La sentència del TSJC ens dóna la raó i ara cal diàleg per resoldre el conflicte del Corte Inglés amb Can Fàbregas

La sentència 838/2012 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) declara nul de ple dret el planejament urbanístic i confirma que el desmuntatge de Can Fàbregas no està permès pel Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic de Mataró.

La CUP fa les valoracions següents:

• La ciutat ha perdut patrimoni arquitectònic, amb la nau catalogada de Can Fàbregas trossejada i degradant-se en un espai rural.

• Qui volia El Corte Inglés s’haurà d’esperar, perquè la multinacional ja no confia en un Ajuntament que li va oferir un solar buit quan la llei no ho permet, tal com afirma la sentència del TSJC.

• L’Ajuntament ha perdut molts diners i temps en un projecte mal plantejat, que es va obsedir a tirar pel dret a qualsevol preu malgrat les advertències. Els responsables polítics del desmuntatge il·legal han estat pagant la seva dèria amb diners públics en un projecte gairebé personalista.

• Fins ara només s’ha beneficiat la família del regidor d’Urbanisme que va impulsar el procés, que s’ha embutxacat 16.498.000€ amb la venda de la finca de Can Fàbregas.

• L’alt tribunal ens dóna la raó i confirma el que hem dit des del primer dia: Can Fàbregas no es podia desmuntar i traslladar perquè està protegida amb el màxim nivell en el Catàleg de Patrimoni.

• Les decisions del govern tripartit van ser irresponsables, despòtiques i prepotents. Demanem que els responsables polítics que han portat la ciutat a aquesta situació reconeguin el seu error. Haurien de dimitir dels càrrecs polítics que ocupen actualment.

• Ara toca el que inicialment (l’any 2007) proposava la CUP: diàleg i consens entre totes les parts per fer compatible el patrimoni arquitectònic amb qualsevol altra activitat. Emplacem el govern de la ciutat a convocar les reunions necessàries per trobar el consens polític.

La sentència 838/2012 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) determina que “no era possible el desmuntatge dels elements protegits [Can Fàbregas] per a la seva localització en un altre indret” i afirma que “ha de prevaler l’interès públic en la conservació i manteniment dels béns protegits” (pàg. 11 de la sentència).

En la mateixa sentència l’alt tribunal declara la nul·litat del planejament urbanístic perquè la convivència de Can Fàbregas (en la seva ubicació original) amb el centre comercial es va canviar per la proposta de desplaçament. Concretament, el Pla de Millora Urbana (PMU-06) no podia “modificar les determinacions de la Modificació Puntual del Pla General d’ordenació dels àmbits de la Ronda Barceló i la illa de la fàbrica Fàbregas i de Caralt”, que té un rang superior.

Mataró, 12 de desembre de 2012
Oficina de Premsa CUP Mataró