LA CUP MATARÓ PROPOSA UN REFERÈNDUM A MIG MANDAT PER TAL DE FOMENTAR LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA I DONAR RESPOSTA A LES INICIATIVES POPULARS

Des de la CUP Mataró sempre s’ha apostat per augmentar i fomentar la participació de la ciutadania en la presa de decisions polítiques de la ciutat, per això, ara, es proposa impulsar una consulta múltiple a mig mandat que hauria d’aglutinar totes aquelles propostes d’entitats i particulars que vulguin ajudar a definir el rumb de la ciutat.

Urnes del Referèndum d'Independència de Catalunya de 2017

La consulta, que en un primer moment es faria a mig mandat per polir-se més endavant i valorar fer-la anualment, hauria d’agrupar totes les propostes de la ciutadania que reunissin les signatures d’un 5% de la població que va votar a les darreres eleccions municipals.

Aquesta xifra no és casual, atès que és el mínim legal per obtenir representació a l’Ajuntament de Mataró i, en paraules de l’alcaldable de la CUP, Carlos García: “No pot ser que s’ignori sistemàticament la veu de la ciutadania, menys encara si aquesta fa propostes que reuneixen el mateix suport que el d’un grup polític que té veu al consistori. Amb aquesta proposta no tan sols busquem facilitar les iniciatives populars, sinó també corregir el greuge dels diferents governs municipals que les han limitat i acorralat”.

L’única barrera per a les propostes serien els drets humans i el fet d’haver d’ajustar-se a les competències municipals, detalls que s’explicarien a tots els Consells Territorials i a diferents assemblees convocades als barris i amb totes les associacions que ho sol·licitin. La proposta també inclou democratitzar i obrir a la població decisions com la tria de fills adoptius o la concessió d’altres honors municipals. Pel que fa a la llei, permet aquesta mena de consultes fomentades per l’alcaldia de la ciutat o la majoria del Ple municipal i, tot i que no marca que siguin vinculants, la CUP Mataró es compromet a fer que els resultats així ho siguin.

El dret a vot seria obert a totes les persones empadronades a la ciutat i majors de 16 anys, d’aquesta manera es donaria veu a les persones joves i també a aquella ciutadania a qui sempre afecten les decisions polítiques, però que habitualment queda exclosa dels processos participatius.

D’altra banda, la candidata cupaire, Marta Vihé, matisa: “tampoc volem deixar fora totes aquelles propostes que no arriben a la barrera electoral del 5% de les signatures, per això impulsarem paral·lelament una reforma del Reglament Orgànic Municipal per tal que aquelles organitzacions o persones que presentin una proposta al Ple municipal puguin rebre una resposta adequada i el consistori estigui obligat a definir una posició al respecte”

Mataró, 27 d’abril de 2023