El regidor Melero deriva la proposta de diàleg de la CUP però no aturarà les sancions

Representants de la CUP de Mataró s'han reunit el 10 de gener amb el regidor de Serveis i Manteniment, sr. Francesc Melero, i el cap tècnic d'aquest departament de l'Ajuntament de Mataró per tal de demanar-los diàleg sobre l'onada de sancions a múltiples entitats de la ciutat per enganxar cartells on s'hi anuncien activitats ciutadanes. El regidor ha afirmat veure amb bons ulls la proposta de creació d'una taula de diàleg però ha dit que no és responsabilitat del seu departament. D'altra banda, s'ha negat a acceptar la proposta d'aturar les sancions fins que es trobin solucions satisfactòries tant per a les entiats com per a l'Ajuntament.

Concretament, els representants de la CUP han posat dues propostes sobre la taula:

1. Taula de diàleg entitats-Ajuntament

Hem proposat al regidor que s'estableixi una taula de diàleg entre les entitats ciutadanes i l'Ajuntament per tal de trobar solucions a l'atzucac provocat per la normativa i les ordenances municipals. Actualment estan previstes, i s'estan aplicant rigorosament, sancions per enganxar cartells a la via pública, mentre que en una ciutat de més de 116.000 habitants només hi ha dues cartelleres públiques (els dos "xinos" de la plaça de Santa Anna). Si calculéssim la superfície que correspon a cada entitat de Mataró, hauríem de fer cartellets d'unes mides ridículament minúscules. D'altra banda, és contradictori que l'Ajuntament pretengui regular els llocs on està prohibit penjar cartells i no hi hagi llocs on fer-ho correctament. La taula de diàleg proposada per la CUP hauria de buscar solucions en una nova normativa creada conjuntament entre les entitats ciutadanes i l'Ajuntament, i no amb una normativa decretada i aplicada de forma unilateral per l'administració. El regidor Melero ha dit veure amb bons ulls la proposta, però ens ha dit que no és competència del seu departament sinó de l'àrea de Participació. Com a "mostra de bona voluntat", s'ha compromès a traslladar la proposta a la seva sòcia de govern Maria Rosa Cuscó, regidora de Participació.

Hem exposat que una de les primeres iniciatives de l'Ajuntament post-franquista va ser la instal·lació de cartelleres públiques per a ús de les entitats ciutadanes. A finals de la dècada passada es van deixar degradar i finalment van ser retirades pel govern municipal de l'alcalde Manuel Mas. Ara, aquestes cartelleres es munten durant les campanyes electorals per a un teòric ús dels partits que hi concorren. Es dóna la paradoxa que els partits institucionals no les utilitzen perquè les seves campanyes mediàtiques, pagades amb diners públics, es basen en banderoles als fanals i altres elements. Quan s'acaben les eleccions es tornen a desmuntar les cartelleres, amb els costos econòmics que implica. Hem plantejat al regidor Melero que aquest fet és un greuge a la resta d'entiats, i resulta "si més no lleig" que els partits se les facin posar quan les necessiten. La resposta ha estat que això són decisions polítiques que no depenen del departament de Serveis i Manteniment sinó del Ple Municipal.

2. Moratòria de sancions fins que hi hagi acord

La segona proposta de la CUP, que el regidor ha rebutjat, consisteix a aturar l'onada sancionadora en aplicació de la normativa i les ordenances actuals. Francesc Melero ha negat que en les sancions hi hagi un "afany recaptatori", però no accepta la idea d'aturar-les o congelar-les fins al moment que s'arribi a un acord entre les entitats ciutadanes i l'Ajuntament.

Pel que fa a la sanció de 120 euros imposada a la CUP per un cartell penjat amb cel·lo, el tècnic i el regidor han reconegut irregularitats per part de l'Ajuntament, però s'aferren als laberints burocràtics per mantenir l'expedient sancionador. Això sí, ens han recomanat d'adreçar-nos al Defensor del Ciutadà de la mateixa administració municipal.

Mataró, 10 de gener del 2006