ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP, indignats pel mapa escolar de Mataró

ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP manifesten la seva perplexitat i indignació per les informacions aparegudes sobre les propostes del govern municipal pel mapa escolar

El grups municipals d’ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP han quedat perplexos i indignats després de la lectura de la noticia apareguda en alguns mitjans de comunicació locals, sobre les propostes del govern municipal pel mapa escolar del curs vinent.

Els grups citats manifestem la nostra indignació pel que considerem, en primer lloc, una falta de respecte envers els grups polítics municipals que han estat presentant propostes que no s’han tingut en compte ni tant sols per ser respostes en algun sentit. També considerem aquest fet una falta de respecte envers la comunitat educativa, que tampoc ha vist recollits els acords que es van aprovar en el darrer Consell Escolar Municipal, que va tenir lloc el passat 9 de desembre. També cal tenir en compte que durant les darreres setmanes s’havia reunit tres vegades la comissió de grups polítics per tractar el tema del mapa escolar a la nostra ciutat.

En l’esmentada comissió s’havia discutit la proposta inicial presentada pel regidor d’Educació. Els grups municipals que signen aquest comunicat havien presentat opcions diferents a les presentades pel regidor, de cara a establir criteris que no tinguessin només en compte els aspectes quantitatius (nombre d’alumnes i nombre de grups necessaris per escolaritzar-los), sinó també aspectes qualitatius que permetessin de manera progressiva el retorn a condicions educatives anteriors a la crisi.

Aquestes mesures es podrien resumir de la següent manera:

Pel que fa a l’escolarització dels alumnes de P3:

- Davant la proposta municipal de reduir grups, mantenint les ràtios a 25 alumnes/aula, es va presentar la proposta de mantenir els grups actuals i poder així iniciar una reducció progressiva d’alumnes per aula, que permetés, en un termini de 3-4 cursos escolars, arribar als 20 alumnes per aula, nombre que el mateix Departament d’Educació de la Generalitat considerava idoni per a l’escolarització de nens i nenes de 3 anys quan va iniciar la seva escolarització en les escoles públiques i concertades. Arribats a aquest punt, que podria arribar segons les previsions demogràfiques lliurades pel mateix govern municipal cap al curs 2019-2020, seria el moment de plantejar-nos si cal iniciar algun tancament de línies a la ciutat, en cap cas abans.

Pel que fa a l’escolarització de l’alumnat de 1r d’ESO:

- Al contrari que l’alumnat de 3 anys, que pateix una lenta davallada demogràfica, l’alumnat de 1r d’ESO experimenta un creixement important i conegut des de fa 11 anys. Per aquest motiu, s’havia previst en governs anteriors la planificació de dos instituts més a la ciutat, un a la ronda Rafael Estrany, a l’est de la ciutat, i un altre a la zona del carrer Molí de Vent, a l’oest.

- Malgrat aquestes previsions, i malgrat saber amb seguretat que enguany caldria fer front a aquest increment d’alumnes a 1r d’ESO, ni els Serveis Territorials de la Generalitat ni el govern municipal de CiU van moure els fils administratius necessaris per tal que la construcció d’aquests dos edificis es comencés a materialitzar.

- Ara pretenen entabanar la població venent un concepte que ni hi és ni de moment se l’espera: el dels instituts-escola.

Els instituts-escola representen un projecte interessant iniciat en el període del govern d’Entesa, que amb molt bon encert volia unir en un sol projecte educatiu i amb equips docents compartits l’educació dels nens i nenes des dels 3 anys fins als 16.

Dissortadament, de moment no hi ha cap perspectiva que faci pensar que és una opció del govern en funcions de la Generalitat. No és una opció senzilla de portar a terme pel fet que cal modificar molts aspectes econòmics, administratius i professionals, i per tant, el veiem absolutament irrealitzable a curt termini.

ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP pensem que actualment la proposta de tancar línies de P3 per crear instituts-escola, escolaritzant alumnes de 1r d’ESO en centres de primària, és un engany a la població perquè impedeix la millora de les condicions d’escolarització dels alumnes de P3 i escolaritza els de 1r d’ESO en unes condicions pitjors que la dels seus companys i companyes escolaritzats en centres de secundària.

Per part nostra vam proposar:

- Iniciar també una reducció del nombre d’alumnes per aula a 1r d’ESO, escolaritzant el curs vinent un màxim de 29 alumnes per aula.

- Incrementar 6 noves línies de 1r d’ESO, en lloc de les 5 que proposa el govern municipal.

- Obrir el nou institut de la Ronda Rafael Estrany, amb 4 noves línies d’ESO, amb un equip de professionals motivat i amb un projecte pedagògic innovador que sigui un important atractiu per amplis sectors de la població.

- Els altres dos grups s’obririen als instituts Puig i Cadafalch i Laia l’Arquera.

Tant en la comissió de grups municipals com en el Consell Escolar Municipal es van exposar abastament aquestes opcions i van ser recollides per la regidoria, amb el compromís de traslladar-les a la direcció dels Serveis Territorials de la Generalitat.

En lloc de donar una resposta tant als grups municipals com a la comunitat educativa, ens hem assabentat de la proposta del govern mitjançant els mitjans de comunicació locals.

Grups municipals d’ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP
Mataró, 15 de desembre de 2015

Els grups municipals d’esquerres de l’Ajuntament de Mataró critiquen durament les mesures suposadament proposades, així com el fet que no s’hagin tingut en compte les seves propostes