La CUP en suport als actes del centenari del naixement de Pedrolo

Enguany celebrem el centenari del naixement de Manuel de Pedrolo i Sánchez de Molina (L'Aranyó, 1918 - Barcelona, 1990), que és un dels escriptors més prolífics de la literatura catalana contemporània.

Malgrat la repressió contra la llengua catalana i la censura ideològica imposada per la dictadura franquista, Manuel de Pedrolo no va parar mai d’escriure i de publicar durant més de quaranta anys. Va provar tots els gèneres: poesia lírica i visual, teatre, novel·la, assaig, traducció, articles, etc... Volia que a la literatura catalana no li manqués res. La seva bibliografia supera els 120 títols (sense oblidar més de 300 contes).

Inicialment, en els anys 40 i 50, la forta repressió cultural va provocar un desfasament entre la producció i l’edició de les seves obres: ‘Elena de segona mà’ (1949) es publicà el 1967; ‘Cendra per Martina’ (1952), el 1965; ‘Balanç fins la matinada’ (1953), el 1963; ‘Avui es parla de mi’ (1953), el 1966; ‘Nou pams de terra’ (1955) , el 1971 i les quatre obres de la ‘Terra prohibida’ (1957), el 1977.

Va començar a ser conegut a partir dels anys seixanta i setanta del segle XX. En aquest període va escriure les obres més avantguardistes, com ‘Totes les bèsties de càrrega’ i va optar per esquivar la censura usant noms de lloc i de persona inventats. A partir de 1962, va experimentar amb la psicoanàlisi i la diversitat de possibilitats per a un mateix personatge a les onze novel·les de ‘Temps obert’ i va abordar el tema de l’homosexualitat amb ‘Un amor fora ciutat’, obra segrestada i no publicada fins al 1970. Usà un llenguatge que barrejava registres col·loquials i cultes, i recorregué a la ciència ficció, al gènere policíac (creà i dirigí la col·lecció La Cua de Palla), a la literatura eròtica i socials. La seva popularitat s’esdevé amb la publicació, el 1973, de la novel·la ‘Mecanoscrit del segon origen’, que va ser un èxit de vendes i que és un dels llibres més llegits en català.

Es va significar per seu compromís cívic i intel·lectual a favor de la independència, va impulsar la creació de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i el 1979 va ser guardonat amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.

Justament, ja fa uns quants anys que Mataró, com a reconeixement a la seva trajectòria, va crear el premi de Premi de Narrativa de Ciència-Ficció Manuel de Pedrolo Ciutat de Mataró, que enguany celebra la seva 17a edició.

Enguany, la Institució de les Lletres Catalanes, en ocasió del centenari del seu naixement, impulsa l’Any Pedrolo, per tal de donar a conèixer tota l’obra de l’autor segarrenc.

Per aquests motius, el Grup Municipal de la CUP, proposa a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró els acords següents:

1. L’Ajuntament de Mataró s’adhereix a la celebració de l’Any Pedrolo i coordinarà les direccions de Cultura i Ensenyament per donar suport a l’organització de qualsevol activitat que contribueixi a la divulgació i el coneixement de l’obra i la trajectòria de Manuel de Pedrolo entre la ciutadania de Mataró.

1. L’Ajuntament de Mataró sol·licita a la comissió de l’Any Pedrolo que doni suport econòmic a la 17a edició del Premi de Narrativa de Ciència-Ficció Manuel de Pedrolo Ciutat de Mataró i que inclogui, dins de la seva programació l’acte de lliurament del premi, previst pel 28 de setembre de 2018.

1. L’Ajuntament de Mataró traslladarà aquests acords d’aquesta declaració a la comissió de l’Any Pedrolo, a la Institució de les Lletres Catalanes, a l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i a la Fundació Manuel de Pedrolo.

Juli Cuéllar Gisbert

Regidor portaveu del Grup Municipal de la CUP