Al·legacions Pressupost 2018

PRESSUPOST 2018 DE L’AJUNTAMENT DE MATARÓ

Al·legacions de la CUP

PUMSA, DEUTE I ALTRES DESPESES

1. Suprimir la previsió d’aportacions de l’Ajuntament a PUMSA 6,7M€ per necessitats de tresoreria sota l’eufemisme de compra d’actius per pagar el deute, de 34 M€, la part més important del qual correspon a l’Edifici del Rengle. Proposem renegociar el deute amb les entitats bancàries i demorar els pagaments per possibilitar que aquests diners s’inverteixin en necessitats més peremptòries per a la ciutadania.

1. No malbaratar cap euro de diner públic per a despeses d’assessorament jurídic destinades a la interposició el recurs de cassació al TS per la sentència de Can Fàbregas.

HABITATGE

1. Multiplicar per 3 la partida de 1,6M€ destinada a polítiques d’habitatge i, específicament la partida de 200 mil € destinats a compra d’habitatges per a lloguer social.

1. Cessió de sòl municipal per a impulsar habitatge cooperatiu.

BIBLIOTEQUES

1. Suprimir la partida d’inversions de 750 mil€ destinada al trasllat de la biblioteca popular a Can Xammar. Pensem que els interessos de PUMSA no han de condicionar el mapa de la xarxa d’equipament culturals de la ciutat. L’eventual trasllat de la biblioteca s’ha fet sense cap debat previ i sense consens. L’Ajuntament ha modificat de forma unilateral el conveni de col·laboració amb la Fundació Iluro. Estem d’acord en què cal de guanyar espai pels serveis municipals que hi ha a la Riera i al Carreró; i també compartim la necessitat d’adequar l’actual espai de la biblioteca a la normativa; per aquests motius la millor opció per a la ciutat és dimensionar la inversió que requereix l’adequació de l’edifici de l’antiga seu de la Caixa Laietana. Pensem que s’ha de mantenir la biblioteca on està  (cost zero) i que els serveis municipals poden ocupar, tal com ja s’havia previst, les plantes superiors de l’edifici.

1. Planificar i projectar la construcció d’una biblioteca en l’espai de reserva per a equipaments de la zona triangle Molins.

EQUIPAMENTS, INFRAESTRUCTURES I ZONES VERDES

1. Planificar i projectar un emplaçament adequat per a la seu de l’Escola Municipal de Música. Cal posar fi a l’actual situació de provisionalitat i de precarietat, l’EMMM ja és un projecte consolidat i necessita una seu en condicions per acollir la seva activitat.

1. Partida pressupostària per equipar les places i carrers on normalment es realitzen activitats ciutadanes amb quadres elèctrics per estalviar despeses de generadors elèctrics.

1. Planificar i projectar una sala de mig format, atès que moltes activitats resulta excessiu encabir-les al Monumental i perquè el recurs al Foment no és tampoc una solució.

1. Adequació de zona verda i d’esbarjo a l’entorn de Can Marfà (placeta de Can Marfà).

1. Adequació de zona verda i d’esbarjo que hi ha sota l’escola Menéndez i Pelayo.

1. Adequació com a zona verda i d’esbarjo esportiu el solar de Figuera Major, entre els carrers de Josep Ma. de Sagarra i Joan Oliver.

1. Adequació i modernització dels equipaments esportius del sector del Velòdrom.

1. Instal·lació d’elements d’esbarjo esportiu a places i parcs, com ara cistelles de bàsquet, circuits d’aparells, etc.

MOBILITAT

1. Pressupostar i implantar durant 2018 l’abonament local del Mataró Bus amb un descompte del 20% respecte als títols de l’ATM.

1. Enllaçar els carrils bici des de Rocafonda direcció plaça Granollers i fins a la plaça Alcalde Serra i Xifra, enllaçar amb el carril bici de l’avinguda Lluís Companys i enllaçar també amb el Camí del Mig fins al barri del Cros, senyalitzant i adequant el trajecte cap a Argentona.

1. Millorar l’accessibilitat per a vianants des de l’estació de trens fins al TCM, allargant la vorera que s’acaba a l’alçada de la Ronda Barceló fins a la Porta Laietana.

1. Pacificació del trànsit en carrers d’accés i sortida al centre de Mataró: Camí Ral, Churruca, Sant Antoni i Sant Pere.

1. Planificar la construcció d’una estació d’autobusos interurbans.

CULTURA

1. Incrementar les partides destinades a Centres Cívics i Casals de Barri per impulsar, de forma específica l’activitat cultural de proximitat.

1. Crear itineraris historicoculturals estables, amb mitjans suficients (guies, material i recursos pedagògics i difusió), per tal de donar a conèixer el patrimoni de la ciutat i generar activitats que incentivin el turisme cultural.

1. Comprar i adequar la casa de Puig i Cadafalch per fer-ne un espai expositiu i divulgatiu de la seva trajectòria com a arquitecte, polític i historiador.

1. Dotació pressupostària suficient per garantir la realització d’un acte públic i la cobertura televisiva de l’entrega del Premi de Narrativa de Ciència-Ficció Manuel de Pedrolo, Ciutat de Mataró, prevista pel 28 de setembre de 2018, emmarcada dins dels actes de l’Any Pedrolo.

1. Mataró necessita un auditori, proposem que es projecti i es planifiqui aquest equipament, per tal que la nostra ciutat pugui equiparar-se amb poblacions com Terrassa, Granollers o Girona.

1. Inversió urgent per revisar i adequar els espais culturals existents, alguns dels quals es troben força envellits. Per exemple, cal pressupostar el sistema de ventilació del Monumental.

1. Pressupostar l’adequació de solars com el de l’antiga IVECO-Pegaso per a realitzar-hi grans esdeveniments.

MEMÒRIA

1. Pressupostar la dignificació i senyalització de la fossa dels soldats republicans inhumats al cementiri dels Caputxins.

1. Pressupostar la promoció del Camí del Nord o del Canigó (GR-83) implicant sector d’hostaleria i restauració, entitats excursionistes i de lleure infantil i juvenil de la ciutat. Vincular aquesta activitat a la commemoració dels 80 anys de l’exili republicà.

1. Pressupostar la col·locació de llambordes Stolperstein en memòria dels mataronins que van ser deportats a camps nazis.

1. Visibilitzar la memòria de les dones del tèxtil de Mataró, mitjançant la instal·lació d’algun element artístic a la via pública i amb l’organització d’una intervenció lúdica i cultural amb la implicació del museu del gènere de punt de Can Marfà.

PARTICIPACIÓ

1. Incrementar la partida del pressupost participatiu fins a un 5% del pressupost municipal.

FRONT MARÍTIM

1. Pressupost destinat a la naturalització i al desenvolupament del projecte de custòdia a les platges del  Sant Simó i del Fortí.

1. Planificar la creació d’una Escola del Mar emplaçada als locals del Port de Mataró.

ESPAI AGRÍCOLA I FORESTAL

1. Pressupost per a impulsar un banc de terres per a pagesos.

1. Senyalitzar i adequar itineraris per les rieres i espais forestals de Mataró, amb la voluntat de donar-los a conèixer i preservar-los.

SOSTENIBILITAT

1. Crear un servei estable d’assessorament i dinamització de l’estalvi energètic, pel reciclatge d’objectes i l’autoreparació d’aparells electrònics.

1. Incrementar al 100% els ajuts destinats a comunitats d’edificis de més de 40 anys d’antiguitat de tota la ciutat, que vulguin o hagin de fer obres per la millora de la qualificació energètica i de rehabilitació en compliment de les ITE, introduint clàusula de retorn proporcional dels diners per aquells propietaris que es venguin l’immoble abans de 5 anys.

COMERÇ

1. Incrementar en 500 mil€ la partida de Promoció Econòmica amb la finalitat  d’impulsar els eixos comercials mitjançant la realització d’activitats lúdiques i culturals que dinamitzin i facin de reclam.

1. Potenciar la campanya “Collits a casa” més enllà dels mercats setmanals i fer-la arribar a tots els supermercats i a tots els establiments de venda de producte fresc de la ciutat.

1. Impulsar la taula del consum responsable i pressupostar la creació d’una guia interactiva del consum responsable a la ciutat.

Juli Cuéllar Gisbert i Carme Polvillo Alomà

Grup Municipal de la CUP