L'Ajuntament de Mataró promourà l'ús de la bicicleta amb nous carrils i aparcaments segurs

El Ple Municipal ha aprovat una resolució de la CUP per la qual l'Ajuntament de Mataró facilitarà i promourà l'ús de la bicicleta amb mesures concretes: 1) consolidació i amplicació de la xarxa de carrils bici, 2) implantació de nous sistemes d'aparcament segur tipus Bicibox, i 3) oferint espais segurs per aparcar bicicletes als aparcaments públics.

La moció s'ha aprovat amb el suport de tots els grups municipals excepte el PP i PxC, que s'han abstingut.

L’ús de la bicicleta urbana i esportiva augmenta de forma constant a la ciutat de Mataró. Això ens beneficia a tots ja que tant els ciclistes urbans com els esportius compleixen un paper d’indubtable interès social al desplaçar-se sense contaminar i fomentar l’exercici físic. L’ús de la bicicleta millora i manté la salut individual i col·lectiva. Un major nombre de ciclistes també contribueix a fer les ciutats més habitables i amables, amb un transit més calmat, menys caòtic i més segur, especialment per als vianants.

La moció de la CUP aprovada és la següent.

La bicicleta, com a mitjà de transport individual, ofereix un transport ràpid, eficaç, una disponibilitat immediata i el seu manteniment i ús és barat. També aporta intimitat, independència i llibertat; el ciclisme és una activitat emancipadora.

L'ús de la bicicleta estalvia espai i dedicar-li infraestructures és rendible.

Oportunitats i potencial

Des de la CUP pensem que el pes que té la bicicleta com a part del transport local pot i hauria d’incrementar-se.

Comparat amb el transport a peu, usar la bicicleta amplia de forma considerable l'àrea que pot abastar una persona, així com la seva capacitat de transportar càrregues. També permet guanyar temps per dedicar a altres activitats.

La ciutat de Mataró té les característiques suficients per circular bé amb bicicleta, però està poc preparada per garantir la circulació amb seguretat. Caldria destinar espais i adoptar mesures per aparcar bicicletes, així com protegir les bicicletes en moviment.

És necessari eliminar les amenaces plantejades pel trànsit de vehicles a motor i protegir els ciclistes. Segons la situació, això implica la separació dels diferents tipus de trànsit i/o la reducció de la velocitat del trànsit motoritzat.

També cal proporcionar aparcaments segurs per garantir un servei ampli i evitar robatoris.

Això exigeix una planificació del transport que consideri la bicicleta com un valor i que li doni la mateixa prioritat que reben altres mitjans de transport.

L'educació de tots els usuaris de la via pública i l'aplicació de les lleis de trànsit són elements fonamentals d'una política de transport compatible amb l'ús de la bicicleta.

Cal concedir una atenció especial a fer possible que els nens puguin desplaçar-se en bicicleta de manera independent.

L’Ajuntament de Mataró, en sessió plenària dijous 6 de juny de 2013, ha adoptat els acords següents:

1) L’Ajuntament de Mataró inclourà en el nou Pla de mobilitat previst pel proper any, un plànol i un calendari per a la consolidació i ampliació d’una xarxa de carrils bici que permeti el transport segur en bicicleta per a tota la ciutat, especialment connectant espais estratègics com són els equipaments públics. Totes les noves actuacions urbanístiques tindran en compte l’ús de la bicicleta.

2) L’Ajuntament de Mataró estudiarà la implantació de nous sistemes d’aparcament segur tipus Bicibox tal com s’ha instal·lat en altres ciutats catalanes (Alella, El Prat de Llobregat, Gavà, Viladecans, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Castelldefels...). Aquests aparcaments s’hauran de gestionar de forma viable econòmicament.

3) L’Ajuntament de Mataró instarà a les concessionàries d’aparcaments públics per tal que s’ofereixin espais segurs per aparcar bicicletes, a un preu raonable, en els aparcaments públics. En properes concessions, aquesta demanda es contemplarà al plec de condicions.

4) L’ajuntament de Mataró instarà tots els aparcaments privats perquè també ofereixin l’opció d’aparcar de forma segura bicicletes a un preu raonable.

5) L’ajuntament de Mataró establirà un diàleg i col·laboració amb les diverses parts implicades, especialment amb les organitzacions d'usuaris de la bicicleta com la Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta.