Èxit de la mobilització en defensa del català a l'Ajuntament de Mataró

Plantem cara a l’espanyolisme: el català no es toca!

Èxit de la mobilització popular a favor del Reglament d’ús del català

Fracàs de l’estratègia de la divisió i la confrontació lingüística de C’s

Denunciem el doble joc de CDC i les concessions fetes pel PSC

Plantem cara a l’espanyolisme: el català no es toca!

La CUP celebrem que el Ple municipal del 5 de maig hagi refusat tant la proposta de C’s com l’esmena a la totalitat defensada pel PSC, que pretenien implantar el bilingüisme a l’Ajuntament de Mataró. Celebrem que s’ha aturat l’atac espanyolista a la llengua, i s’ha refermat el model lingüístic vigent, que estableix el català com a llengua d’ús de l’administració.

La votació ha estat precedida d’una setmana intensa. Hem treballat colze a colze amb les entitats cíviques (Plataforma per la Llengua, Assemblea Nacional Catalana, Òmnium Cultural i Coordinadora d’Associacions per la Llengua) i amb els partits polítics compromesos amb la defensa de la llengua catalana.

Un altre cop es demostra que la força està al carrer, en la gent i les entitats.

No obstant això, manifestem la nostra preocupació per la condescendència del govern de Mataró envers la proposta de C’s.

Dilluns 2 de maig, a la reunió de la Junta de Govern, apel·lant a un fals consens, PSC i CDC van  acordar presentar una esmena a la totalitat que formalment ratificava la vigència del Reglament d’ús del català, però fent-hi concessions remarcables a la proposta de C’s (traduir al castellà tota la normativa i el web municipal).

La CUP vàrem manifestar, primer en solitari i més tard amb el suport d’ERC i Òmnium Cultural, que l’esmena a la totalitat de PSC i CDC era inacceptable i vàrem fer una crida pública a retirar-la i a no fer cap concessió al discurs bilingüista de C’s.

En aquest sentit, CDC va justificar-nos l’esmena conjunta amb el PSC per raons d’estabilitat del pacte govern municipal.

Dimecres 4 de maig, a través d’ERC, l’Alcalde va insinuar que retirarien l’esmena si tots renunciàvem a intervenir en el debat al Ple. Davant del bloqueig del govern, vàrem informar Eulàlia Reguant, diputada de la CUP al Parlament, perquè traslladés el nostre malestar a la direcció de CDC. I, finalment, dijous 5 de maig al migdia, CDC de Mataró va comunicar que votarien en contra de la seva pròpia esmena i deixaria en solitari el PSC.

Per últim, lamentem que l’alcalde David Bote hagi perdut els papers en el transcurs del debat, titllant de “substiuta” a la portaveu de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL) i coaccionant la llibertat d’expressió del portaveu de la CUP.

Intervenció de Juli Cuéllar, portaveu de la CUP:

El català és la llengua pròpia i històrica d’aquesta terra i per assegurar-ne la seva continuïtat, des de la CUP apostem perquè sigui la llengua comuna i de cohesió social, la llengua oficial i de referència de la futura República catalana, juntament amb l’occità a la Vall d’Aran.

També apostem per fomentar el plurilingüisme i per gestionar la riquesa que representa la diversitat lingüística existent al nostre país, on a més a més de castellà i francès, hi ha moltes altres llengües que conviuen amb el català.

Ens resulta incomprensible la pèrdua de temps i les propostes estèrils que ens proposen, ple rere ple, la gent de C’s: que si la Armada invencible, que si les instruccions en castellà dels desfibril·ladors i ara sant tornem-hi amb la llengua. Quina poca feina que tenen vostès!

Aquesta proposta arriba a les portes d’unes eleccions espanyoles. És una proposta electoralista i populista. Davant del fracàs que suposa la repetició de les eleccions espanyoles, vostès han decidit mobilitzar l’electorat atiant el vot ètnic argumentant una falsa discriminació del castellà.

Aquesta proposta s’emmarca en l’ofensiva que du a terme C’s per imposar més castellà a les escoles, més castellà als mitjans de comunicació i més castellà als ajuntaments. Sabem que el bilingüisme és, en tots els casos coneguts, una fase transitòria cap a la substitució d’una llengua per l’altra (la dominada per la dominant), Per això, nosaltres rebutgem la ideologia bilingüista de C’s, perquè falseja la realitat i perquè s’empara en una legalitat imposada a cops de sentència pels jutges del TC, una legalitat que no ens representa com a poble i que es fonamenta en la jerarquització de les llengües establerta en l’article 3 de la Constitució espanyola, que també rebutgem.

Encara que alguns s’hi encaparrin, Mataró no és Toledo, però tampoc volem acabar com a Lleida o Tarragona, on els respectius governs municipals han assimilant les tesis bilingüistes que divideixen artificialment Catalunya en dues comunitats per raó d’origen i llengua.

La CUP no permetrem que els espanyolistes us carregueu el Reglament d’ús del català a l’Ajuntament de Mataró.

L’espanyolisme avança sinó se’l combat. Per tant, també reclamem coherència a totes les formacions polítiques i entitats cíviques que defenseu el català i la convivència.

Conseqüentment, tampoc participem en les transaccions i tripijocs polítics protagonitzats pel PSC i CDC: no acceptarem cap concessió ni cap rebaixa en l’actual model lingüístic de l’Ajuntament.

Senyors i senyores del PSC, aquest és el país que voleu construir? Si és així, no hi compteu amb nosaltres!

Sigui com sigui, trobem impresentable que es faci servir la llengua com a una moneda de canvi. Cap poltrona justifica aquesta actitud miserable. Trencar la convivència per un grapat de vots, no paga la pena. I això a casa nostra té un nom: botifler!

Oficina de premsa CUP Mataró
6 maig 2016