Les restes arqueològiques invaliden el projecte d'enderroc de Can Fàbregas


Les restes arqueològiques que hi ha al subsòl de Can Fàbregas formen part del conjunt industrial catalogat, cosa que n’inhabilita el seu enderroc i trasllat previstos pel govern municipal. Així ho ha exposat  l’arquitecte i urbanista Agàpit Borràs. representant de la CUP en el Consell Municipal del Patrimoni: "el que hi ha sota d’un Bé Cultural d’Interès Local (BCIL), com és Can Fàbregas, “ambé és  BCIL”. Aquestes restes, doncs, són un element inherent a la fàbrica catalogada i per tant no n’hi ha prou amb documentar-la, tal i com deia la proposta tècnica de l’arquitecte Josep Maria Puig Boltà, a qui l'Ajuntament ha encarregat el projecte de trasllat de la nau. La descoberta d’aquestes restes ha d’implicar que es paralitzi tot el procés de trasllat de la fàbrica. “Es vol aprovar inicialment l’operació quan no es disposa de tota la documentació”, ha afegit Borràs, i ha recordat que el mateix gerent de PUMSA, César Fernàndez, ha reconegut que encara no se sap l'abast de la troballa, tot i que calcula que encara en pot quedar un 50% per descobrir. Agàpit Borràs ha recordat  que cap arquitecte ni cap tècnic ha gosat donar el vist-i-plau a la idea del trasllat i per això l'Ajuntament va haver de recórrer a un "informe" signat per un càrrec polític de la direcció general de Patrimoni del departament de Cultura de la Generalitat. No obstant, l'escrit que autoritzava el trasllat de la nau (sempre que es realitzi de forma íntegra i conservant tots els seus elements catalogats) es va signar “sense conèixer les restes que hi ha en aquest subsòl”, cosa que l'hauria d'invalidar.



Per la seva banda, el regidor de la CUP Xavier Safont-Tria ha assegurat que el govern està a punt de cometre una irresponsabilitat si fa l’aprovació inicial del trasllat. “És un projecte carregat d’errors, sospites i il·legalitats”, ha dit Safont-Tria, i ha recordat que la CUP ja ha interposat quatre contenciosos als jutjats per diferents qüestions polèmiques al voltant de Can Fàbregas. El regidor ha assegurat que l’executiu municipal comet “prevaricació”, ja que sap que actua il·legalment i a base de "fets consumats" en l’operació del trasllat. La CUP ha recordat un cop més que el reglament del Pla especial del patrimoni arquitectònic de Mataró especifica en el seu article 27-a que no es poden traslladar edificis amb el màxim nivell de protecció (la catalogació “A” que ostenta Can Fàbregas). Safont-Tria ha explicat que a partir d’ara les línies de treball de la CUP seran “insistir en l’oferta de diàleg amb el govern per trobar altres solucions” que no siguin el trasllat de la fàbrica, i “presentar al·legacions, recursos i, si cal, nous contenciosos als tribunals per frenar les irregularitats del projecte”.



La CUP també ha recordat que en la sessió de dimarts el Consell Municipal de Patrimoni Arquitectònic de Mataró no va aprovar i va deixar "sobre la taula" el seu vist-i-plau al projecte d'enderroc, trasllat i emmagatzematge presentat pel govern. Aquests van ser els arguments del representant de la CUP:



1. La convocatòria del Consell d’Administració de PUMSA i del Consell del Patrimoni Arquitectònic, al mateix dia i a la mateixa hora, per parlar del desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de Can Fàbregas, no les considerem correctes ni per la forma ni pel contingut.

El representant de la CUP és conseller dels dos Consells i aquesta coincidència no li ha permès exercir el seu dret a assistir a les dues reunions.

La participació ciutadana i la transparència informativa haurien aconsellat variar les dates.



2. Hi ha diversos contenciosos judicials en tràmit sobre aquest projecte, i seria aconsellable posposar qualsevol decisió fins a veure el resultat dels mateixos, per a evitar situacions irreparables amb les conseqüències jurídiques que això pot comportar.



3. Si el Consell de Ptrimoni ha d’opinar sobre el projecte de desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la farinera de can Fàbregas, necessita prèviament fer una visita in situ, al terreny i poder visitar l’obra objecte del trasllat. Aquesta visita a la farinera de can Fàbregas hauria de ser prèvia a qualsevol pronunciament d’aquest Consell.

L’arquitecte redactor del projecte, diu que des de l’octubre del 2008 ha pogut analitzar l’edifici i que això ha estat extraordinàriament interessant i suggerent per dictaminar els passos a seguir.

Aquest Consell, per a poder donar la seva opinió sobre el projecte, també necessita fer aquesta visita que també serà extraordinàriament interessant i suggerent per dictaminar els passos a seguir.

En cas contrari, estem en indefensió i no coneixem la càrrega de la prova.



4. L’arquitecte autor del projecte posa manifest, l’existència d’uns soterranis i túnels que servien per fer anar la maquinària i que són molt interessants per explicar el funcionament de la farinera així com la seva connexió amb la xemeneia.

Aquest fet, determina i reforma encara més, la impossibilitat del desmuntatge i trasllat, ja que el subsòl va implícit en la catalogació dels béns catalogats, com així ho determina el marc legal vigent.

L’existència, doncs, d’aquesta xarxa de túnels i soterranis, abans negada, impossibilita encara més el desmuntatge i trasllat, tota vegada que també estan catalogats. El que hi ha sota un BCIL (Bé Cultural d'Interès Local) també forma part del mateix BCIL. És a dir, també són béns catalogats i per tant hem de seguir el marc legal i les seves conseqüències jurídiques



5. Apart del descrèdit que suposa per Mataró el precedent d’edifici catalogat emmagatzemat, insòlit fins ara en els treballs del patrimoni arquitectònic, arreu de Catalunya, cal dir que la indefensió del patrimoni es posa en evidència, en el desmuntatge, trasllat i emmagatzematge pel que fa a la seguretat.

Però més encara, aquest ajuntament o un altre pot considerar no prioritari el muntatge de la nau una altra vegada, i així es quedaria emmagatzemada sine die.

Pel que fa al planejament, la desconnexió amb el futur muntatge és total, pel que fa a obligacions i responsabilitats, calendari del futur muntatge i localització.

Així es posa de manifest en l’informe de l’arquitecte redactor del projecte, Puig Boltà quan diu:

Estat d’amidaments Capítol VI-muntatge 2ª etapa:

En aquest estat d’amidaments, no s’inclou cap previsió de fonaments degut al desconeixement de si aquest edifici es muntarà sobre una estructura de plantes soterrani o sobre un terreny directament, i si l’opció és aquesta última, on estarà ubicat i quines són les característiques, que caldrà esbrinar amb el corresponent estudi geotecnic.



 




NOTÍCIES DE PREMSA:


 



• Capgròs.cat: El govern dóna llum verda al projecte de trasllat de Can Fàbregas



• Capgròs.cat:  El Consell del Patrimoni frena el projecte de trasllat de Can Fàbregas



• Capgròs.cat:  El govern preveu tenir la fàbrica desmuntada i emmagatzemada a finals d’any



• Capgròs.cat:  La CUP creu que les troballes inhabiliten el trasllat de Can Fabregas



• TotMataró.cat:  El descobriment de noves restes al subsól nou entrebanc per al projecte aprovat



 • El Punt: Mataró trossejarà i traslladarà la fàbrica de Can Fàbregas abans d'acabar l'any



 
• Mataró Ràdio: Butlletí informatiu vespre(27 gener 2009)



• El Punt: Demanen que s'aturi el trasllat de Can Fàbregas de Mataró per les restes que s'han trobat al subsòl