La desídia del govern de Mataró fa perdre la cessió de 20 quadres del pintor Viladomat

El regidor de Cultura tira la tovallola i deixa escapar els quadres de Viladomat a Manresa

La decisió del Museu Nacional d’Art de Catalunya posa en evidència la desídia amb què ha actuat el govern municipal i, particularment, el regidor de Cultura de Mataró

La CUP esgotarà totes les vies perquè els quadres vingui a Mataró

La ciutat de Mataró s’ha deixat perdre la cessió d’una col·lecció de quadres del pintor mataroní Antoni Viladomat que actualment es troben emmagatzemades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). El MNAC s’havia compromès a cedir les obres a la ciutat, però per la desídia del  govern municipal els quadres poden anar a parar a Manresa.

Des de la CUP valorem molt negativament la gestió ineficient duta a terme des de Cultura en relació als tràmits per a la cessió en dipòsit de les vint obres de la sèrie de Sant Francesc del pintor Antoni Viladomat, que actualment es troben al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

Considerem molt greu que Mataró es deixi perdre un fons patrimonial de primer ordre que havia de servir, justament, per reforçar el pol de referencialitat cultural i patrimonial de la Capella dels Dolors.

No entenem ni compartim la manca de visió estratègica dels responsables de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, que des del primer moment tot el que han fet ha estat posar pegues i allargar el tema. Si les obres van a parar a Manresa és per ignorància i per pura desídia dels responsables tècnics i polítics de l’Ajuntament de Mataró.

En aquest sentit, des de la CUP de Mataró, no donem per finalitzat el tema, exigirem un posicionament del govern municipal i, a més, ens adreçarem als responsables del MNAC i al Sr. Jusèp Boya, director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, perquè reconsiderin l’oferta i cedeixin els quadres a la ciutat de Mataró.

Cronologia de gestions fetes per obtenir els quadres d’Antoni Viladomat

El passat mes de desembre de 2015, en Ramon Reixach, exregidor de l’Ajuntament de Mataró, i l’Agàpit Borràs, arquitecte, ens van plantejar la possibilitat que Mataró acollís de forma permanent una vintena de quadres d'Antoni Viladomat que, actualment, es troben en dipòsit al magatzem del MNAC.

Des de la CUP vam considerar que aquesta acció era positiva per a la ciutat, perquè projectaria la figura del pintor Viladomat i complementaria l'itinerari expositiu de la Capella dels Dolors, convertint nostra Mataró en un punt de referència de l'art del Barroc.

En aquest sentit, l’11 de maig de 2016 es va contactar amb el Dr. Francesc Miralpeix, expert en l’obra de Viladomat. Que va considerar com a encertada la proposta d’ubicar els quadres a Mataró.

El 22 de febrer de 2016, el Sr. Joan Yeguas, conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), ens trasllada la ”Predisposició favorable de l’Àrea d’Art del Renaixement i Barroc del museu per poder exhibir a Mataró la sèrie de sant Francesc del pintor Viladomat”. En aquesta comunicació ja es va detallar que la cessió de les obres en dipòsit requeria que l’exhibició completa de la sèrie de 20 quadres, el compliment de les normes tècniques (de temperatura, d’humitat i de seguretat) i la signatura d’un conveni entre l’Ajuntament de Mataró i el MNAC.

Tot seguit, el Grup Municipal de la CUP va presentar un prec de cara al Ple Municipal del 3 de març, en el qual es demanava que el govern de l’Ajuntament de Mataró “es comprometi a treballar per fer possible la cessió en dipòsit i l’exposició permanent a la nostra ciutat dels vint quadres de la sèrie de Sant Francesc del pintor Antoni Viladomat, que actualment es troben als magatzems del MNAC.”

El 29 de febrer, reunió amb David Bote, alcalde de Mataró, i Joaquim Fernàndez, regidor de Cultura, la CUP. La bona receptivitat de l’Alcalde envers la proposta contrasta amb les pegues que hi posa el regidor de Cultura sobre la dificultat de trobar un lloc i perquè segons ell “un museu que sempre té les mateixes obres és poc atractiu”. No obstant això, decidim retirar el prec, en el benentès que l’alcalde entoma el tema com a una qüestió de ciutat, i així es trasllada a la resta de grups municipals en la Junta de Portaveus subsegüent, amb el compromís de presentar una Declaració Institucional conjunta en el Ple.

El 21 de març el gabinet d’Alcaldia trasllada als responsables de Cultura la informació sobre les condicions del MNAC.

Després d’un mes d’espera, el 19 d’abril, la  Sra. Anna Capella, directora del Museu de Mataró, emet un informe negatiu adduint que “no es disposa de cap espai específic per a acollir en condicions” les obres i que condicionar un espai específic “implica una despesa important”. A més de la valoracions econòmiques subjectives, la directora del Museu de Mataró afirma que “Malgrat l’oportunitat de la restauració de la Capella dels Dolors, i la disponibilitat que ens facilita el Museu Nacional de Catalunya, considero poc viable aquest projecte que actualment no es pot vincular als eixos temàtics i funcionals del Museu de Mataró”.

El 23 d’abril, el regidor de Cultura informa verbalment el portaveu de la CUP de l’existència de l’informe negatiu, que en aquell moment es troba a mans de l’Alcalde.

Després d’uns dies d’espera, el 28 d’abril  la CUP informa de la situació a Agàpit Borràs i Ramon Reixach. Les gestions fetes entre bastidors desencallen l’escull de l’espai i l’endemà mateix es posa damunt de la taula la possibilitat d’establir un acord de col·laboració amb la Fundació Iluro per aprofitar els espais no utilitzats de l’Ateneu per emplaçar els quadres de Viladomat.

El 27 de maig, el Sr. Francesc Quílez, coordinador de Col·leccions del MNAC, informa a la directora del Museu de Mataró, de l’acord verbal amb el Museu de Manresa per dipositar les obres de Viladomat a la capital del Bages, que ja estaria treballant en l’adequació d’un espai.

Finalment, el 15 de juny, el regidor de Cultura comunica al portaveu de la CUP el fracàs de les negociacions i lliura l’informe elaborat per la directora del Museu de Mataró.

Oficina de Premsa
CUP de Mataró