Volem un institut de secundària públic potent i en un espai consensuat

• Celebrem l’anunci de la creació d’un nou institut públic, però lamentem l’opacitat del govern municipal i del Departament d’Ensenyament
  • Exigim una ubicació consensuada i un calendari per la construcció de l’edifici.
  • Reclamem un projecte pedagògic renovador i ampliar l’oferta formativa a batxillerat i formació professional

Dilluns 6 de març, els Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Mataró van anunciar un acord per la creació d’un nou institut de secundària de tres línies, que es dirà IES Cinc Sènies i que volen ubicar al solar de l’antiga Fibra, dalt de tot de la ronda Pintor Estrany, al barri de Rocafonda.

Considerem que l’anunci de la creació d’un institut de secundària públic és una bona notícia per a la ciutat, perquè respon a una necessitat objectiva.

Ara bé, aquest anunci arriba després de diversos intents fallits de donar una resposta a l’increment demogràfic que durant els pròxims 8 anys afectarà a la secundària. No es va planificar ni resoldre el problema quan tocava i, per tant, totes les respostes, inclosa la que ara es proposa, estan marcades per la urgència de la situació.

Per això, qüestionem que la proposta del nou institut no hagi estat informada ni consensuada prèviament amb la comunitat educativa i el veïnat, tant pel que fa a la seva ubicació com pel fa al projecte educatiu que s’hi vol desenvolupar. En aquest sentit, deplorem l’opacitat del govern municipal que ni tan sols s’ha dignat a informar la resta de grups municipals, els quals n’hem tingut la primera notícia a través de la premsa.

Des de la CUP pensem que la planificació educativa i la política urbanística són les dues cares d’una mateixa moneda. El solar de la Fibra és un espai estratègic, reivindicat per l’Associació Veïnal de Rocafonda. Aquest lloc no interconnecta els barris i pot propiciar una situació de segregació gens desitjable. En aquest sentit, tal com ja hem defensat des de fa mesos, considerem que el lloc triat per instal·lar l’Institut no és adequat.

Necessitem l’Institut. No podem deixar-nos-el perdre, però cal planificar amb una perspectiva global de ciutat, lligant les necessitats educatives amb les urbanístiques i socials. Per això, reclamem a l’Ajuntament de Mataró que de forma urgent proposi un emplaçament alternatiu per a  l’Institut en un espai que afavoreixi de forma efectiva la interrelació de l’alumnat dels barris de la zona est de Mataró.

Alhora, reclamem que el projecte del nou institut de secundària ha de ser engrescador, pedagògicament renovador i que ofereixi un ampli itinerari formatiu, en el qual a més de l’ESO hi hagi oferta de batxillerat i de formació professional. Alhora, exigim un calendari per a la construcció de l’edifici.

CUP Mataró

Oficina de Comunicació