La CUP desencalla Can Fàbregas per reconstruir-lo com a equipament públic sense que costi diners a la ciutat

La CUP arriba a un acord per evitar que l’Ajuntament faci fallida econòmica, per garantir la reconstrucció de Can Fàbregas sense que costi diners a la ciutat i per guanyar un equipament públic

El Ple de l’Ajuntament de Mataró de dijous 7 de maig de 2013 ha aprovat per unanimitat els documents urbanístics i els convenis amb la Plataforma Salvem Can Fàbregas i la CUP que fan possible desencallar l’afer de Can Fàbregas.

Les irregularitats urbanístiques de l’anterior govern suposaven un cost econòmic inassumible per l’Ajuntament i que farien pagar a tota la ciutadania.  Malgrat que la sentència dóna la raó a la CUP, hem optat per trobar una solució dialogada.

La CUP ha decidit, per responsabilitat i generositat política, desencallar la situació per evitar que l’Ajuntament faci fallida econòmica, per garantir la reconstrucció de Can Fàbregas sense que costi diners a la ciutat i per guanyar un equipament públic.

Advertim que serem estrictes vetllant pel compromís que la Casa de la Cultura Popular estigui enllestida per les Santes de 2015 i perquè no suposi una despesa econòmica per a Mataró. Alhora demanem que l’equipament pugui acollir altres serveis complementaris que sorgeixin d’un procés participatiu.

Intervenció de Xavier Safont-Tria, portaveu del Grup Municipal de la CUP al Ple de l’Ajuntament de Mataró:

Màxima: La fi no justifica els mitjans.

Antecedents:

És legítim que políticament discrepem sobre la gestió i ús del nostre patrimoni arquitectònic. Al nostre entendre, el patrimoni forma part de la nostra identitat i demés, adaptat al SXXI, esdevé un potencial cultural, econòmic i social de primer ordre.

El que no és legítim és el que va fer l’anterior govern tripartit de Mataró, encapçalat pel PSC: desmuntar un edifici patrimoni de la ciutat per cedir el terreny buit a El Corte Inglés quan la normativa no permet fer-ho.

La CUP va avisar: No només la ciutat perdia part del seu patrimoni, sinó que la normativa del Pla especial del Patrimoni no permet el desmuntatge i trasllat d’edificis protegits com la Nau de Can Fàbregas.

Des del primer dia la CUP hem demanat diàleg per trobar una solució per defensar l’interès públic del patrimoni sense perjudicar la ciutat. Estàvem disposats a trobar una solució que fes compatible la Nau de Can Fàbregas amb qualsevol altra activitat. No ens van voler ni escoltar.

Amb una actitud prepotent, l’anterior govern del PSC es va negar a dialogar i va preferir judicialitzar el cas. Ens va respondre que si teníem alguna cosa a dir, anéssim als tribunals. Només ens van deixar aquesta sortida.

L’anterior govern havia ficat un peu a la galleda però enlloc de treure’l hi van posar l’altre i van començar a caminar. A cada passa l’embolic s’ha anat fent més gros i perjudicial per a la ciutat.

De manera temerària, el govern de Barón i Bassas, va tirar pel dret amb fets consumats. Durant tot aquest temps han malbaratat moltíssims diners públics:

Han gastat més de 30 milions d’euros de diner públic per fer fora gent de casa seva i obtenir un terreny que PUMSA ha venut a El Corte Inglés per 24 milions d’euros. L’Ajuntament i PUMSA han perdut diners en un mal negoci que ha deixat la ciutat endeutada fins al coll.

Mal negoci per a l’Ajuntament, negoci del segle per als oncles de l’anterior regidor d’Urbanisme que s’han embutxacat 16 milions d’euros amb la venda de la nau de Can Fàbregas.

Fins al dia d’avui el PSC ha polititzat la justícia i ha manipulat l’opinió pública fent creure que tot el que feien era legal. Ara no hi ha temps d’explicar els detalls dels processos judicials, però hi ha material per fer un llibre o un documental amb llums i taquígrafs perquè tothom pugui conèixer la veritat.

Després de 6 anys, els tribunals ens donen tota la raó tot afirmant que Can Fàbregas no es podia desmuntar tal com malauradament ha succeït:

Textualment la sentència diu:

“no era possible el desmontaje de los elementos protegidos en el Plan Especial para su localización en otro lugar, sin que esta determinación se pueda atender a otros intereses que puedan confluir en la zona (El Corte Inglés) ya que en la punderación de todos ellos debe prevalecer el interés public en la conservación y mantenimiento de bienes protegidos por el Catálogo”

Situació actual

Els defensors del patrimoni col·lectiu hem guanyat el procés judicial i la justícia ens dóna la raó, però ara malauradament el mal ja està fet.

Tal com advertíem, la sentència arriba massa tard i ara no es pot tornar enrere:

• La manera barroera com es va fer l’adjudicació i venda deixa la ciutat segrestada per un Corte Inglés que té la paella pel mànec i ara mateix, si el centre comercial vol, l’Ajuntament hauria de tornar-li 24 milions d’euros que ja s’ha gastat . A part s’haurien de pagar danys i perjudicis.

• Recuperar els terrenys de l’illa de Can Fàbregas per complir la sentència suposaria un perjudici econòmic de més de 30 milions d’euros per a l’Ajuntament i inassumible avui en dia.

• La nau de Can Fàbregas ja ha estat esquarterada, desmuntada i els seus trossos emmagatzemats en un terreny agrícola als afores de la ciutat.

• S’han malmès i eliminat els elements del subsòl (carbonera i xarxa de galeries subterrànies).

• Estava prevista la reconstrucció de la nau catalogada per vendre-la a una empresa privada tipus McDonald’s o Viena.

La tossuderia i irresponsabilitat del govern Barón-Bassas ens ha dut a aquest atzucac. No oblidem que ells són els responsables d’haver dut la ciutat a la vora de l’abisme.

Solució

La CUP, avui continuem pensant el mateix que el primer dia: La Nau no s’hauria d’haver mogut del seu lloc i ens hauríem estalviat diners i mal de caps. Hi ha uns responsables polítics que ens han portat a una situació de no retorn. Però, en un acte de responsabilitat i generositat, la CUP vol desencallar la situació. Ho fem per tres motius:

1). Perquè la negligència dels responsables d’aquesta il·legalitat pot portar  l’Ajuntament a la fallida econòmica.

2). Perquè volem garantir la recuperació de Can Fàbregas sense que això costi encara més diners als ciutadans de Mataró.

3). Perquè volem guanyar un equipament públic al servei dels mataronins i de la ciutat. És tan important el patrimoni com l’ús i utilitat que s’hi dóna.

La CUP vol que aquest nou espai de la ciutat sigui un equipament viu i que fins i tot pugui acollir altres serveis com per exemple la seu central de l’Escola Municipal de Música.

Justificació del vot:

• 7) de l’ordre del dia:

Aprovació inicial de la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal relativa a l’ordenació de l’illa Fàbregas i de Caralt.

És el pedaç que fa l’Ajuntament per substituir el PMU-06 declarat nul de ple dret pel TSJC. Preveu destinar l’illa sencera al centre comercial però aquí és on s’inclou com a càrrega urbanística la reconstrucció de Can Fàbregas a la vorera del davant. La nova normativa urbanística garanteix que el nou equipament públic a l’antiga fàbrica haurà d’estar obert al públic abans del 24 de juliol del 2015, per la Festa Major de Les Santes.

La CUP només està d’acord amb els articles de la normativa que regulen la reconstrucció de Can Fàbregas, i manifestem expressament que no donem conformitat a la resta del contingut del document perquè no estem d’acord amb el que s’ha fet fins ara a l’illa Fàbregas i de Caralt. Com que no es poden separar els articles amb els quals estem d’acord de la resta del document, hi votarem a favor. Però…

Que consti literalment en acta que: La CUP vota a favor en els termes fixats en el pacte quart del conveni que avui es vota entre el Sr Alcalde de l’Ajuntament de Mataró i la CUP.

• 8) de l’ordre del dia:

Aprovació incial de la modificació puntual de l’article 28 de la normativa del Pla Especial de Patrimoni…

Hi votem a favor com una excepcionalitat per desencallar l’actual situació. Aquesta modificació de la normativa es fa de forma expressa per poder desplaçar Can Fàbregas només amb la condició de destinar-lo a equipament públic. Però que mai més, a ningú no se li acudeixi traslladar un altre edifici protegit. Amb una capgrossada ja en tenim prou.

• 9) de l’ordre del dia:

Declarar d’interès social per a la ciutat de Mataró la instal·lació d’un centre comercial de gran format…

Aquest document no té cap valor jurídic: és lletra morta. S’ha portat al Ple per fer-se la foto però és totalment innecessari per desencallar l’embolic de Can Fàbregas. La modificació del Pla especial del patrimoni només contempla la raó d’interès social de destinar el bé a equipament públic, però en cap cas contempla l’interès social d’implantar un centre comercial. El mateix jutge deixa clar que l’interès públic del patrimoni arquitectònic està per sobre del suposat interès social d’un centre comercial.

Aquí la CUP vota clarament en contra.

En el nostre sentit de vot, també hi pesen raons ideològiques:

Les grans superfícies no són el nostre model comercial. Coaccionen el proveïdors, controlen el consum, generen un competència deslleial al petit i mitjà comerç i els seus beneficis no repercuteixen a la ciutat perquè se’n van cap a Madrid. Ja veurem com afectarà la mobilitat, però segurament causarà un col·lapse circulatori del sector serà tan gros que quan patim els embussos tothom es posarà les mans al cap.

Però aquest no és el debat d’avui. És un altre debat que ens agradaria que s’hagués fet sense manipulacions i sense barrejar-lo amb Can Fàbregas.

• 10) de l’ordre del dia:

Declarar d’interès social per a la ciutat de Mataró la reconstrucció del conjunt catalogat de Can Fàbregas i de Caralt per destinar-lo a equipament públic municipal.

No hem estat lluitant durant set anys perquè la reconstrucció de la Nau acabi tal com inicialment estava prevista: amb la seva gestió privada per un McDonald’s o un Viena, considerem com a mal menor que l’alternativa de destinar-lo a equipament públic és una causa d’interès social per tota a la ciutat.

Guanyem un equipament públic que esperem que sigui viu i partícip de la cultura i la cohesió social.

Serem estrictes amb el compliment dels compromís de l’Ajuntament que la Casa de la Cultura Popular estigui oberta al públic per Les Santes de l’any 2015.

Pensem que cal iniciar un procés participatiu per definir i ampliar els usos de la Nau perquè sigui un equipament públic molt viu.

També volem deixar molt clar que aquest nou equipament no ha de suposar cap despesa econòmica a l’Ajuntament. Qui pren el compromís de recuperar Can Fàbregas és l’Ajuntament, però els diners els ha de posar El Corte Inglés o qui es quedi la finca on estava originalment. I si no n’hi ha prous, hauríem de passar comptes amb qui realment s’ha lucrat amb tota l’operació.

Votarem a favor d’aquesta declaració.

• 11) de l’ordre del dia:

Conveni amb l’Associació Plataforma Salvem Can Fàbregas.

Hi votem a favor. Ha estat una lluita de David contra Goliat on una colla de ciutadans anònims han aturat el “tot s’hi val” d’un Ajuntament que enlloc de protegir el patrimoni l’ha destruït per beneficiar interessos privats.

• sobrevingut) de l’ordre del dia:

Conveni entre l’Ajuntament i la CUP

Evidentment hi votarem a favor perquè així ho hem pactat. Adquirim uns compromisos, juntament amb totes les modificacions urbanístiques que avui es voten, que permetran d’una manera legal, reconstruir la Nau de Can Fàbregas ara mateix desmuntada i sense cap garantia de reconstrucció.

Vull deixar clar que el meu vot a tots els punts anteriors ve condicionat a l’aprovació d’aquest conveni. En cas que no s’aprovi aquest conveni, el sentit del meu vot en els punts 7, 8, 9 i 10 de l’ordre del dia, serà en contra. En aquest cas, novament haurem de demanar responsabilitats polítiques.

Aquest acord és el que permet desencallar una situació on tothom hi sortia perdent.

• informes jurídics de l’Ajuntament sobre els convenis

L’informe aportat a última hora diu que “cal remarcar que el pacte NOVÈ s’haurà d’entendre complert amb l’adopció dels corresponents acords municipals, i sense perjudici de les resolucions que puguin prendre els òrgans competents en cada cas“.

Si en l’aprovació definitiva la Generalitat modifica allò acordat, nosaltres ens reservem el dret a presentar recurs contenciós i continuar amb els plets.

L’informe també diu que “Especial menció al tema dels terminis que es pacten en el present conveni, que malgrat ser absolutament legals i ajustats, poden resultar difícils de complir, comportant clàusules de penalització excessives”.

Això no s’ajusta a la realitat. No hi ha cap 'clàusula de penalització' al conveni. Només diu que enn cas d’incompliment per part de l’Ajuntament la CUP continuarà amb els plets.

Finalment, l’informe diu que “Es recomana elaborar els calendaris  de tramitació que siguin necessaris per tal de poder assumir amb seguretat els calendaris previstos”.

Els calendaris ja estan fets. No volem veure la inauguració del Corte Inglés sense abans tenir oberta la nau de Can Fàbregas. Si s’ha corregut per desmuntar, que corrin per muntar. No es un tema jurídic sinó polític.

El conveni és legal i claríssim. No en tocarem ni una coma

Agraïments

Finalment vull agrair que l’actual govern hagi entès que calia negociar una solució pactada. Era necessari. Tots hem renunciat a alguna cosa per trobar la millor solució per la ciutat. Ho he d’agrair a la incansable lluita de la Plataforma Salvem Can Fàbregas, a l’alcalde, a la regidora d’urbanisme, i a totes aquelles persones que han participat del procés negociador.

Mataró, 8 de març de 2013