Mataró s'afegirà a la celebració de l’any europeu del Patrimoni Industrial 2015

El govern de Mataró ha acollit la proposta de la CUP perquè la nostra ciutat es coordini amb municipis de la comarca per a la celebració d’actes institucionals arran de l’any europeu del Patrimoni Industrial 2015. Mataró conserva 12 xemeneies industrials i algunes naus d’alt valor arquitectònic com la Nau Gordils, pionera a l’Estat en la utilització del vapor.

L’any 2015 es celebra l’any europeu del Patrimoni Industrial i Tècnic. L’organitza E-FAITH.

La E-FAITH, Federació Europea d'Associacions de Patrimoni Industrial i Tècnic, és una plataforma de promoció de contactes i de cooperació entre els voluntaris i les associacions, sense ànim de lucre, relacionades amb el patrimoni industrial a Europa. És un espai per reunir-se, intercanviar experiències i aprendre els uns dels altres.

Des de la seva creació han promogut idees i iniciatives innovadores al voltant de la conservació i l'ús del patrimoni industrial. També han impulsat valuosos projectes de conservació del patrimoni industrial i tècnic.

La seva missió és promoure la participació de voluntaris i la creació d'organitzacions europees independents i no governamentals, dedicades a la investigació, la protecció, la interpretació i l'obertura al públic del patrimoni industrial i tècnic.

La presidenta de E-FAITH, l’Assumpció Feliu Torras, com el seu Secretari general, l’Adriaan Linters, són persones que tenen una vinculació directa amb la ciutat de Barcelona.

Mataró i altres poblacions de la comarca com Vilassar de Dalt, Vilassar de Mar, Argentona, Alella, Calella,  Premià de Mar, Canet, Arenys de Munt i Arenys de Mar tenen una llarga tradició industrial lligada al tèxtil i els seus derivats que ens ha deixat un preuat patrimoni industrial.

Mataró conserva 12 xemeneies industrials i algunes naus d’alt valor arquitectònic com la Nau Gordils, pionera a l’Estat en la utilització del vapor. A Vilassar de Dalt, l’arquitecte valencià Guastavino va construir la seva primera cúpula catalana al teatre de la Massa que després va reproduir, amb la mateixa tècnica, en edificis destacats de la ciutat de Nova York com el Central Station. Premià de Mar té una llarga tradició en la indústria dels estampats, Canet amb l’escola del tèxtil i Arenys de Mar amb les puntaires, Arenys de Munt amb les tovalloles...

Aquest gruix industrial recobraria valor si el sabem visualitzar i potenciar des de la cooperació entre les poblacions maresmenques. Aquesta coordinació s’hauria d’aprofitar per vincular i compartir el llegat arquitectònic industrial amb la resta del patrimoni industrial europeu a través de l’E-FAITH.

Creiem molt interessant aprofitar l’any europeu del Patrimoni Industrial i Tècnic per impulsar la visualització, el coneixement i la defensa del patrimoni industrial d’aquests cinc municipis del Maresme.

És per tot això que el Grup municipal de la Candidatura d’Unitat Popular formula els precs següents:

1. L’Ajuntament de Mataró iniciarà contactes amb els ajuntaments de Premià de Mar, Premià de Dalt, Alella, Vilassar de Dalt, Vilassar de Mar, Argentona, Calella, Canet, Arenys de Munt, Arenys de Mar i tots aquells municipis maresmencs que puguin sentir-se cridats, per tal d’involucrar i coordinar tots aquests ajuntaments en la celebració d’uns actes institucionals que relliguin, visualitzin i potenciïn el patrimoni industrial d’aquests pobles i ciutats de la comarca.

2. L’Ajuntament de Mataró es posarà en contacte amb l’entitat E-FAITH (THE EUROPEAN FEDERATION OF ASSOCIATIONS OF INDUSTRIAL  AND TECHNICAL HERITAGE) per tal d’incloure els actes comarcals a favor del patrimoni industrial a l’agenda de l’any europeu del Patrimoni Industrial i Tècnic 2015.

3. L’Ajuntament de Mataró convidarà a l’E-FAITH a participar en els actes i les accions institucionals a favor del patrimoni industrial que se celebrin a la comarca del Maresme.