La victòria del sí és insuficient, només 1/4 part dels mataronins recolza la Constitució europea

Un cop més, en la “festa de la democràcia” tots els partits diuen que han guanyat, i es barallen per uns vots que no són de cap partit, sinó a favor o en contra d’un Tractat entre els estats europeus. Però aquest cop només una quarta part de la població ha donat suport al text que es refrendava. Si s’hagués tractat del referèndum de la independència dels Països Catalans, l’haurien declarat nul per manca de quòrum.

Davant els resultats del referèndum del 20 de febrer, l’assemblea de la CUP de Mataró fem les següents valoracions:

En primer lloc, considerem que la campanya del referèndum ha demostrat fins a quin punt, en nom de la democràcia, el govern espanyol és capaç de manipular i desinformar la ciutadania. Començant pel fet que aquest referèndum es tractava d'una consulta de caràcter no vinculant, que de bell antuvi ja indicava que l'únic desenllaç possible seria l'opció que finalment determinés el propi govern espanyol. Atès que  s'ha pagat amb diners públics una campanya institucional desautoritzada per la pròpia Junta Electoral pel seu favoritisme pel sí. I, finalment, pel gran desconeixement del text que es votava, ja que ben poca gent ha tingut accés i amb prou antelació al text complet de la Constitució, amb la qual cosa el govern espanyol ha contribuït a agreujar la desinformació.

D’altra banda, cal considerar que els partidaris del no, entre els quals cal incloure la CUP, han estat en clar desavantatge, atès que només podien fer campanya i disposar d'espais públics i minuts a la televisió els partits polítics amb representació al Parlament espanyol. Sota aquest pretext legal s'ha pretès silenciar i posar traves a organitzacions com la CUP i a un ampli ventall de moviments socials, que als Països Catalans són els qui han dinamitzat el debat i han fet campanya real i a peu de carrer, explicant les raons per les quals calia dir no a la Constitució Europea.

Quant als resultats, si bé donen una victòria formal a l'opció del sí, des d'una perspectiva democràtica i de cohesió social és un resultat pírric. Fet i fet, amb un 58,71 % d'abstenció, el recolzament a la Constitució Europea per part dels mataronins i les mataronines amb dret a vot (deixant de banda els i les qui no tenen papers) queda reduït a un 26,78 %. Per tant, des de la CUP entenem que no ha existit prou quòrum i que els resultats no avalen la Constitució com eina de convivència democràtica. En aquest sentit, si més endavant, en nom d'aquesta Constitució, es pretengués retallar drets socials i llibertats imprescriptibles, com ara el dret a l'Autodeterminació, considerem que als Països Catalans, on menys d’una tercera part de la ciutadania amb dret a vot li ha donat suport, el recurs a la desobediència i a la insubmissió estaran plenament legitimats.

Per acabar, des de la CUP, valorem positivament l’experiència del Comitè del Maresme contra la Constitució Europea, que ha permès estrènyer llaços de col·laboració amb d’altres partits i entitats de la ciutat i la comarca. Finalment, volem agrair els vots de les persones que han dit no a la Constitució Europea i ens comprometem, des de l’acció municipal, a continuar defensant la consecució d’una Europa social, de pobles lliures, solidària i compromesa amb la pau.
Visca la Terra!

Mataró, 21 de febrer de 2005
Oficina de Premsa CUP Mataró

NOTÍCIES DE PREMSA