4 anys perduts

Hem facilitat l’aprovació de les bases de subvencions, perquè són un benefici objectiu per a la ciutadania; en canvi, hem votat en contra del plantejament global de les Ordenances Fiscals perquè no recullen el principi de tarifació progressiva segons la renda de cada ciutadà, una reclamació bàsica que hem plantejat de forma reiterada en els últims anys.

La proposta de pressupost de 2019 ha estat desestimada amb els nostres vots i els de CiU. Des de la CUP ja vam advertir que es tractava d’una fotocòpia del de l’any passat, i que el més sensat per a un govern que no compta amb prou complicitats hagués estat plantejar una pròrroga. En qualsevol cas, nosaltres mai avalarem uns pressupostos que estan subjectes a un Pla d’Ajust que imposa el pagament d’un deute abusiu (que ascendeix a 156,4 milions d’euros) i que impedeix que es puguin atendre adequadament les necessitats socials, culturals i de promoció econòmica de la ciutat.

No s’està donant resposta adequada a moltes persones i famílies que continuen en precari; sobretot en l’àmbit de l’habitatge, on els preus de mercat estan disparats. És incomprensible que en els últims 2 anys s’hagi invertit més  pressupostos participatius que no en polítiques d’habitatge!

No hem validat els pressupostos perquè pensem que alimenten el clientelisme polític en comptes d’apostar per la reactivació comercial i econòmica de la ciutat. Més enllà de les bones intencions, la realitat és que el PSC i bona part de l’oposició han oblidat deliberadament els eixos comercials urbans, el petit i mitjà comerç, perquè ja fa temps que la seva aposta passa per implantar un model caduc i insostenible de grans superfícies perifèriques, que té el seu màxim exponent en el projecte d’ampliació de Mataró Parc.

A més, el pressupost del PSC no ha recollit cap de les propostes impulsades per la CUP i aprovades pel Ple: naturalització de platges, desenvolupament de l’espai agrari, escola municipal del mar, tallers d’autodefensa feminista, impuls d’una moneda local, arranjar el camí per a vianants entre l’Estació i el Tecnocampus, enllaçar carrils bicicleta o l’espai per a la recuperació del vidre bufat.

Per tant, és inacceptable que el PSC culpi a la CUP d’irresponsabilitat, justament per haver estat fidel al seu programa polític. D’altra banda, dir que es perdran les inversions pressupostades és fals, perquè bona part d’aquestes depenen de subvencions de fons FEDER o de la Diputació de Barcelona.

En resum, portem 4 anys perduts, amb molts acords incomplerts i amb cap concreció rellevant, i la proposta de pressupost desestimada reflecteix la incapacitat política, la manca de diàleg i la paràlisi de l’actual govern municipal.

Juli Cuéllar i Carme Polvillo

regidors de la CUP a l’Ajuntament de Mataró