Mataró aposta per la sobirania nacional

La CUP de Mataró va presentar una proposta de declaració institucional perquè l’Ajuntament de Mataró se sumés a la Declaració de Sobirania aprovada el 23 de gener de 2013 pel Parlament de Catalunya. La proposta de la CUP, que feia referència als Països Catalans i a la creació d’un nou estat a Europa, havia estat acordada amb CiU, tot i que, finalment, aquest grup també va presentar un text propi.

En aplicació del nou Reglament Orgànic Municipal (ROM), imposat pels partits majoritaris, el debat  es va dur a terme a porta tancada en la Junta de Portaveus celebrada el 4 de març de 2013.

El grup municipal del PSC va presentar esmenes a la totalitat a les propostes de la CUP i de CiU, demanant que l’adhesió no pas a la Declaració de Sobirania del Parlament (a la qual el PSC hi va en contra) sinó a la resolució pel dret de decidir presentada per CiU i l’Esquerra Plural en el Congrés dels Diputats espanyol el 26 de febrer de 2013, que va comptar amb el suport d’una part dels diputats del PSC i que finalment va ser rebutjada per l’àmplia majoria de vots del PP i PSOE.

Les esmenes del PSC van ser rebutjades i la proposta de la CUP no va prosperar perquè només va comptar amb els vots de CiU i ICV. Sorprenentment, quan ja es donava per fet que el PSC s’havia arrenglerat amb el bloc espanyolista junt amb el PP i PXC, els representants del PSC van anunciar que donaven suport al text proposat per CiU, amb la qual cosa l’Ajuntament de Mataró ha pogut adherir-se a la Declaració de Sobirania del Parlament  de Catalunya.

Valoració política de la CUP

En primer lloc, denunciem el nou ROM, perquè reclou els debats en reunions a porta tancada. En aquest sentit, reclamem que totes les propostes polítiques tornin a ser debatudes públicament en el Ple Municipal, perquè aquesta és l’única manera de garantir la transparència en la informació que es dóna i que arriba a la ciutadania.

En segon lloc, considerem que l’adhesió de l’Ajuntament de Mataró a la Declaració de Sobirania del Parlament de Catalunya situa, a partir d’ara, la ciutat de Mataró en el mapa dels municipis que treballen a favor de l’autodeterminació.

En tercer lloc, malgrat les vacil·lacions i els tripijocs que els caracteritzen, felicitem els representants del PSC de Mataró per haver trencat amb la dinàmica espanyolista i per haver-se arrenglerat amb el bloc de partits partidaris de la sobirania nacional i, d’aquesta manera, facilitar el camí del poble català cap a la independència.

Mataró, 6 de març de 2013

Oficina de Premsa