La CUP demana explicacions per la destrucció del pas de ronda de la muralla

La CUP de Mataró vol que el govern municipal respongui de la destrucció d'un tram del pas de ronda de la muralla del segle  XVI, Bé Cultural d'Interès Nacional, que va ser enderrocat l'any 2000 per facilitar les tasques de construcció d'un pàrquing subterrani promogut per PUMSA a la plaça de Can Xammar. Per això adreça una pregunta al Ple de l'Ajuntament.

Pregunta referent a la destrucció del pas de ronda de la muralla

Carme Polvillo, militant de la CUP i arqueòloga, ha explicat en roda de premsa in situ que, tot fent un treball de recerca, ha tingut accés a la Memòria tècnica de les intervencios arqueològiques realitzades a Can Xammar per l'empresa Atics l'any 2000. En aquesta memòria arqueològica es documenta el pas de ronda com a part integrant d'aquest tram de la muralla construït entre els anys 1578 i 1602. No obstant això, els murs del pas de ronda, així com els contraforts del pany exterior de la muralla, van ser enderrocats per fer més econòmiques les obres de construcció del pàrquing.

Polvillo ha ensenyat als periodistes un croquis on es veu clarament el tram del pas de ronda que va ser destruït durant el mandat del regidor d'Urbanisme i alhora president del Consell del Patrimoni Arcadi Vilert.

Joan Jubany, per la seva banda, ha recordat que l'any 1968,
sota el règim franquista, en aquesta mateixa plaça es van destruïr les
termes romanes, que s'havien conservat fins aquell moment, per
construïr un edifici (primer mercat, després facultat de Medicina i
finalment seu de la Policia Local). Llavors es van sacrificar unes
termes amb 2000 anys d'història per un edifici que ha estat en servei
aproximadament 30 anys.

L'any 2000, amb el descobriment del pas
de ronda, es podria haver fet un atractiu passeig per la història viva
al voltant de la muralla, però es va enderrocar per fer un pàrquing de
PUMSA. Ara, en canvi, el govern diu que vol conservar el tram del pas
de ronda descobert l'any 2006, però aquest tram quedarà tallat en sec
per un mur de formigó que crearà un cul-de-sac poc higiènic.

nivell de disseny urbà, la plaça de Can Xammar havia de ser un "balcó
obert al mar". Jubany ha lamentat que les vistes al mar de seguida van
quedar tapades pels blocs de pisos edificats sobre l'Actua.

Per tots aquests motius, la CUP vol que en el proper Ple de l'Ajuntament se li donin explicacions:

PREGUNTA QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR, PER SER CONTESTADA AL PLE, EN RELACIÓ AMB LA DESTRUCCIÓ DE PART DEL PAS DE RONDA DE LA MURALLA, BÉ CULTURAL D’INTERÈS NACIONAL

Un treball d’investigació d’una arqueòloga de la ciutat referent a la muralla de la ciutat ens ha portat a conèixer els fets següents:

El pas de ronda de la muralla descobert en el treballs arqueològics del 2006, a l’entorn de Can Xammar, es conservarà tal com obliga la llei. En canvi, l’any 2000, durant les obres de construcció del pàrquing subterrani, es va destruir el tram del pas de ronda descobert en aquella fase de treballs arqueològics.

La llei i la normativa eren les mateixes l’any 2000 i el 2006.

Tota la muralla de Mataró és un Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), bé catalogat i protegit per la llei al màxim nivell.

La muralla, per definició, està formada per torres, portes, pany exterior i pas de ronda, entre d’altres elements que formen una mateixa unitat de construcció.

La memòria dels treballs arqueològics realitzats l’any 2000 per l’empresa Atics acredita que la muralla, en el seu pas de ronda, és original.

Tal com ha passat ara amb els elements del subsòl de Can Fàbregas, l’arqueòleg municipal va emetre llavors un informe que, contradient la memòria d’Atics, donava el vistiplau a la destrucció d’un bé catalogat.

Sembla que no en vam aprendre l’any 1968 amb la destrucció de les termes romanes al mateix entorn de Can Xammar. L’any 2000 hi hem tornat.

A nivell de disseny urbà, aquest espai volia ser un mirador al mar, però de seguida va quedar tapat per un mur de formigó.

Davant d’aquests fets, el Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular vol que se li responguin les PREGUNTES següents:

1) Per quin motiu l’any 2000 no es va conservar el pas de ronda i es va destruir?

2) Com justificava l’informe de l’arqueòleg municipal la destrucció d’un bé catalogat?

Xavier Safont-Tria i Ramon

Regidor-portaveu del grup municipal de la CUP

Mataró 8 de juny de 2009

NOTÍCIES DE PREMSA:

• Capgros: La CUP preguntarà al Ple per la destrucció del pas de ronda de la Muralla