Documents

Irregularitats i clars indicis de corrupció política en l’actuació urbanística de Can Fàbregas

 

  • El desmuntatge i trasllat de la nau de Can Fàbregas i de Caralt va ser una decisió “delirant”, costejada amb diners públics per afavorir interessos privats.

 

  • La CUP exigim responsabilitats polítiques i econòmiques als càrrecs municipals dels tres partits que aleshores governaven la ciutat (PSC-ICV-ERC).

 

La sentència núm. 456/2017 ha resolt el contenciós administratiu interposat per l’Assemblea Pagesa, que anul·la la modificació puntual del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i del Pla General d’Ordenació Municipal en relació a l’illa de Can Fàbregas de Caralt, aprovada el 7 de març de 2013 pel Ple de l’Ajuntament de Mataró, com a mesura d’acord amb la CUP i amb la Plataforma Salvem Can Fàbregas i de Caralt, i que preveia reconstruir la fàbrica a la vorera del davant (carrer Biada / Tetuan).

 

El jutge detalla que el planejament impugnat per l’Assemblea Pagesa incompleix, vulnera i eludeix la sentència núm. 838/2012, de 16 de novembre, que ja havia sentenciat la nul·litat de ple dret de les modificacions puntuals en l’àmbit de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt i que ja obligava a la devolució del conjunt al seu entorn original. Alhora, el jutge ho tipifica d’irracional i remarca que s’ha conculcat la legislació de patrimoni històric i artístic i del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró, que donava el màxim nivell de protecció a l’edifici, circumstància que no es va respectar ja que el 30 de juny de 2009 el Ple municipal, amb el vot en contra de la CUP, va aprovar desmuntar, trossejar i traslladar-la a una finca agrícola de Valldeix, a 4 km del seu emplaçament.

 

El jutge recull gran part de l’argumentació que en el seu dia va fer servir la CUP en relació a la compatibilitat de la convivència de l’ús comercial (El Corte Inglés) amb el respecte al patrimoni arquitectònic (nau de Can Fàbregas i de Caralt) i, per això, qualifica l’operació de desmuntatge i trasllat de la nau com a una ”excentricitat inversemblant”, una decisió “delirant” i mancada de sentit comú.

 

Davant de l’abast d’aquesta nova sentència, des de l’assemblea de la CUP de Mataró fem les següents consideracions:

 

  • Des d’abans de 2007 la CUP va denunciar el planejament urbanístic de Can Fàbregas i de Caralt, i totes les nostres accions han estat orientades a desemmascarar les irregularitats d’un procés mancat de transparència i del qual encara no s’ha fet públic el cost real que ha representat per a la ciutat.
  • La CUP va acudir als jutjats com a resultat de la intransigència i la manca de diàleg del govern tripartit (PSC-ICV-ERC) presidit per l’alcalde Joan Baron.
  • Sempre hem centrat els nostra acció política en la defensa del patrimoni arquitectònic i en la denúncia de les irregularitats urbanístiques i, per bé que rebutgem la implantació d’una gran superfície comercial, El Corte Inglés, perquè no s’adiu amb el model de petit i mitjà comerç que defensem i per l’afectació que tindria en la mobilitat, cal recordar que, el 2013, vàrem transigir i arribar a un acord de ciutat per desencallar una situació de bloqueig.
  • En aquest sentit, la CUP ha complert amb la seva paraula i ha aplanat tots els recursos interposats.
  • En canvi, l’Ajuntament de Mataró ha incomplert els terminis fixats en l’acord de 2013, consistent a reconstruir el conjunt catalogat a la vorera del davant com a equipament públic municipal, on s’hi hauria d’instal·lar la Casa de la Cultura Popular.
  • El Corte Inglés no s’ha instal·lat a Mataró perquè l’Ajuntament no ha fet la feina ben feta. Per tant, les acusacions del govern municipal de David Bote són justificacions de mal pagador que únicament pretenen amagar les irregularitats de l’època del tripartit, destinades a afavorir uns interessos privats i no pas l’interès públic.
  • La CUP exigim transparència. Volem que es faci públic un detall de tots els costos associats a l’operació de Can Fàbregas i de Caralt: pisos i terrenys de compensació de les permútues, expropiacions, enderroc de la fàbrica catalogada, trasllat i dipòsit als terrenys agrícoles de Valldeix, enderroc de la nau del carrer Biada cantonada Tetuan, despeses judicials i dels serveis municipals involucrats.
  • La CUP exigim responsabilitats polítiques i econòmiques als càrrecs municipals dels tres partits que aleshores governaven la ciutat (PSC-ICV-ERC), ja que considerem que són els autèntics culpables de què no tinguem ni El Corte Inglés ni el patrimoni arquitectònic.

 

Atesa la claredat i la contundència de la nova sentència judicial i atès que l’Ajuntament de Mataró ha incomplert els seus compromisos, l’assemblea de la CUP es desvincula dels acords del Ple Municipal del 7 de març de 2013 i no donarà suport a cap recurs a l’esmentada sentència que pugui plantegi des del govern municipal.

 

CUP Mataró

Oficina de Comunicació

 

Mataró, 23 de juliol de 2017

 

 

 

- El govern municipal acceptar el prec presentat conjuntament per la CUP i VoleMataró per la retirada de tota la simbologia franquista present a la ciutat.

- Els veïns i les veïnes hauran de retirar totes les plaques i símbols franquistes abans d’un any, en cas contrari podran ser sancionats.

El 18 d’abril de 2017, en la Comissió Informativa de Gestió de l’Espai Públic, el govern municipal va donar compte del compliment del compromís de retirada de les plaques franquistes, afirmant que cap de les plaques detectades es troba en edificis de titularitat municipal i que per aquest motiu no es podia procedir a la seva retirada.

Davant l’intent del govern municipal de fugir d’estudi, els grups municipals de la CUP, VoleMataró i ERC vam manifestar la nostra indignació i vam exigir una determinació política inequívoca per acabar amb la xacra de la simbologia franquista present a molts edificis de la nostra ciutat.

En aquest sentit, la passivitat municipal encara resulta més injustificada, atès que la Llei 5/2017, del 28 de març, d’”acompanyament” dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, ha modificat l’article 190 de la Llei 18/2007 (Dret a l’habitatge) i que tipifica com a sanció lleu la no retirada de les plaques franquistes.

Per aquests motius, els grups de la CUP i VoleMataró vàrem presentar un prec conjunt al Ple Municipal del mes d’abril que, finalment, va ser atès i acceptat pel govern en el Ple Municipal del passat 1 de juny. D’aquesta manera, l’Ajuntament de Mataró comunicarà a totes les comunitats de propietaris d’immobles de la ciutat on hi ha plaques franquistes l’obligació de retirar-les en el termini d’un any d’acord amb les modificacions de l’article 190 de la Llei 18/2007 (Dret a l’habitatge) i, tanmateix, s’oferirà a col·laborar amb les comunitats de propietaris que vulguin retirar les plaques franquistes.

Des de la CUP valorem positivament la decisió presa pel govern municipal, però advertim que no acceptarem cap més excusa i dilació en la retirada de la simbologia feixista present als carrers de Mataró.

CUP Mataró
Oficina de Comunicació

Mataró, 27 de juny de 2017 

DECLARACIÓ INSTITUCIONAL QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE LA CUP DE SUPORT AL POBLE RIFENY

 

Atès que els principis de llibertat d’expressió i de reunió són un element fonamental en la protecció dels drets humans.

Atès que, des del 28 d’octubre de l’any passat, després que el venedor de peix Moshin Fikri morís a Al Hoceima, aixafat dins un camió d’escombraries en el transcurs d’una intervenció policial, van començar una sèrie de manifestacions d’indignació a tot el Rif.

Atès que aquestes manifestacions han anat creixent, consolidant-se i assumint com a pròpies un conjunt de reivindicacions.

Atès que aquestes reivindicacions són de caràcter pacífic, i estan centrades en la petició de valors democràtics, de drets humans i de reconeixement dels trets culturals i lingüístics del poble rifeny.

Atès que el govern marroquí ha reaccionat augmentant les dotacions militars i policials, ja històricament molt concentrades al Rif.

Atès que els drets de reunió i lliure circulació, així com la llibertat d’expressió, han estat els objectius prioritaris a contenir per part d’aquestes dotacions policials i militars.

Atès que els diversos comitès de suport al Moviment Popular Rifeny a Catalunya  demanen atenció sobre aquest assumpte a les institucions.

A petició dels diversos comitès de suport al Rif i de la pròpia comunitat rifenya de Mataró, el Grup Municipal de la CUP proposa a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró els següents

 

ACORDS:

Primer. L’Ajuntament de Mataró rebutja de forma incondicional qualsevol tipus de violència que s’exerceixi contra la llibertat d’expressió de la població del Rif.

Segon. L’Ajuntament de Mataró reclama la desmilitarització del Rif com a mesura per garantir l’exercici d’un diàleg normalitzat.

Tercer. L’Ajuntament de Mataró reclama al Regne del Marroc el reconeixement del Moviment Popular Rifeny com a interlocutor i agent polític.

Quart. L’Ajuntament de Mataró difondrà públicament aquesta declaració institucional i es compromet a elevar-la al Consell Comarcal del Maresme, al Govern de la Generalitat de Catalunya, a la Mesa del Parlament de Catalunya i a les entitats municipalistes de Catalunya.

 

Juli Cuéllar Gisbert

Regidor portaveu del Grup Municipal de la CUP

 

Mataró, 21 de maig de 2017

  • Exigim que s’identifiquin els responsables d’haver demorat durant anys la liquidació íntegra de les càrregues urbanístiques de Can Quirze.
  • L’Ajuntament no ha de pagar ni un cèntim per les males praxis dels governs municipals dels anys 2003 a 2011.
  • Cal donar màximes facilitats als propietaris de Can Quirze perquè puguin liquidar la derrama pendent.

PUMSA hauria de ser una eina pública per intervenir en el mercat immobiliari, per afavorir el reequilibri, la cohesió social, l’accés al dret a l’habitatge i el dret a la ciutat en un sentit ampli.

No obstant això, arrosseguem un llarg historial de despropòsits de l’època en què governava el PSC, en què PUMSA va ser un agent més de la bombolla especulativa. Ara que patim les conseqüències d’aquell model de gestió nefasta, resulta fàcil criticar PUMSA, però fa 10 anys des de la CUP estàvem sols dient que això no anava ni amb rodes, malauradament aleshores la majoria de partits polítics preferia mirar cap a un altra banda.

Arran de la reunió del Consell d’Administració de PUMSA del passat dijous 25 de maig i de les explicacions donades pel govern municipal a la Junta de Portaveus del 26 de maig, en relació a l’afer de les factures extraviades de Can Quirze, des de l’Assemblea de la CUP de Mataró volem fer les consideracions següents:

  • Per a la CUP és important recordar que la intervenció inicial de Can Quirze va representar l’ocupació d’un espai agrícola, un model de creixement urbanístic elitista i agressiu amb el territori, defensat pel PSC i els seus socis, i que mai hem compartit.
  • Considerem que és irregular i impresentable que PUMSA no liquidés immediatament les càrregues urbanístiques del sector de Can Quirze un cop es van recepcionar les obres el 2010.
  • Considerem que el Sr. Arcadi Vilert, i el seu successor, Sr. Ramon Bassas, membres del PSC, que van ser regidors d’Urbanisme i presidents de PUMSA són els responsables d’aquest desgavell. No podem perdre de vista que Arcadi Vilert, que és veí de can Quirze i ara un dels demandants, podria haver estat ell mateix qui va retardar les coses i probablement així ho hauria transmès Cèsar Fernàndez, aleshores gerent de PUMSA. Pensem que Arcadi Vilert va fer que PUMSA no fes els deures per no espantar als veïns amb els costos d’urbanització. Davant d’aquestes consideracions, exigim que s’identifiquin els responsables d’haver demorat durant anys la liquidació íntegra de les càrregues urbanístiques de Can Quirze.
  • Tot i que no compartim el model urbanístic i de ciutat de Núria Calpe, actual regidora d’Urbanisme i presidenta de PUMSA, pensem que ha continuat amb encert la tasca d’esclariment endegada el 2014 pel govern de l’alcalde Joan Mora. No és pas ella qui ha de disculpar-se, sinó els responsables de PUMSA entre 2003 i 2011 que van deixar una bomba de rellotgeria amagada als calaixos de l’empresa municipal.
  • L’enuig del PSC i la picabaralla amb els seus socis de CIU, demostren que el govern municipal de Mataró és un govern de capelletes, on els interessos partidistes passen per davant del bé comú.
  • Exigim que l’Ajuntament no pagui ni un cèntim dels costos d’urbanització de Can Quirze: la mala gestió de PUMSA, en no fer pagar els costos d’urbanització als veïns durant els anys anteriors, no eximeix que aquests hagin d’acabar pagant. Tot i així, demanem al govern municipal que doni totes les facilitats als propietaris de Can Quirze perquè puguin liquidar la derrama pendent.

Assemblea de la CUP

Mataró, 30 de maig de 2017

Dilluns 8 de maig els grups municipals de l’Ajuntament de Mataró, convocats pel regidor d’ensenyament, Miquel Àngel Badell, vàrem valorar el resultat de les presincripcions d’Infantil, Primària i Secundària pel curs 2017-2018.

En aquesta reunió se’ns va informar que des dels Serveis Territorials (SSTT) del Departament d’Ensenyament de la Generalitat es planteja obrir la segona línia a l’escola Angeleta Ferrer, tal com va reclamar de forma unànime el Ple Municipal, però a canvi de tancar una línia en una altra escola pública de la ciutat, l’Antonio Machado. Aquesta informació va motivar que tots els grups municipals, junt amb el regidor Vadell, ens traslladéssim amb caràcter urgent a la delegació de SSTT, on la seva directora, Carmina Pinya, va confirmar que oferia la segona línia a l’Angeleta a canvi de suprimir-ne una al Machado, a la vegada que va advertir que si no hi havia acord, la seva intenció era deixar en mans del Departament la decisió de quines línies de P-3 s’hauran d’eliminar.

Considerem que el plantejament de SSTT és un xantatge inacceptable, perquè enfronta unes escoles amb les altres i perquè juga de forma temerària amb el consens unànime de la comunitat educativa i de tots els representants del nostre consistori: el nou edifici de l’Angeleta Ferrer es va projectar per acollir dues línies i volem que es compleixi aquest compromís, sense cap contrapartida.

Des de la CUP manifestem públicament la nostra oposició al tancament unilateral de cap grup de P-3 de la pública. Com ja ho hem fet en altres ocasions, insistim en la necessitat d’acordar reducció generalitzada de ràtios a tots els centres per millorar la qualitat educativa, ja que considerem que és una solució estable i duradora davant dels tripijocs dels SSTT.

En aquest sentit, donarem suport a l’acció conjunta, tant amb la comunitat educativa com amb la resta de forces polítiques del nostre ajuntament, per plantar cara als propòsits retalladors de SSTT.

 

CUP Mataró

Oficina de Comunicació

 

Mataró, 10 de maig de 2017

Pàgines