Amb els Estatuts autonomia perdrem la Dignitat i els Papers

Dimecres 8 de febrer al vespre, una quarantena de persones ha omplert la sala de Can Palauet, on s’ha celebrat l’acte públic organitzat per la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Mataró amb el lema “L’Estatut a Salamanca, els Papers a Catalunya!”. A l'acte, presentat per Xevi Safont-Tria, hi han intervingut el sociòleg Carles Riera i Enric Borràs, editor i impulsor de la Comissió per la Dignitat.

La CUP ha refermat l’oposició de l’esquerra independentista a les reformes estatutàries i ha expressat la necessitat de mobilitzar-se en la manifestació de l’11 de febrer convocada a Barcelona per la Campanya Unitària per l’Autodeterminació, per plantar cara a l’espanyolisme imperant i per recuperar la plena sobirania nacional. En aquest sentit s’ha volgut exemplificar les limitacions democràtiques i nacionals que imposa el govern de Madrid, amb l’afer del retorn d’una part dels papers espoliats pel franquisme i dipositats a Salamanca.

El sociòleg Carles Riera, que ha esta tel primer a intervenir, ha destacat que som davant de fracàs de la política del peix al cove i de l’entesa amb l’Estat espanyol preconitzada per ERC i el PSC i que l’Estatut pactat i rebaixat per Mas i Zapatero anul·la qualsevol escenari futur de reconeixement nacional dels Països Catalans. Ha fet una crida a mobilitzar-se i a construir un espai polític d’esquerres i independentista que ocupi el buit existent.

L’editor i impulsor de la Comissió per la Dignitat, Enric Borràs, ha excusat el seu retard dient que acabava d’arribar d’una concentració feta a Barcelona per rebutjar el text estatutari de la Comunitat Autònoma Valenciana, en tràmit d'aprovació a Madrid amb l’aquiescència de PP i PSOE. Tot seguit, ha repassat l’origen de la Comissió de la Dignitat, que es remunta a l’any 2002, quan l’Ajuntament de Salamanca, aprofitant la capitalitat cultural europea organitzà l’exposició “Propaganda en guerra” amb gran part dels documents i material incautat pels franquistes a Catalunya. Ha repassat la intencionalitat repressiva i la mentalitat repressora dels ideòlegs del règim franquista, entre els quals n’ha destacat el nazi i català renegat Ramon Serrano Súñer. Respecte al “Pacte de Salamanca”, que el tripartit i, particularment, la consellera de Cultura Caterina Mieras, han venut com a una gran victòria, només ha permès el retorn d’un 3% de la documentació robada i que la resta, pertanyent a molts ajuntaments, entitats polítiques, sindicals, recreatives i de persones particulars difícilment retornarà als seus propietaris, la qual cosa facilitarà que a Salamanca puguin erigir un museu amb tot aquest material. Finalment, ha assegurat que el retorn efectiu dels papers catalans espoliats i segrestats a Salamanca només serà efectiu quan siguem un poble independent i lliure, cosa que és impossible amb els actuals estatutets d’autonomia.

NOTÍCIES DE PREMSA

• capgros.com: Borràs: ‘El procés del retorn dels ‘papers’ encara no s’ha acabat’ [08/02/2006]