14. Estudi de detall c/ Gibraltar 3-13 (Rocafonda)


Extracte de l'acta del Ple de l'Ajuntament de Mataró del 13 de març del 2008.



14 - APROVACIÓ DEFINITIVA DE L’ESTUDI DE DETALL C/GIBRALTAR 3-13.



El senyor Ramon Bassas, conseller delegat d’Urbanisme, presenta la proposta següent :



“La Junta de Govern local de 26 de novembre de 2007, va aprovar inicialment  l’estudi de Detall promogut per les societats municipals Pumsa i Prohabitatge, SL, i redactat per l’arquitecte Llorenç Campdepadrós, referit al solar situat al carrer Gibraltar 3-13 per modificar l’alçada reguladora màxima d’aquest edifici.  Es tracta d’una parcel·la qualificada de zona residencial on l’Ajuntament te previst ubicar un equipament en planta baixa i planta primera.



L’objecte de l’estudi de detall és augmentar l’alçada reguladora màxima d’aquest edifici establerta segons el Pla General en 13 metres, fins a 14 metres, sense que es variï el nombre màxim de plantes, per tal d’adaptar l’edificació a les necessitats  que requereix la implantació dels nous usos.



L’estudi de detall s’ha redactat de conformitat amb l’art. 292.2 de les Normes urbanístiques del Pla General, on s’indica que l’alçada reguladora màxima és un paràmetre complementari i que, per tant, es pot modificar a través d’un Estudi de Detall.



Consta a  l’expedient que s’ha notificat l’acord esmentat al promotor i als veïns de les finques objecte de l’estudi de detall. S’ha sotmès el mateix a una informació pública de 20 dies, prèvia publicació per edictes en el Butlletí Oficial de la Província, de 08/12/2007 núm. 294,  en els diaris La Vanguardia el 05/12/2007 i El Punt Diari de 05/12/2007 i en els taulers d’edictes municipals.



Durant el període d’informació pública no s’ha presentat cap al·legació ni suggeriment.



Els redactors també han presentat el document en suport digital i amb la correcció de l’errada material que consta a. l’informe de l’arquitecte municipal.



Aquest Estudi de detall es redacta de conformitat amb la Disposició Transitòria Novena del Text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat per Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, i per tant, és d’aplicació  l’anterior legislació respecte els estudis de detall obligats pel planejament no adaptat.



A la vista de que s’ha exposat PROPOSO al Ple Municipal, si s’escau, l’adopció dels següents



ACORDS:

Primer.-

Aprovar definitivament l’estudi de Detall promogut per les societats municipals Pumsa i Prohabitatge, SL, i redactat per l’arquitecte Llorenç Campdepadrós, referit al solar situat al carrer Gibraltar 3-13, per modificar l’alçada reguladora màxima d’aquest edifici.



Segon.-

Publicar l’acord en el Butlletí Oficial de la Província.



Tercer.-

Notificar els acords a les Societats Pumsa i Prohabitatge i al tècnic redactor Llorenç Campdepadros



Quart.-

Comunicar els acords als propietaris de les finques de l’entorn de la finca objecte de Projecte de l’Estudi.



Cinquè,.

Comunicar la present resolució al Servei d’Habitatge - Llicencies d’obres-,  al Servei d’Obres i a Cadastre.



Sisè.-

Trametre còpia del document tècnic i fotocòpia de l’expedient administratiu a la Direcció General d'Urbanisme de la Generalitat de Catalunya, pel tràmit d’assabentament.”



El senyor Xavier Safont-Tria, portaveu del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular, comença recordant que en aquest punt estem tractant el destí d’un solar, espai d’una antiga fàbrica al carrer Gibraltar, on el veïnat i la participació ciutadana ja fa molt de temps es van mobilitzar reclamant equipaments en benefici del barri de Rocafonda. Allà on hi havien d’anar equipaments, PUMSA ho ha reconvertit en equipaments a la planta baixa i pisos en les plantes superiors.



El barri de Rocafonda no necessita més pisos. Rocafonda és un barri amb un greu perill de convertir-se en un gueto tot ell i és per això que hi calen altres polítiques urbanístiques. Nosaltres defensem que si falten pisos per a ús social és perquè des de fa molts anys no hi ha hagut polítiques per comprar pisos vells i reutilitzar-los per a aquestes necessitats. I no es poden construir pisos allà on hi han d’anar equipaments. Les modificacions de les alçades que avui plantegem no ens preocupen però el que sí volem denunciar és aquesta política erràtica fruit d’una mala gestió i d’un pressupost escàs de la ciutat en un Mataró de ja 120.000 habitants. Per això la CUP hi votarà en contra.



El senyor Ramon Bassas aclareix que l’equipament està ubicat en la planta baixa i el primer pis. Es tracta del Centre de Recursos per a la Dona, que en aquest moment ha començat a funcionar amb un èxit important i amb un ús intensiu; en la línia d’aquesta política que promou que els centres de serveis dels ciutadans no només estiguin al centre sinó també estiguin als nostres barris. Aquesta decisió l’ha pres l’Ajuntament i l’executa PUMSA.

En segon lloc, respecte a la política d’habitatge, ja li he dit abans que aquesta acció es fa per fer polítiques actives d’habitatge en el conjunt del barri de Rocafonda:

Primer perquè utilitzar sòl d’equipament per fer-hi en les plantes superiors habitatges és política progressista, justament el que la dreta no va voler fer durant molt de temps amb altres lleis. Havíem tingut en aquest ple algunes discussions antigues, apassionades, al respecte quan Salvador Milà era regidor. Finalment se’ns ha donat la raó, no només als tribunals, sinó també en les modificacions que s’han anat fent en les lleis.

El nostre Govern creu que per fer polítiques actives d’habitatge cal trobar llocs per al reallotjament en el propi barri, perquè no es tracta d’aïllar les persones. L’objectiu és reallotjar persones que tenen problemes importants de mobilitat en el barri de Rocafonda podran viure amb dignitat en el seu barri després de la rehabilitació dels habitatges.

Per aquest motiu, val la pena tirar endavant el tràmit de l’estudi de detall c/Gibraltar.



El senyor Xavier Safont-Tria recorda al Sr. Bassas que allò que la CUP intenta promocionar són precisament aquestes polítiques actives d’habitatge, però no entenem que això es faci construint més pisos i, a més, en zones destinades a equipaments. Aquestes polítiques actives haurien d’haver començat ja fa molts anys comprant aquests pisos per donar-los un ús social, i no permetre que es convertissin en guetos.



El senyor Ramon Bassas aclareix que estem parlant de sòl residencial destinat a la construcció d’un equipament amb rehabilitació d’habitatge, d’habitatge protegit a més.  Ni caldria modificar aquest sòl si féssim cas al Sr. Safont. Aquesta és una política intensiva d’habitatge amb rehabilitació, tal com s’ha dit en el Pla Integral i en els òrgans de política d’habitatge. I això és fer polítiques actives i no quedar-se amb alternatives que encara ignoro del seu grup municipal.



VOTACIÓ:  Ordinària

Vots favorables: 25
,  corresponents als membres del grup municipal Socialista (11), corresponents al grup municipal d’Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida i Alternativa (2), corresponent al grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (2), corresponents als membres del grup municipal del Partit Popular de Catalunya (3), i corresponents als membres del grup municipal de Convergència i Unió (7).

Vots en contra: 1, corresponent al membre del grup municipal de Candidatura d’Unitat Popular.

Abstencions: Cap.