Tren orbital: diàleg i compromís per a preservar les Cinc Sènies

La CUP va forçar un posicionament clar del Ple municipal per a garantir un traçat alternatiu del tren orbital que no afecti l'espai agrícola de les Cinc Sènies, que hi hagi diàleg amb la pagesia i un procés participatiu que involucri la ciutadania en el planejament urbanístic i el desplegament de les infraestructures ferroviàries que necessita Mataró.



La proposta de resolució presentada per la CUP va incorporar les esmenes acordades amb el Govern (PSC, ICV-EUiA, Esquerra) i va donar lloc a un ampli consens que, òbviament, no va comptar amb el suport del PP, que malgrat tot es va abstenir.

 




Paulí Mojedano (PP)  va dir que mantenir l'espai agrícola és una
hipoteca per a la ciutat i va qualificar d'hipòcrita l'apel·lació de la
“participació ciutadana” en el model urbanístic.



Joan Mora (CiU) donà la benvinguda a l'obertura del debat i hi va donar suport.



Ramon Bassas (PSC) va afirmar que el consens havia estat possible
perquè tothom tenia clar que cal l'arribada del tren orbital i la
preservació l'espai agrícola de les Cinc Sènies. Digué que ja hi hagut
un procés de participació però que caldrà ampliar-lo. Assegurà amb
rotunditat que el Govern defensa els límits del Pla del 96 i aposta per
l'espai agrari.



Xavier Safont-Tria (CUP) evidencià la precarietat que suposa  haver de
defensar cada dos per tres, a cada Ple, l'espai agrari de les Cinc
Sènies. Com a resposta, l'Alcalde assegurà que el seu Govern està per
la labor i que no vol "caps de pont" més enllà de la riera de Sant Simó
i apostà pel manteniment d'un "espai lliure estratègic per Mataró i tot
Catalunya, amb o sense pagesos,però millor que n'hagi", va dir.



Paradoxalment, aquestes manifestacions tan rotundes contrasten amb la
tebior amb què inicialment s'havien pronunciat quan es conegué la
proposta de traçat de la Generalitat. En qualsevol cas, des de la CUP
els donem la benvinguda i celebrem que posin fi a les ambigüitats.

 

Igualment, celebrem l'aprovació de la proposta, perquè fixa un
posicionament clar davant del Departament de Política Territorial i
Obra Pública: és la resposta que calia perquè la nostra ciutat es faci
respectar.




En aquest sentit, prenem les paraules del Sr. Bassas, respecte a la
defensa estratègica de les Cinc Sènies, però alertem del perill de les
reserves de sòl fetes sense que hi hagi un projecte clar (via per
superfície o soterrada?).



Finalment, qüestionem el model de participació fictícia emprat fins
ara, atenent a l'alt grau de decepció de les persones que són
convidades a participar. En aquest sentit vetllarem perquè hi hagi un
debat real sobre l'urbanisme i les infraestructures ferroviàries i,
sobretot, perquè el Govern escolti d'una vegada per totes a la
ciutadania.



 



RESOLUCIÓ SOBRE EL TRAÇAT DEL TREN ORBITAL





En aquests moments es troba en fase d’exposició pública el Pla Director Urbanístic de Reserva de Sòl per a la futura Línia Orbital Ferroviària (LOF), que ha d’unir les ciutats de la segona corona de l’arc metropolità de Barcelona des de Mataró a Vilanova i la Geltrú. La construcció de noves estacions de tren i enllaços que comportarà el tren orbital són aspectes positius per a la nostra ciutat, perquè contribuiran a potenciar el transport públic a tot el conjunt de l’àrea.

D’altra banda, tant el Pla General d’Ordenació Urbana de Mataró vigent com el posterior Pla Director Urbanístic del Sistema Costaner preveuen la preservació de les Cinc Sènies com a espai agrícola protegit, d’un gran valor ecològic, social, econòmic i cultural i promoure la seva reactivació a través d’un futur Pla Especial.

El dibuix que es posa a exposició pública per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat inclou un tram que passa pel mig de les Cinc Sènies i que situa una estació de tren fora del nucli urbà i uns tallers ferroviaris damunt una explotació agrària d’alt rendiment, cosa en la qual la ciutat no pot transigir. 

L’Ajuntament ha de ser el garant que les Cinc Sènies, en tota la seva integritat, mantindrà la condició de zona agrícola protegida d’un gran valor ecològic, social, econòmic i cultural.

És per això que cal que l’Ajuntament manifesti el seu desacord a aquesta reserva de sòl mentre no es respecti l’activitat agrícola protegida de les Cinc Sènies- Precisament en aquest sentit s’hi han manifestat els afectats i caldrà que s’hi expressi l’Ajuntament amb la formulació d’al·legacions.



El Ple adopta els acords següents:

1.- Encomanar al Govern municipal el desenvolupament, durant aquest mandat, del pla especial de les Cinc Sènies per tal de preservar-les com a pulmó verd i espai agrícola protegit de la ciutat.

2.- Instar el Departament de Política Territorial i Obres Públiques a estudiar un traçat  alternatiu que no afecti l’activitat agrícola preservada pel Pla General de Mataró i pel Pla Director Urbanístic del sistema Costaner actuals.

3.- Encomanar al govern municipal de Mataró que dialogui més a fons amb la part  directament més afectada: la pagesia, i que en tingui en compte l'opinió.

4.- Ampliar el procés participatiu perquè les entitats i el conjunt de la ciutadania puguin opinar i debatre sobre el planejament urbanístic i el desplegament de les infraestructures ferroviàries que necessita Mataró. 



Notícies relacionades:



- "El Ple aprova una proposta de resolució sobre el tren orbital" (Ajuntament de Mataró)



- "El govern vetllarà perquè el tren orbital no afecti l'espai agrícola" (Capgròs)



-El Govern i la CUP s’uneixen per protegir les Cinc Sènies (Tot Mataró)