La CUP cedeix 800 cartells a l'Arxiu Municipal

Posem a disposició de tothom una part de la nostra memòria col·lectiva

Lamentem el desinterès de l’Alcalde, les crítiques infundades de PP i C’s i la seva pretensió de criminalitzar l’esquerra independentista

L’Assemblea de la CUP de Mataró ha formalitzat la cessió, al fons de l’Arxiu Municipal de l’Ajuntament de Mataró, de més de 800 cartells històrics dels anys 1976 a 2014 de Maulets i altres organitzacions independentistes i d’esquerres de la ciutat i de la comarca. Aquests cartells, que han estat prèviament organitzats, descrits i digitalitzats, sense cap cost per a l’erari públic, ara estaran custodiats i accessibles a tothom.

La cessió es va votar al Ple municipal del 12 de gener de 2017, i va comptar amb els vots favorables de PSC, CiU, ERC, VoleMataró, ICV-EUiA, CUP i la regidora no adscrita, i els vots contraris de PP, C’s i PXC. Durant el debat del plenari, els representants del PP i C’s van aprofitar l’ocasió per identificar l’independentisme amb la violència i van insinuar, sense que l’alcalde els cridés a l’ordre, que la CUP havia donat empara a accions delictives i de connivència amb ETA.

Dimarts 28 de febrer, Mercè Bosch i Xavier Safont-Tria, en representació de l’Assemblea de la CUP, han estat les dues persones que han signat la cessió dels cartells al fons de l’Arxiu Municipal. Lamentem que l’alcalde, Sr. David Bote, no hagi volgut assistir a l’acte de la signatura de la cessió. Atribuïm aquesta desconsideració al fet que recentment ha aprovat el pressupost municipal gràcies als vots de PP i C’s.

Contingut del fons documental

El material que s’ha dipositat constitueix l’arxiu documental, gràfic i sonor de la organització Maulets, organització juvenil, ecològica i no patriarcal, de l’esquerra independentista que lluitava per la independència, la revolució i la reunificació dels Països Catalans.

Aquesta organització, nascuda el 1988, tenia la seva seu central a Mataró, tot i que la seva trajectòria de lluita social s’escampà per tot el territori dels Països Catalans. Al llarg de la seva vida es produïren diverses fusions i divisions fins arribar el 2007 a un procés de confluència amb altres organitzacions que culminaren en la formació l’organització juvenil Arran, l’any 2012.

Dins del fons documental d’aquesta organització destaca una col·lecció completa dels cartells (uns 830) que mostren la rica i variada activitat reivindicativa i festiva de Maulets  i d’altres moviments i organitzacions afins que actuaren en el període de l’any 1988 al 2012, a Mataró i el Maresme principalment.

·       360 cartells produïts per Maulets individualment o en col·laboració amb altres organitzacions. 1987-1993

·       356 cartells del partit Catalunya Lliure i altres organitzacions independentistes catalanes. 1976-2012

·       117 cartells d’altres organitzacions i moviments d’esquerra dels Països Catalans, Espanya, Europa. 1975-2011

Són cartells reivindicatius de l'esquerra independentista (antimili, independència, no a les nuclears, feminisme, lluita dels estudiants, conflictes bèl·lics, sexualitat, festes populars, defensa de la llengua, territori, pagesia, contra especulació ...) o festius (concerts, botifarrades,...).

La CUP som conscients que “el patrimoni documental és un dels testimonis essencials de la trajectòria històrica i de la identitat d'una col·lectivitat. Els documents que l'integren constitueixen una herència fonamental que cal transmetre en les millors condicions a les generacions futures i els arxius són els centres encarregats de tractar, conservar i difondre aquest patrimoni.”

Per aquests motius vàrem decidir portar a terme un projecte de conservació a llarg termini de la col·lecció de cartells de Maulets i altres organitzacions de l’esquerra independentista, amb els objectius següents:

·       organitzar, ordenar i descriure aquest fons documental perquè es pugui conèixer el seu contingut

·       disposar els documents originals per a la seva conservació a llarg termini

·       obtenir còpies digitals que permetin la preservació dels documents originals

·       obtenir còpies digitals que permetin la difusió i consulta

Aquest treball es va realitzar entre 2014 i 2015, en diverses fases: una primera fase de preparació:

- Identificació dels originals que estaven en més bon estat i eliminació els duplicats en més mal estat.

- Neteja, aplanament, eliminació de brutícia, cintes adhesives i fongs, quan calgués.

- Classificació, registre d’identificació i descripció del contingut seguint pautes normalitzades ISBD per a la descripció de documents.

- Agrupació per mides per preparar el procés d’escanejat.

I una segona fase de captura: consistent a realitzar l’escaneig en diferents formats i a verificar-ne la qualitat de les imatges.

La donació que hem fet a l’Ajuntament de Mataró ve precedida per la donació realitzada el juliol de 2015 d’una col·lecció d’uns aproximadament 700 cartells  polítics catalans dels anys 70 i 80 del segle XX al CRAI Biblioteca Pavelló de la República de la Universitat de Barcelona, que actualment ja es troben dipositats, catalogats i integrats en el fons d’aquest centre.

En aquest sentit, ara posem a disposició de la ciutadania una informació i un material que serà molt útil per entendre una part de la nostra història col·lectiva, de la ciutat de Mataró i de la comarca del Maresme.

Finalment, volem agrair el treball sistemàtic i rigorós realitzat sense cap cost per a la ciutat i mitjançant persones voluntàries que s’han esmerçat a catalogar i documentar tots els cartells.

CUP Mataró

Oficina de Comunicació