4. Aprovació del Reglament dels equipaments cívics de Participació


Extracte de l'acta del Ple de l'Ajuntament de Mataró del 13 de març del 2008.



4 - APROVACIÓ INICIAL DEL REGLAMENT D’ÚS DELS EQUIPAMENTS CÍVICS DELS SERVEIS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA.



El senyor Carlos Fernández, conseller delegat de Participació Ciutadana, presenta la proposta següent:





“Antecedents



1. La diversitat d’equipaments i també d’entitats usuàries, que fa necessària una regulació per aconseguir rendibilitzar l’ús dels espais municipals davant la creixent oferta d’activitats de les associacions ciutadanes. L’objecte d’aquesta regulació és el funcionament i l’ús dels equipaments cívics municipals i que, d’acord amb l’article 88 del Reglament Orgànic Municipal, es preveu la possibilitat de cedir-los a les entitats per realitzar les seves activitats.  Els ciutadans i les ciutadanes i els grups, associacions o entitats ciutadanes que vulguin fer ús d'aquests equipaments estaran obligats a respectar el que estableixi aquesta regulació, que haurà d’estar a disposició de qualsevol ciutadà o ciutadana en el mateix equipament i també en  la resta d’espais municipals d’informació a la ciutadania.



2. En data 20 de març de 2007, es va constituir una comissió encarregada d’elaborar un reglament d’ús dels equipaments cívics de l’Ajuntament de Mataró.



3. En data 23 d’octubre de 2007 es va renovar la comissió encarregada d’elaborar un reglament d’ús dels equipament cívics de l’Ajuntament de Mataró, ja que en data 27 de maig de 2007 van tenir lloc les eleccions locals.



4. L’Avantprojecte del Reglament d’ús dels equipaments cívics de l’Ajuntament de Mataró, que ha estat debatut per la Comissió encarregada d’elaborar un reglament d’ús dels equipaments cívics de l’Ajuntament de Mataró.



Per tot això exposat, considero oportú proposar l’adopció, per part de l’Ajuntament en Ple, de l’acord següent:



Primer.- Aprovar inicialment el Reglament d’ús dels equipaments cívics de l’Ajuntament de Mataró.



Segon.- Sotmetre’l a informació pública per un període de trenta dies perquè es puguin presentar reclamacions i suggeriments.”



El senyor Marcel Martínez,  regidor del grup municipal de Convergència i Unió, passa a fer, en relació al Reglament que es pretén aprovar i a les declaracions del Sr. Fernández, un parell o tres de consideracions.

Aquest reglament ha tingut un seguit de dificultats que entenem que han estat greus i degudes a la manca de diàleg per part del Sr. Fernández, tant cap a les associacions de veïns com cap a les entitats afectades i usuàries dels equipaments cívics.

Cal afegir també que aquest reglament se’ns va intentar colar, en una comissió informativa del mes de setembre, que prèviament havia estat consensuat en l’anterior legislatura per tots els grups municipals, per via d’urgència i amb una sèrie de modificacions. En aquell moment, per part de la presidenta d’aquesta àrea, es va fer retirar aquesta aprovació inicial. Posteriorment hi ha hagut reunions amb tots els agents i finalment sembla que s’ha arribat a un consens més o menys genèric amb tots els agents implicats.

En la comissió del passat mes de febrer, el regidor que els parla va fer una sèrie de comentaris en relació amb l’article 27 d’aquest reglament, sobre la comissió de seguiment del casal de barri, i arran d’aquests volem ara presentar una esmena in voce

(…)

 

El senyor José Manuel López, regidor del grup municipal del Partit Popular de Catalunya, recorda que aquest reglament ve de lluny, de la passada legislatura, impulsat per la Maria Rosa Cuscó i en què va col·laborar de prop el company del PP, Carlos Súnico.

Creiem que és un reglament necessari. Es va fer un esforç important a fi que el grup nou que s’havia afegit a la composició d’aquest Ajuntament també hi pogués dir la seva, s’han fet un nombre no gens menyspreable de reunions on hi ha hagut un treball intens, que ha permès que hi hagi un consens que dóna com a fruit un bon reglament.

Per tant, malgrat no deixi de ser cert el que ha dit el Sr. Martínez, davant de tot això ha de prevaler el bon treball i la necessitat de posar en funcionament aquest reglament.



El senyor Xavier Safont-Tria, portaveu del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular, explica que el passat estiu la CUP va tenir coneixement que el regidor de Participació pretenia aprovar per via d’urgència un reglament per a l’ús dels equipaments cívics dependents de la seva àrea. Després de consultar les entitats veïnals, principals usuàries de molts d’aquests equipaments, vam constatar que se’ns pretenia colar un reglament treballat d’esquenes al teixit associatiu de la ciutat.



La nostra primera intervenció en la comissió municipal creada per donar curs a aquest reglament va ser demanar que es retirés aquest document i es partís de zero. D’una banda, per l’embolic de documents creat pel regidor de Participació i, de l’altra, perquè la nostra incorporació representava un nou punt de vista, una perspectiva diferent de com cal gestionar el tema dels equipaments públics-municipals.



Tot i la reticència de l’equip de Govern i en menor mesura de CiU i el PP, es va assumir la necessitat de revisar tot el document que se’ns volia fer empassar. Des del novembre del 2007 fins al passat mes de febrer s’han fet algunes modificacions que suavitzen el caràcter restrictiu que es va marcar en el primer document.



Tot i així, des de la CUP mantenim les observacions crítiques que ja vam apuntar al seu dia. Un equipament municipal ha de tenir la consideració de servei públic, igual que una escola, una biblioteca o un hospital, i ha de ser, per tant, universal i gratuït. En aquest sentit, l’excés de zel normatiu en aquest reglament obvia el fet que l’Ajuntament també té unes obligacions en la relació amb els equipaments de la ciutat. Conseqüentment, de la mateixa manera que es detallen amb pèls i senyals les obligacions de la ciutadania i les entitats, també cal especificar quines són les obligacions que ha de complir l’Ajuntament.



Òbviament, com qualsevol servei públic, l’ús dels equipaments s’ha d’ajustar a tot allò que determini la legislació vigent i s’ha de regir per ella, especialment en tot el que pugui afectar els drets fonamentals garantits en ordenaments legals de rang superior. No té cap sentit llavors que l’Ajuntament pretengui anar més enllà de la llei amb la imposició de condicions i obligacions, perquè o bé la legislació vigent ja les contempla i són innecessàries o no les contempla i poden ser, per tant, il·legals.



Demanen, per tant, que qualsevol ciutadà o col·lectiu ciutadà tingui dret inherent i inalienable a fer servir, sense més limitacions que les que marqui la legislació vigent qualsevol equipament públic. En el benentès que si en aquest ús incorregués en qualsevol circumstància tipificada com a il·legal o delictiva li sigui d’aplicació la legislació vigent, sense necessitat de cap restricció o prohibició municipal ulterior.



Quant als objectius, considerem que l’Ajuntament i les entitats poden treballar per establir les necessitats concretes d’un barri i, per tant, consensuar objectius concrets d’actuació. Però això ha de ser un resultat de la col·laboració entre l’Ajuntament i les entitats i mai una condició per a utilitzar un equipament.



Per tant, aquest reglament només tracta d’una petita part dels equipaments municipals però no del conjunt ni dels criteris generals per fer-ne ús o disposar-ne; amb la qual cosa es promou un regne de taifes i implícitament els clientalismes. La resposta del regidor de Participació a aquesta preocupació ha estat taxativa: “ara no toca parlar d’això”. Fa anys que es parla molt de la participació, però estem on sempre: cada departament actua pel seu compte. Cal preguntar-se, són els casals de la gent gran equipaments municipals? O la multitud d’espais cedits a diverses entitats que potser no depenen de Participació, sinó de Joventut, Dona o qualsevol altre regidoria?



En definitiva, calen uns criteris clars, equitatius i coneguts pel que fa al conjunt dels equipaments públics. La divisió que es fa dels espais que depenen de Participació és poc acurada. Es parla d’un hotel d’entitats, fins a dia d’avui inexistent, de casals de barris, quan només n’hi ha un. Es parla de centres cívics com si fossin un conjunt homogeni, quan potser caldria separar l’oficina de descentralització administrativa de la resta d’espais, que aquests sí que funcionen com a veritables hotels d’entitats. Finalment, no entenem per què es parla de centres socials als espais cedits a entitats veïnals, potser per condicionar-ne l’ús?



Tenim massa interrogants sobre la taula i malgrat que aquesta proposta de reglament exposa en els seus objectius regular l’ús dels equipaments i fomentar la participació ciutadana, temem que pugui provocar precisament l’efecte contrari: controlar la participació i limitar-ne l’ús.



Demanem al Sr. Alcalde i al Govern municipal i, en especial, al regidor de Participació Ciutadana que prenguin en consideració les nostres observacions. En qualsevol cas, i més tractant-se de l’aprovació inicial d’aquest reglament d’ús d’equipaments cívics, no ens hi oposarem, però tampoc podem donar per bo un plantejament que està viciat d’origen perquè no contempla la totalitat dels equipaments municipals.

Per això el nostre vot serà d’abstenció.




El senyor Carlos Fernández comença reconeixent que hi va haver problemes greus en un principi, però que actualment estan superats, tal com demostra la bona entesa que hi va haver en les reunions de la comissió de renovació del reglament: es van aprovar i modificar moltes coses. Però no es pot acceptar que es digui que des de l’Ajuntament treballem d’esquena a les entitats, perquè aquest conseller delegat va ser precisament qui va posar sobre la taula una proposta de reglament d’ús que encara no havien conegut les entitats. Potser és cert que em vaig equivocar amb el calendari, a fi de donar a les entitats més temps, però no es pot parlar de manca de diàleg.



A partir d’aquí, afegir que el Govern admet l’esmena de CiU. Ja hem dit que estàvem portant un procés paral·lel amb les entitats residents que hi ha al casal de barri, en aquest cas, amb Les Esmandies, que és el primer que hi ha a Mataró. I ha estat simplement un problema tècnic. Ja els puc dir que els tècnics estan una mica nerviosos quan han sabut, després de tots aquestes problemes de què parlen vostès, que a última hora no s’ha enviat a la comissió informativa el document que està pactat entre tots. Tenen clar que hi ha hagut una errada i l’assumeixo jo com a màxim responsable del departament. És per això que nosaltres acceptem aquesta esmena que ens hagués agradat acceptar en una comissió informativa extraordinària.



D’altra banda, dir al Sr. Safont-Tria que m’ha deixat una mica espantat. Tot això a què ha fet esment es va tractar en aquell munt de reunions, durant hores i hores. I una majoria aclaparant d’elles s’ha incorporat, sigui tal com estaven plantejades, o en el seu esperit. L’ambient de superació i millora del reglament d’ús era excel·lent; potser s’ho hauria de mirar un altre cop.



En referència a la seva intervenció, dir-li que el que nosaltres hem fet és, sabent que hi haurà un hotel d’entitats, reglamentar-lo abans. Aquesta comissió s’ha avançat al que vindrà. I el casal de barri diu claríssim que serà a iniciativa de les entitats d’aquella zona, és a dir, ni potenciarem ni deixarem de potenciar els casals de barri més enllà del que ens demanin les entitats d’una zona que tinguin un espai que sigui singular. En aquest cas, el Casal de Les Esmandies n’és el clar exemple.



Per últim, agrair a tota la gent que hi ha treballat i participat, des dels Serveis Tècnics fins a la regidora que va començar aquesta feina, els tècnics de la primera i la segona comissió del reglament d’ús, el Casal Sant Lluc i la Federació de l’Associació de Veïns.



VOTACIÓ:  Ordinària

Vots favorables: 26
,  corresponents als membres del grup municipal Socialista (11), corresponents al grup municipal d’Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida i Alternativa (2), corresponent al grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (2), corresponents als membres del grup municipal del Partit Popular de Catalunya (4), corresponents als membres del grup municipal de Convergència i Unió (7).

Vots en contra: Cap.

Abstencions: 1, corresponent al membre del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular.