PER UNES SANTES PARTICIPATIVES I DEMOCRÀTIQUES

Recentment hem pogut veure com diferents comparses de la ciutat han alçat la veu en contra d’algunes decisions que l’Ajuntament, a través de la Regidoria de Cultura, ha imposat unilateralment pel que fa a l’estructura i als actes de la nostra festa major. Des de la CUP, davant de la preocupació que suposa que la nostra festa major, referent de la cultura popular mataronina i del país, quedi diluïda entre lluites institucionals i decisions poc democràtiques, fem les següents consideracions:

La CUP reclama unes Santes més participatives i on s'escolti a les comparses de la ciutat
  1. Hem iniciat un seguit de trobades amb les Comparses de la ciutat per tal d’escoltar-les i donar veu a aquelles persones que durant tants anys s’han deixat la pell i han invertit tant per fer de Les Santes la festa tan estimada que és avui.
  2. De la mateixa manera que nosaltres ens hem reunit, hem sol·licitat que, tot i no haver-hi prevista cap Audiència Prèvia a l’Ajuntament fins al setembre, se’n convoqui una d’extraordinària per tal de no girar l’esquena a la ciutadania negant la veu a moltes de les persones que fan possibles Les Santes. L’Ajuntament té el deure d’escoltar i, en aquest cas, deixar passar la festa sense donar cap resposta seria una falta de respecte més cap a la cultura popular.
  3. Compartim amb elles la preocupació per la deriva poc transparent i autoritària del govern municipal a l’hora de prendre les decisions que afecten la nostra festa major.
  4. Ens sembla una falta de respecte molt greu no haver consensuat els canvis tan importants que hi ha hagut dins del programa d’enguany. Així com és molt greu comunicar-ho amb retard a la resta de persones voluntàries que donen vida a les Santes o, directament, fer-ho a través de la premsa.
  5. Des de la CUP entenem que la cultura popular forma part del nostre patrimoni i ha d’estar viva i en contínua actualització, però això només és possible a través de la participació lliure de tothom: ja sigui a través de l’accés a les comparses de la ciutat, en l’elaboració del programa o participant de forma consensuada dels diferents actes.
  6. Cap partit, regidor o entitat en singular està per sobre del conjunt de la resta d’organitzacions que participen i conformen Les Santes. Per això rebutgem les decisions preses unilateralment i sense consens.
  7. No ens quedem en la crítica: entomem la feina pendent dels anys 1992 i 2001, quan va intentar-se aprovar sense massa èxit un protocol que regulés la justa participació de les diferents comparses i de tota la ciutadania dins la festa. Des de la CUP ens comprometem a impulsar un acord institucional, consensuat amb les comparses i la resta d’actors democràtics de la ciutat, que blindi i reguli la participació i els mecanismes assemblearis per consensuar els futurs programes de Les Santes. La situació actual no pot repetir-se, per això instem la resta de forces a sumar-se a aquest compromís i treballar per tancar aquest acord abans d’iniciar els preparatius de Les Santes 2024.

Visca la cultura popular i Glòria a Les Santes!

Mataró, juliol de 2023

Assemblea de la CUP Mataró