucions a les famílies que voldrien dur els seus infants a l’escola bressol però que no ho fan per manca de recursos econòmics.

3.  Que els preus públics de les escoles bressol enguany no augmentin.

Mataró, 3 d'abril de 2012