Mataró senta un precedent que desvirtua el patrimoni arquitectònic català





L'alcalde de Bescanó (CiU) propsa el "trasllat" d'una estació de trens



a CUP de Mataró alerta que si es complís el despropòsit de “traslladar” Can Fàbregas i de Caralt per edificar uns grans magatzems en l’indret exacte on hi ha els seus fonaments es crearia un greu precedent a partir del qual qualsevol element del patrimoni arquitectònic català podria ser “desplaçat” de la seva ubicació. Amb aquest precedent tots els catàlegs locals de patrimoni perdrien la seva validesa com a instruments de preservació d’immobles i elements arquitectònics. 



El conflicte creat pel govern de Mataró entorn de Can Fàbregas i de Caralt encara està per resoldre’s, però el cas ja s’està començant a utilitzar en d’altres municipis catalans per intentar justificar operacions de “trasllat” d’edificis protegits, tal com ens han comunicat els companys de la CUP de Bescanó (Gironès).



Les companyes i companys de la CUP de Bescanó ens han fet arribar una carta de l’alcalde d’aquesta vila del Gironès, el convergent Xavier Soy, on posa l’exemple de Can Fàbregas de Mataró per justificar el trasllat de l’antiga Estació de ferrocarril de Bescanó a vint metres de la seva ubicació històrica:



“Et faig arribar un retall de diari amb la notícia, de la qual ja potser en tens coneixement, del trasllat de la nau catalogada de Can Fàbregas i de Caralt de Mataró. Com podràs comprovar, amb un tema molt més important des d’un punt de vista arquitectònic, i pel que sembla d’un valor històric també igual o més important que el de la nostra estació, l’Ajuntament de Mataró, per cert governat per un tripartit (PSC, ERC i ICV), ha decidit fer justament el mateix que volem fer a Bescanó, i amb el vistiplau del Departament de Cultura.



Com podràs veure en la notícia, l’Ajuntament de Mataró ho fa per preservar el Patrimoni, igual que a Bescanó, i volen traslladar l’edifici a 150 metres del lloc on està actualment, quasi igual que a Bescanó.”




En el cas de Bescanó projecte municipal d’urbanització de la zona preveu que l’indret exacte on s’assenten els fonaments de l’estació del carrilet d’Olot es converteixi en una avinguda i, per això, inicialment es va proposar enderrocar l’edifici, que malgrat tractar-se d’un element històric actualment no està protegit per llei. L’edifici de l’Estació de Bescanó havia estat en el catàleg local d’edificis a protegir entre els anys 1986 i 1999, però el govern de CiU ho atribueix a “un error”.



En primera instància, la Comissió del Patrimoni Cultural de Girona es va oposar al projecte d’enderroc i va recomanar que es protegís legalment l’antiga estació. També va proposar que es preservés i es procedís a consolidar-la.



El govern de Bescanó té la intenció de “traslladar” l’edifici a l’altre costat del que era l’antiga via -avui convertida en el carril bici que uneix Girona i Olot- i desplaçar-la poc més de vint metres en direcció cap a Olot. D’aquesta manera, la zona es podria urbanitzar segons el model previst, sense modificacions.



Per la seva banda, Miquel Sitjar, director dels Serveis Territorials de Cultura a Girona i membre de la Comissió del Patrimoni, recomana que l´edifici «no s’enderroqui i es protegeixi legalment». La Comissió del Patrimoni aplica en el supòsit del trasllat la mateixa doctrina que en el d’enderroc.



En el cas de Mataró cal recordar que la normativa del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró no permet les obres de desplaçament d’immobles catalogats amb nivell A, com és el das de Can Fàbregas. Recordem que la CUP de Mataró ha interposat al·legacions d’oposició on s’insta la nul·litat de ple dret de l’informe del Director General del Patrimoni Cultural de data 12 de desembre de 2007, segons el qual Can Fàbregas podria ser “traslladat”  tot saltant-se el preceptiu informe de la Comissió Territorial de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat, que és l’organisme encarregat de vetllar aquest tipus de béns.



Assemblea de la Candidatura d’Unitat Popular de Mataró

Mataró, 20 de febrer del 2008