COVID19: propostes de la CUP Mataró

Davant l’emergència sanitària, social i econòmica derivada de l’extensió del Covid19 i de l’actuació tardana i negligent dels governs català i espanyol, l’assemblea de la CUP de Mataró ens adrecem a la ciutadania i al govern municipal per manifestar que ens posem al servei de la ciutat i que, per aquest motiu, mantindrem, dins de les restriccions imposades per l’estat d’alarma, la nostra estructura organitzativa operativa i la nostra militància activa i en aquest sentit:

a.     Recollirem i vehicularem totes les propostes i suggeriments de la ciutadania.

b.     Posarem a disposició de la ciutat la nostra infraestructura i mitjans de difusió.

Tot i la gravetat del moment que vivim i sobretot, davant la incertesa de les conseqüències personals i col·lectives, des de la CUP remarquem la nostra voluntat de servir el poble i de fer aportacions constructives per tal que el govern municipal pugui adoptar-les i, d’aquesta manera, ampliar les mesures i actuacions que ja ha desplegat, fent èmfasi en els àmbits i propostes que detallem a continuació:

INFORMACIÓ CIUTADANA I COMUNICACIÓ

1)     Fer difusió de les informacions útils per a la ciutadania (informació i telèfons d’interès, tràmits, etc.) mitjançant fulletons o cartells explicatius en establiments d’alimentació, perquè no tothom té accés a Internet.

2)     Facilitar a les persones hospitalitzades o bé en règim d’aïllament, els mitjans per a comunicar-se amb les famílies si no en tenen.

SALUT, DRETS SOCIALS I DE CIUTADANIA

3)     Reforçar l’atenció a les persones en aquells serveis de l’Ajuntament necessaris per la ciutadania en situació vulnerable (atenció a la ciutadania, serveis socials, etc).

4)     Empadronar aquells ciutadans que no ho estan per tal de donar accés a targeta sanitària i conseqüentment a disposar d’un CAP de referència.

5)     La policia local no ha de multar a les persones sense sostre i l’Ajuntament, en la línia de l’adequació de l’espai Gatassa, els ha de  proporcionar un espai on confinar-se que sigui adequat  i també dels recursos necessaris per a una estada llarga (llit, dutxes, etc.); per evitar que les persones sense llar no només no dormin al carrer sinó que hi puguin sortir per dur a terme les activitats necessàries per subsistir, se’ls ha de proporcionar els àpats i els recursos mínims per al seu manteniment.

6)     Davant del col·lapse de Can Soleret, cal habilitar alternatives habitacionals, pactades amb particulars i amb el sector hoteler de la ciutat per poder allotjar temporalment i en condicions de salubritat a les persones sense recursos de la nostra ciutat.

7)     Garantir el compliment de la moratòria de desnonaments.

8)     Mobilitzar el parc de pisos buits en mans d’entitats bancàries per destinar-los a donar sortida a l’actual situació d’emergència.

9)     Avaluar la situació de les residències de gent gran de la ciutat i reclamar la intervenció de la Generalitat perquè les doti dels recursos necessaris per afrontar la situació de risc en què es troben tant les persones residents com les que hi treballen.

10)  Garantir proves de Coronavirus per a totes les persones que treballen amb grups de risc i, particularment, als centres sanitaris i a les residències de gent gran.

11)  Reclamar al Departament de Salut de la Generalitat que posi els recursos necessaris per reobrir el CAP de la Llàntia i recuperar els horaris de dissabte del CAP Gatassa i del CAP Ronda Cerdanya, ja que el funcionament ordinari dels Centres d’Atenció Primària és la millor manera de descongestionar les urgències hospitalàries.

LLOGUERS, HIPOTEQUES, CONSUM I SUBMINISTRAMENTS BÀSICS

12)  Facilitar la informació i tràmits dels ajuts per a impagaments de lloguer.

13)  Donar suport a la moratòria de pagament d’hipoteques.

14)  Intensificar la informació sobre les alternatives d'abastiment de productes de primera necessitat, prioritzant pagesia, comerç i productors de proximitat.

15)  Control de l’acaparament injustificat de productes de primera necessitat, i de l’encariment abusiu dels preus.

16)  Exigir, com a govern municipal, una moratòria de pagaments a totes les companyies de subministraments (gas, llum i telefonia).

17)  Regular les despeses funeràries: proposem establir un preu públic adaptat a les circumstàncies del moment.

FINANCES MUNICIPALS

18)  Utilitzar el fons de contingència pressupostària juntament amb el romanent pressupostari existent per a atendre la situació extraordinària que vivim i donar prioritat  a les situacions de vulnerabilitat: reforçar els serveis socials i els prestats per Creu Roja i Fundació Hospital amb professionals contractats; posar en marxa una renda bàsica garantida per la ciutadania de Mataró, o dotar d’un servei de cures per infants els pares dels quals es vegin forçats a no poder deixar de treballar.

19)  Avaluar i donar a conèixer l’impacte econòmic en les finances municipals a curt i mitjà termini.

20)  Refer de forma urgent el pressupost municipal per atendre tant a les persones com al teixit productiu que s’hagin vist afectats de forma greu per la situació d’emergència sanitària.

EDUCACIÓ

21)  Fer un seguiment proper de com l’aprenentatge online s’està duent a terme des de les escoles i instituts, per avaluar els encerts i esmenar les dificultats que implica aquest nou plantejament i, específicament, cercar solucions per grantir la combinació del teletreball dels pares i mares i del treball escolar telemàtic.

22)  Dotar els infants i els joves en situació vulnerabilitat de les eines per poder seguir la docència online.

23)  Garantir el seguiment i recursos per a alumnat amb necessitats educatives especials (NNEE).

24)  Planificar amb el Departament d’Educació el retorn a l'escola i als instituts de nens i nenes / nois i noies (no se sap si es podrà reprendre el curs i si es reprèn, aleshores caldrà tenir clar com es fa i si els espais de les escoles / instituts són adequats).

25)  Garantir que el proper estiu cap infant ni jove es quedi sense oferta de casals o activitats d’estiu per motius econòmics.

LABORAL

26)  Quantificar i informar del nombre d’ERTO i de les xifres d’atur a la ciutat.

27)  Impulsar un espai d’informació i assessorament laboral per a treballadors i treballadores autònoms, acomiadats i/o directament afectats per ERTO, amb la col·laboració de sindicats i advocats laboralistes.

28)  Impedir que cap empresa contractada per l’Ajuntament apliqui un ERTO als seus treballadors.

29)  Implantar el teletreball en tots els àmbits de l’administració municipal on sigui possible.

30)  Considerar que els dies d’absència dels treballadors municipals són deures inexcusables per motius de salut pública i descartar l’aplicació del permís retribuït recuperable.

31)  Exigim que es faci obligatori dur equips de protecció entre tot el personal professional de la sanitat primària, de serveis socials o que fa atenció domiciliària a població de risc.

32)  Habilitar espais de descans i alternatives d’allotjament transitòries pel personal sanitari.

33)  Gratuïtat de Mataró Bus pels treballadors i treballadores que realitzin tasques essencials.

ALIMENTACIÓ

34)  Demanem la reobertura dels mercats municipals per a l’abastiment de verdures i fruita fresca, això sí, aplicant tota la normativa sanitària necessària per evitar contagis (distàncies, guants…). És del tot il·lògic que hagin tancat tots els mercats d’alimentació de producte fresc al carrer mentre els grans comerços romanen oberts. Hem de tenir en compte que el risc de contagi és superior en un local tancat que no pas a l’exterior. També hem de tenir present que el consum de verdura fresca, ara més que mai, és del tot necessari per a una bona alimentació i prevenció davant el col·lapse sanitari

Per últim, lamentem totes les mataronines i mataronins que han mort aquests dies i traslladem el nostre condol als seus familiars; també volem manifestar el nostre suport a totes les persones que aquests dies estan patint perquè han perdut algun ésser estimat  o perquè viuen amb angoixa i dificultats extremes el confinament; a tots i a totes els volem dir que vencerem el virus i que els carrers tornaran a ser nostres!

Assemblea de la CUP

Mataró, 2 d’abril de 2020