Defensem els mestres investigats per la fiscalia!

El passat mes de novembre el Departament d’Ensenyament va donar per tancat el cas de Sant Andreu de la Barca, ara però, una fiscalia totalment polititzada ha decidit reobrir-lo i investigar 9 professors.

Ara, el Ministeri d’Educació ha requerit al Departament d’Ensenyament que actuï contra mestres i directors de 24 escoles i instituts de Catalunya contra els quals hi ha denúncies de diversos pares que creuen que s’ha manipulat els seus fills. Justament,  un  dels centres afectats és el Miquel Biada de Mataró, en el qual hi ha deu pares que denuncien un suposat ús polític del centre escolar.

El Ministeri d’Educació ha manat al Departament d’Ensenyament que exigeixi responsabilitats als mestres i directors d’aquests centres, una xifra que pot incrementar-se ja que hi ha 45 centres que estan sent investigats.

Davant d’aquesta situació, la plataforma unitària Somescola, que aplega més de 50 entitats del món educatiu, social i cultural de Catalunya, ha denunciat que es tracta d’atacs “infundats” contra docents per la via penal, com és el cas dels 9 mestres de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca denunciats per un presumpte delicte d’odi. A més, considera que aquests atacs formen part d’una campanya política en contra del model d’escola catalana, democràtica i cohesionadora. Somescola ha remarcat que tots aquests docents estan complint amb la seva funció educativa i ha lamentat que aquells qui ataquen i impulsen denúncies anònimes contra els professionals de l’educació “minen irresponsablement els fonaments de la democràcia i apunten a les pràctiques de règims autoritaris que decideixen de què es pot parlar en públic i de què no”.

Volem donar un missatge de suport absolut a la llibertat de càtedra i expressió dels nostres docents i a la seva deontologia professional. L’autocensura i l’exculpació atempten contra la dignitat i la qualitat democràtica als centres educatius.

D’acord amb les dimensions personal, interpersonal i social i les seves 8 competències clau en l’àmbit de l’Educació en valors en el seu desplegament curricular, cal preguntar-se:

• Com podem no parlar de política a les aules?
  • Com es pot obviar el que passa al nostre voltant?
  • Com es pot desenvolupar l’esperit crític sense criticar?
  • Com es pot valorar el món que ens envolta sense valorar-lo?

Els docents han de respondre els neguits dels infants i l’escola ha d’estar oberta a aquests debats. S’ha de poder expressar amb llibertat que la Policia Nacional i la Guàrdia Civil van fer un ús i abús desproporcionat de la violència cap a uns ciutadans i ciutadanes que, pacíficament, volien exercir el dret a l'autodeterminació, principi fonamental dels drets humans. Un dret que és individual i col·lectiu i que l’Assemblea General de l’ONU va reconèixer el 1950 com a dret fonamental de les persones. No pot ser delicte explicar la veritat.

Les acusacions d’adoctrinament són una campanya execrable de linxament ultradretà i feixista contra els docents.

Cal denunciar la persecució política que vol fer que esborrem el dia 1 d’octubre del mapa, de la història i de la memòria col·lectiva, com si mai res hagués passat. De la por és d’on neix l’autocensura que avui impera als centres educatius de Catalunya i contra això cal avantposar els principis de la democràcia i de la llibertat de pensament.

Igualment, cal rebutjar l’actitud d’Albert Rivera i del periodista Javier Negre per haver assenyalat els nou docents de l'IES El Palau de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) investigats per la fiscalia. Rivera va assenyalar els docents amb la clara voluntat de tensionar la societat catalana i la informació que Negre va publicar  a 'El Mundo', un article amb la biografia dels professors investigats, va alimentar l’odi feixista.

Per tots aquests motius, la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró adopta els acords següents:

1. L’Ajuntament de Mataró manifesta la seva preocupació per la deriva autoritària de l’Estat espanyol expressada en forma de repressió contra el cos de mestres i professors de la Generalitat de Catalunya.
  2. L’Ajuntament de Mataró es compromet a defensar públicament la llibertat d'expressió com un dels pilars centrals de l’educació.
  3. L'Ajuntament de Mataró dóna suport i se solidaritza públicament amb els 9 professors investigats per la Fiscalia de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca i amb els docents dels altres centres que també estan sent investigats per aquests motius.
  4. Instar al Govern espanyol i a les Corts espanyoles a impulsar els canvis legislatius necessaris per a la derogació de la Llei de Protecció de la Seguretat Ciutadana, per tal de garantir el ple exercici de la llibertat d’expressió.
  5. Traslladar aquests acords al Parlament de Catalunya, al Congrés dels Diputats, al Govern espanyol, a la plataforma Somescola i, en especial, als claustres de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca i del Miquel Biada de Mataró.

Com es pot valorar el món que ens envolta sense valorar-lo?