Safont-Tria: 'Facin la foto i posin-se guapos, perquè tal dia farà un any i tot continuarà igual, o pitjor'

La CUP considera que el 'Pacte econòmic i social per l'ocupació' és un document inútil i farcit de bones paraules condemnades al fracàs perquè no considera una alternativa al capitalisme. El document ha estat aprovat per la resta de partits al ple de l'Ajuntament del mes de juliol. El regidor de la CUP, Xavier Safont-Tria ha recomanat a la resta de regidors que 'facin la foto i posin-se guapos, perquè tal dia farà un any i tot continuarà igual, o pitjor'.

El 'Pacte econòmic i social' és una proposta del PSC que no fa cap crítica ni es qüestiona l'actual sistema capitalista que genera crisis i desigualtats socials com les que estem patint actualment.

La intervenció complerta del regidor de la CUP és la següent:

Aquesta proposta és un resum de bones paraules condemnat al fracàs, mancat de crítica política i ideològica.

En primer lloc: la crisi que patim és sistèmica (econòmica, social, política, cultural i ecològica) i vostès no hi poden donar solució, perquè el que proposen és més del mateix.

En canvi, la CUP sabem que hi ha solucions que passen per construir una alternativa a aquest sistema capitalista. Volem una alternativa on els drets (alimentació, treball, habitatge, sanitat, educació, pensions, llengua, etc.) siguin efectius i no s’hagin de comprar a cop de talonari.

El Pacte que avui presenten no serveix per a res, només per a rentar la cara dels grups que la presenten. Vostès ens demanen que per superar la crisi “deixem de banda l’estratègia política, els interessos partidistes i l’enfrontament de curta volada primant els grans acords i els interessos generals”. Però, en nom d’aquest interès general la classe treballadora de Mataró i de tots els Països Catalans està patint els efectes devastadors d’unes polítiques neoliberals dictades pels interessos privats dels mercats financers.

De quin desenvolupament econòmic ens parlen, si vostès són corresponsables de la situació de l’espoli social i nacional que patim?

La classe política dirigent regala dia rere dia milers de milions d’euros a la banca, que com tothom sap és la principal causant del boom especulatiu de l’última dècada i de la vergonyosa estafa de les participacions preferents.

Ens parlen d’austeritat per justificar les retallades en el sector públic, l’allargament de l’edat de jubilació, l’aprovació d’una reforma laboral regressiva que no sols abarateix l’acomiadament sinó que elimina de facto el paper d’intermediació dels sindicats (la negociació col·lectiva).

Una mirada atenta a la proposta de pressupostos generals de 2012 de l’estat espanyol, presentada pel PP, posa de manifest que no anem bé. ¿Com es pot fer una aposta seriosa pel coneixement si es retalla el 21% del pressupost d’Educació o el 25% destinat a I+D civil (el doble del que es retalla en Defensa)?

Les consideracions exposades depassen l’àmbit municipal de Mataró, però no podem ni volem obviar la magnitud de les xifres de l’espoli i el frau fiscal. Repetim-ho: aquí no falten diners, aquí sobren polítiques neoliberals i el cinisme dels qui legitimen unes estructures de poder que sostenen aquest sistema depredador i excloent que és el capitalisme.
¿Quin sentit té que vostès parlin de promoure un model econòmic basat en l'educació, la formació i la capacitació professional, si a la pràctica s’està desballestant l’educació pública? Algú ens està enganyant.

Vostès segueixen plantejant un model comercial de grans superfícies i fan bandera del Corte Inglés sense tenir en compte l’impacte negatiu que suposarà per al petit i mitjà comerç de la ciutat. On són les contrapartides? On són les inversions compensatòries? De moment, la ciutat no se n’ha beneficiat, perquè els diners ingressats en aquesta controvertida operació urbanística s’han hagut de destinar a pagar el deute bancari contret per PUMSA.
Som escèptics amb l’actual model del TCM, perquè és una sagnia per a les arques municipals, insostenible a curt termini; però estem disposats a treballar per a reorientar-lo en benefici de la ciutadania i per a redreçar l’actual situació d’impàs.

Pel que fa a les vagues referències al turisme i al desenvolupament del projecte Mataró Marítim, manifestem les nostres reserves i estarem alerta perquè no serveixi d’excusa per  mercantilitzar i trinxar encara més el territori i particularment, la nostra costa.
La CUP no donarà suport a un Pacte que és inconcret i que no resoldrà cap dels problemes estructurals que tenim plantejats els i les treballadores.

Facin la foto i posin-se guapos, perquè tal dia farà un any i tot continuarà igual, o pitjor.

En aquest sentit, els avanço que la CUP treballarem per elaborar, junt amb els moviments socials, les entitats culturals i veïnals, les associacions de comerç i l’esquerra sindical de la ciutat, una proposta socioeconòmica alternativa real, que prengui com a punts de partida la recuperació de la sobirania popular i el repartiment del treball i de la riquesa.

Quines són algunes de les nostres  propostes?

doncs:

• Combinar la democràcia directa, la democràcia participativa i la democràcia representativa.

• Iniciar un procés educatiu col•lectiu i solidari: una educació sòlida i integral per a ciutadans i ciutadanes lliures.

• Construir una societat de dones i homes iguals en obligacions, drets i oportunitats. Una societat basada en els principis feministes.

• Garantir la igualtat d'oportunitats en tots els àmbits i sense cap tipus de discriminació o exclusions.

• Repartir la riquesa com a camí cap a la justícia social.

• Garantir els drets socials com la salut, educació, polítiques d'igualtat, rendes mínimes i relacions laborals justes i equilibrades.

• Bastir una societat on el sector públic tingui un paper clar de lideratge.

• Primar les empreses responsables econòmicament, socialment i mediambientaliment, que garanteixin la sostenibilitat de la Mare Terra.

• Crear una banca pública que recolzi les iniciatives empresarials que apostin per la producció local.

• Educar una societat que aposti pel desenvolupament local i sostenible dels recursos naturals.

• Construir un nou model de política fiscal equilibrat, modern i solidari, que doti els serveis públics i socials dels recursos necessaris, i que possibiliti la redistribució de la riquesa tot fent efectiu el principi de solidaritat.

• Facilitar que la nostra xarxa productiva afronti els nous reptes i es pugui ubicar millor en els nivells d'alt valor afegit, mitjançant la potenciació de polítiques de I+D+I que cerquin el benefici social.

• Desenvolupar un marc català propi de relacions laborals i de protecció social que garanteixin condicions de treball i vida dignes.

• Garantir en la nostra xarxa productiva la responsabilitat social, el vincle amb el territori, el respecte de la salut i el medi ambient, la igualtat de gènere, la democràcia econòmica i els serveis que afavoreixin el benestar social.

• Apostar per una vertadera autonomia municipal, que garanteixi l'autonomia política i suficiència financera.
•  Garantir relacions comercial internacionals justes i equitatives: oposant-se a la fuga de capitals a la recerca de condicions laborals d'explotació i als processos de deslocalització.

• Apostem per un model laboral basat en millor qualificació i no pas en la competitivitat salarial. L'ocupació de qualitat requereix un repartiment equitatiu de la riquesa que permeti: una reducció general del temps de treball per a repartir l'ocupació i per conciliar la vida laboral i extra-laboral; un equilibri racional dels salaris per acabar amb la desigualtat; l'impuls de la formació continuada; la millora de la qualificació i les noves tecnologies en el treball; recuperar la causalitat en la contractació tot acabant amb la cadena de subcontractacions; i fer aflorar l'economia submergida.

• Necessitem un nou model que possibiliti que el poder resideixi en el poble i estigui sotmès al control popular; que permeti canviar l'actual model de relacions entre ciutadania i institucions, i que possibiliti que el poder sigui exercit per, des de i per al poble.

• Cal reivindicar la independència per garantir la supervivència de la nostra nació, el nostre poble i la nostra cultura i per millorar el benestar i la qualitat de vida de les persones que conformen la nació catalana. La crisi actual ens demostra que el projecte independentista és més necessari que mai, doncs la independència ens permetrà aconseguir i desenvolupar els instruments propis necessaris per a construir un nou model econòmic i social.

I segurament també caldrà passar a l’acció des del carrer tal com plantejava fa pocs dies la monja Teresa Forcades amb una vaga general indefinida i la constitució d’una assemblea constituent contra el capitalisme.

NOTÍCIES DE PREMSA:

[Capgròs] El Ple aprova el Pacte econòmic i social amb àmplia majoria